Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   van optimist naar pessimist (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1870008)

christian1122 24-11-2012 23:12

van optimist naar pessimist

ik ben best wel een pessimist wat erg vreemd is. als kind was ik altijd een hele erge optimist. ik was echt een nietsnut (nog steeds) en ik was iemand die zelden problemen had en als ik ze had viel het antwoord op mijn probleem zo uit de lucht. een heerlijk leven dus... en ik wil graag weer terug. er is eigenlijk niet veel veranderd. ik ben nog steeds een nietsnut en problemen lossen zich vanzelf weer op en ik heb nog steeds weinig problemen. het enige grote verschil is dat ik nu een hele grote pessimist ben :"(
ik zie tegen alles op en ik maak van zuurstof een probleem (daar bedoel ik mee dat ik problemen uit het niets creëer en ik van een mug een olifant maak)
ik zie tegen iedere nieuwe dag op en ik zie zelfs tegen het weekend op. ik zie tegen sport op en tegen school en tegen werk etc. en iedere dag verzin ik wel een nieuw probleem. uiteindelijk blijken de problemen altijd mee te vallen omdat 60% van de problemen zich van zelf oplost en nog eens 30% van de problemen heel erg makkelijk is om op te lossen. ik blijf mezelf dit maar vertellen maar het stelt me niet gerust. het enige wat ik nog leuk vind om te doen is mensen blij maken en het enige waar ik me op verheug is de dood (wees niet bang ik ga geen zelfmoord plegen ofso :p) maar dat is best wel zorgwekkend aangezien ik een jaar geleden nog een hele grote optimist was. niet zo erg meer als 3 jaar geleden maar ik was het nog wel. op de een of andere manier ging het in de kerst vakantie berg afwaarts en kreeg ik de ene na de andere tegenslag. sinds dien word mijn pessimisme met de dag erger. eerst dacht ik aan een depressie maar dat is bet niet omdat ik soms ook met vlagen opeens heel vrolijk ben en ik me dan opeens besef hoe mooi leven ik wel niet heb.
ik weet dat er geen makkelijke manier is om weer optimist worden maar het is in ieder geval wel weer mogelijk en daar ga ik zeker mijn goeie voornemen van maken voor dit jaar maar als het niet lukt zie ik het somber in.
iemand nog tips of ideeën? ik merk wel dat af en toe een uurtje per dag even rust te nemen en kijken naar hoe makkelijk die problemen wel niet zijn om op te lossen wel werkt.

Lusi 25-11-2012 10:58

Als je al inziet dat je van een mug een olifant maakt, dan scheelt dat al enorm ;) Nu nog eens wat minder negatief zijn over jezelf, en dan zou het al enorm schelen.

Je hebt het over pessimisme, maar da's meer de insteek hebben dat een bepaald voorval toch wel verkeerd afloopt. Opzien tegen een dag in het algemeen kun je natuurlijk ook wel pessimisme noemen, maar lijkt meer op gebrek aan.. levenslust, ofzo. Weinig zin hebben in álles. En dat kan door vanalles komen: herfstdip (minder zon?), toevallig wat slechter gegeten de laatste maanden, weinig gesport terwijl je dat de rest van je leven wel hebt gedaan, nare dingen meegemaakt?

Zijn er dingen die je absoluut wel leuk vindt? Dan kun je jezelf 'belonen' daarmee als je eerst gewoon braaf wat dingen doet waar je van tevoren negatief over denkt. Dat noem je al een beetje. Zorg ook dat je een leuke sport vindt en doe dat twee/drie keer in de week. Als je echt helemaal niks leuk vindt, dan kan het probleem wat dieper liggen. Kijk het nog een tijdje aan, maar ga wel naar je huisarts als het blijft duren. Die kan checken of er fysiek wat te verhelpen valt, of je eventueel doorsturen naar een andere professional.

*oma* 25-11-2012 11:21

Ik vind je best wel optimistisch over komen voor een pessimist (y)

christian1122 25-11-2012 16:33

ja want ik ben er van overtuigd dat het gewoon tijdelijk is.
iedereen heeft hoogte en diepte punten in zijn leven en het zal heus niet mijn hele leven slecht met me gaan

Reverend 25-11-2012 16:49

Zowel optimisme als pessimisme zijn lege termen. Je kan beter gewoon realistisch zijn.

christian1122 25-11-2012 18:01

maar de vraag was HOE je dat word en wat je word

arPos 27-11-2012 19:09

het is juist goed om een pessimist te zijn (al denken veel mensen van niet die zich dan aan je gaan storen)
Ga maar na:

Verwacht het slechtste kan het alleen maar meevallen.
Verwacht het beste ..... vul maar in.

arPos 27-11-2012 19:11

overigens vind ik het in de wereld anno 2012 helemaal niet gek dat mensen opzien tegen "leven" zich afvragen of eerlijkheid nog bestaat en de dood beschouwen als een heerlijke rust.

christian1122 27-11-2012 19:21

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 32910287)
het is juist goed om een pessimist te zijn (al denken veel mensen van niet die zich dan aan je gaan storen)
Ga maar na:

Verwacht het slechtste kan het alleen maar meevallen.
Verwacht het beste ..... vul maar in.

ja maar als pessimisme je leven een stuk minder leuk maakt kies ik toch liever voor optimisme

arPos 28-11-2012 02:04

het is geen keuze....

Maar pessimisme maakt je leven niet minder leuk kijk maar ik citeer je:
Citaat:

ik zie tegen iedere nieuwe dag op en ik zie zelfs tegen het weekend op. ik zie tegen sport op en tegen school en tegen werk etc. en iedere dag verzin ik wel een nieuw probleem. uiteindelijk blijken de problemen altijd mee te vallen omdat 60% van de problemen zich van zelf oplost en nog eens 30% van de problemen heel erg makkelijk is om op te lossen.
Dus in 90% van de gevallen is het resultaat boven de verwachting, bij optimisme was 90% van de resultaten onder de verwachting....

Nu kan het dat jij zo iemand bent die geen bevrediging krijgt uit resultaten en zich erg aantrekt van de aanloop naar iets toe, maar dat is überhaupt niet de meest bevredigende levensinstelling.

Lusi 28-11-2012 09:15

Eh. Als je continu ergens tegenop kijkt, neemt dat een groot deel van de tijd in en ben je een groot deel van de tijd ongelukkig. Natuurlijk hebje veel meer meevallers en opluchtingen, maar vooral omdat je jezelf onnodig gek maakt.Opgeteld was je toch een aanzienlijk deel van de tijd ongelukkig. Pessimisme maakt je wel degelijk ongelukkiger.

arPos 28-11-2012 18:43

Ik wordt er doorgaans niet ongelukkig van, ik verwacht gewoon niet veel van de wereld of mensen en kan daar doorgaans prima mee leven, bovendien is het vaak waar en wanneer het niet waar is is het een meevaller.

Maar goed ik ben misschien niet het beste voorbeeld nee, ik laat me over het algemeen niet erg leiden door emoties, verwachtingen hebben dan ook geen of nauwelijks invloed op hoe goed ik mezelf voel of over mezelf denk maar meer op anderen (en daar heb ik dan maar beperkt last van).

vreesman 20-11-2013 22:56

Als je wil weten hoe een echte pessimist denkt is je zelfbeeld ontzettend laag en boeit het je geene zak nie meer als morge gans je familie sterft (ouders vrienden ...) of als je morge zelf dood valt i dont care je ziet het nut van het leven niet want het leven levert toch niets op je kan alleen wachte tot je dood bent want op een dag zijn we dat allemaal en sommige zegge maak het beste van je leven doe da maar ik heb persoonlijk geen zin meer int leve maar ik pleeg geen zelfmoord awel zullen vele mensen willen dat ik dat wel doe nee ik laat het lot beslissen wanneer mijn tijd gekomen is. Khoop dat dit geholpen heeft

Senecatheyounge 20-11-2013 23:38

Citaat:

vreesman schreef: (Bericht 33369456)
Als je wil weten hoe een echte pessimist denkt is je zelfbeeld ontzettend laag en boeit het je geene zak nie meer als morge gans je familie sterft (ouders vrienden ...) of als je morge zelf dood valt i dont care je ziet het nut van het leven niet want het leven levert toch niets op je kan alleen wachte tot je dood bent want op een dag zijn we dat allemaal en sommige zegge maak het beste van je leven doe da maar ik heb persoonlijk geen zin meer int leve maar ik pleeg geen zelfmoord awel zullen vele mensen willen dat ik dat wel doe nee ik laat het lot beslissen wanneer mijn tijd gekomen is. Khoop dat dit geholpen heeft

Haha, wie zou het nou willen dat iemand anders zelfmoord pleegt? Misschien ben je gewoon depressief.

vreesman 21-11-2013 16:36

Misschien wel misschien niet mijn mening is dat het leven slechts een wachtzaal is voor de dood

vreesman 21-11-2013 16:36

Wrm leven wij eigenlijk eeft da een nut op een dag zijn we toch allemaal dood

Reverend 21-11-2013 17:00

Citaat:

vreesman schreef: (Bericht 33370101)
Wrm leven wij eigenlijk eeft da een nut op een dag zijn we toch allemaal dood

Waarom zou het leven nut moeten hebben?

En waarom leef jij nog dan?

_melove 21-11-2013 22:07

Uhm dit topic is van vorig jaar heeft het nog zin voor de beginpostplaatser (<- mooi woord) om hier op door te gaan?

vreesman 21-11-2013 22:15

Kant zelfde aan u vrage he ik laat gewoon het lot beslisse jong

vreesman 21-11-2013 22:18

Wete wat het toppunt is geen verdriet kenne van iemand vriendschappelijk kunne houde en toch veel vriende hebbe en u ouders hate omdat ze je het leven hebben gegoven het leven is een vloek

150023 22-11-2013 21:45

@vreesman: Kom alsjeblieft nooit meer op dit forum.

vreesman 22-11-2013 23:56

Mij best

150023 23-11-2013 14:42

mooizo

@Christian: Wat is nou precies je probleem met pessimisten?

Unknown123 26-11-2013 19:12

Ik heb niet alle comments hierop gelezen maar zal je zeggen dat dit me bekend voorkomt, dus dat je van die dagen hebt dat je je niet lekker voelt, en dan ineens weer helemaal blij en enthoussiast. Dit is alleen de laatste tijd bij mij, heb al een idee waar het mogelijk door komt, doordat ik soort van verliefd was/ben op een meisje dat lesbisch blijkt te zijn maar toch veel contact met elkaar hebben etc etc, lees hiervoor m'n topic bij 'Liefde & Relaties'.

Probeer eens te achterhalen waardoor het precies komt dat je je zo voelt, is er toen iets gebeurd misschien? Het lijkt me best vreemd als dit nl. zomaar uit het niets komt...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.