![]() |
limieten
Hoi,
ik zit in de rats met de volgende limieten: Lim (x->oneindig) 2x-1-(4x²+4x-3)1/2 wil er iemand het aub helemaal uitwerken zodat ik het snap? bedankt! |
ter verduidelijking: de 1/2 op het einde is een macht
sorry voor de slechte notatie!! |
limiet van een wortel
hoi,
hoe kan ik de volgende opgave uitwerken? ik heb al vanalles geprobeerd maar geraak er niet uit lim ((x+1)+(x+2)) 1/2 voor x gaande naar oneindig de 1/2 is een macht! dank je wel |
afgeleiden
hoi,
hoe ga ik te werk om de afgeleide te bepalen van y indien y= ((x²/x-1))⅖ |
Bij xn wordt de afgeleide (en die moet je hier hebben, lijkt me) nx(n-1). Dat geldt hier ook, je krijgt dus 0,5(- je spul tussen haakjes -)(-0,5) en dat nog eens maal de afgeleide van dat wat tussen haakjes zit i.v.m de kettingregel. '(n-1)' is hier namelijk 0.5-1 = -0.5.
Om de afgeleide te weten van dat tussen haakjes kun je denk ik het beste de haakjes uitwerken, dan krijg je iets met x2 + nog wat x en daarvan is de afgeleide 2x en een getal (via dezelfde regel van de afgeleide van xn is nx(n-1)) En dat moet je dan nog voor je 0,5(- je spul tussen haakjes -)(-0,5) zetten. |
Eén topic per wiskundeonderwerp per user lijkt me trouwens wel genoeg, dus ik voeg je topics even samen. Kun je daarin ál je afgeleide/limietenvragen stellen. ;)
|
Maak gebruik van (a+b)(a-b) = a²-b² om zo de gevraagde limieten te kunnen berekenen. Bij de eerste limiet kun je a = 2x-1 stellen en stel je b als de wortelvorm. Pas nu op de andere limiet een soortgelijke werkwijze toe.
Opmerking: In LaTex kun je wortels weergeven met de code \sqrt{expr}, waarbij expr de uitdrukking onder het wortelteken voorstelt. |
Als je hebt
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45. |