![]() |
Werkwoordspelling
Hallo,
even een paar vragen bij deze zinnen: Ze zijn bezig hun werkplek te (vergroten) vergroten. (waarom niet vergrootte?) Iedereen (benijden) benijdde hem, toen hij de beloning kreeg. (waarom niet benijdden?) We (besluiten) besloten hem vanaf toen te (bespieden) bespieden. (waarom hele ww en niet bespiedden?) De katten waren zo verschrikkelijk (uithongeren) uitgehongerd, dat de arts ze maar (doden) doodde. (waarom geen mv, doodden?) Alvast veel dank! |
Omdat het geen persoonsvorm is, dus dan schrijf je het zo kort mogelijk!
|
Ze zijn bezig hun werkplek te (vergroten) vergroten.
(waarom niet vergrootte?) Achter 'te' komt altijd het hele werkwoord. Het werkwoord is vergroten, niet vergrootte. Iedereen (benijden) benijdde hem, toen hij de beloning kreeg. (waarom niet benijdden?) Iedereen is een enkelvoudige vorm. Denk maar aan lopen ;), iedereen loopt. We (besluiten) besloten hem vanaf toen te (bespieden) bespieden. (waarom hele ww en niet bespiedden?) Wederom, achter 'te' komt het hele werkwoord. De katten waren zo verschrikkelijk (uithongeren) uitgehongerd, dat de arts ze maar (doden) doodde. (waarom geen mv, doodden?) Arts is een enkelvoudige vorm. |
Ik wilde geen nieuwe topic maken en heb nog een paar zinnen.
Hoe hij (heten o.t.t.) ben ik vergeten. (gewoon heten toch of hete?) Mijn vriendin heeft mij (beloven) dat ze met me uitgaat. (beloofd toch?) Als je je voortaan (aanwennen) om je huiswerk direct te maken, kom je nooit in tijdnood. (aanwend of aanwent?) Alvast dank! |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
dat aanwennen is gewoon in de tegenwoordige tijd dus dat is dan sowieso stam+t.
|
Nog twee zinnen als iemand tijd heeft :P:
De (inenten) ingeënte kinderen kregen hoge koorts. (waarom niet ingeënten kinderen is mv?) (Uitbreiden) Uitgebreide landstreken zijn door de zee aangeslibd. (waarom geen uitgebreiden, landstreken is mv?) Misschien straks nog een aantal:P PS: Oh ja nog iets. Morgen heb we een toets hiervan en ik heb dyslexie. Ik ken wel alle regels al en weet hoe ik het moet toepassen, maar soms twijfel ik te lang en dan doe ik het fout. Iemand tips? Heel veel dank! |
Citaat:
Met dyslexie heb ik geen ervaringen, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen ;p. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43. |