Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Zwarte risotto (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1870285)

Mutant_oud 29-11-2012 15:49

Zwarte risotto

Er staat hier een kookprogramma op (ik denk dat het Nigella is) en ze was zwarte risotto aan het maken met inktvisinkt. Mijn eerste gedachte was waarom ze niet gewoon zwarte rijst gebruikte, nu ben ik aan het nadenken en zwarte rijst is zwart omdat het niet is ontdaan van het vliesje, kun je daar wel risotto mee maken dan?

En mijn tablet doet moeilijk, ik krijg niet te zien wat ik heb getypt, dus ik post op de gok.

MTpower 29-11-2012 16:47

Citaat:

Mutant schreef: (Bericht 32913644)
Er staat hier een kookprogramma op (ik denk dat het Nigella is) en ze was zwarte risotto aan het maken met inktvisinkt. Mijn eerste gedachte was waarom ze niet gewoon zwarte rijst gebruikte, nu ben ik aan het nadenken en zwarte rijst is zwart omdat het niet is ontdaan van het vliesje, kun je daar wel risotto mee maken dan?

En mijn tablet doet moeilijk, ik krijg niet te zien wat ik heb getypt, dus ik post op de gok.

De inktvisinkt wordt vaker gebruikt voor pasta's (pasta nero). Je moet er van houden, want het smaakt enigszins vissig. Om dat voor risotto te gebruiken is nieuw voor mij.
Wilde rijst lijkt mij niet geschikt voor risotto omdat het een vrij harde rijst is. Wordt ook bijna niet zo gegeten, maar vaak vermengt met andere rijst/granen/nootjes.

Correct me if I'm wrong :o

Mutant_oud 29-11-2012 16:58

Ik heb er nooit bij stilgestaan hoe ze zwarte pasta maakten. Maar ik vond dit er wel heel tof uitzien en ik wil het proberen, maar de vraag was inderdaad of ik die inkt zou lusten. Vandaar dat ik aan zwarte rijst dacht, maar ik weet ook dat die harder is en niet zo gaat kleven, dsus of je er risotto mee kunt maken, weet ik dus niet.

bloodyb 29-11-2012 17:30

Voor lekkere risotto moet je echte risottorijst gebruiken. Risotto slaat niet op de manier van bereiden maar van de gebruikte rijst.

Mutant_oud 29-11-2012 17:48

Bij mijn weten slaat risotto wel degelijk op de bereidingswijze.

Knitten 29-11-2012 18:03

Er zijn verschillende soorten rijst die je als risottorijst kan gebruiken :P. Risotto is gewoon rijstgerecht.

Verder lijkt het mij ook niet dat je hardere rijstsoorten risotto kan maken :O. Ik zou het gewoon een keertje proberen met inkt.

Daantje_0705 29-11-2012 19:31

Voor risotto moet je wel rijst nemen waarvan de korrels heel veel vocht kunnen opnemen, dat kan lang niet met alle rijstsoorten.

Knitten 29-11-2012 19:43

Ja, maar het is niet dat je dé rijstsoort Risotto hebt. Er zijn best wel veel soorten rijst waarmee het kan. Er bestaat dan ook niet dé risottorijst, puur omdat er zoveel soorten zijn die geschikt zijn :P

Daantje_0705 29-11-2012 20:10

Daar heb je gelijk in :)

Sarah 30-11-2012 08:57

Ja, je kunt ook prima risotto maken met dessertrijst of sushirijst, maar met wilde rijst lijkt me lastig worden.

flupkeflup 30-11-2012 18:17

Carnaroli of arborio zijn rijstsoorten die geschikt zijn voor risotto. (riso semifino) Het is belangrijk dat je ronde korrels hebt zodat ze veel vocht op kunnen nemen zonder kapot te koken.

bloodyb 30-11-2012 22:10

:facepalm:Jullie hebben gelijk, risotto slaat op de bereidingswijze maar niet elke rijstsoort is er geschikt voor.

Paranoide 01-12-2012 03:03

Citaat:

Frayne schreef: (Bericht 32914462)
Er bestaat dan ook niet dé risottorijst, (...)

Jawel, carnaroli. Anders arborio, inderdaad.

Verder lijkt een hardere rijstkorrel me juist geschikter, tenminste, als je een risotto wil maken en niet gewoon stukgekookte rijst in bouillon.

Wat zwarte rijst betreft weet ik 't niet. Google zegt dat het kan.

Mutant_oud 01-12-2012 09:57

Gewoon proberen dus ^^

Coco 13 05-12-2012 01:24

Dat is wel zeer raar, inderdaad...;) nog nooit van gehoord. Moet wel lekker zijn. (y)

Mutant_oud 07-12-2012 13:01

Iemand enig idee waar ik zwarte rijst kan vinden? Hier in België heb ik de grootste Carrefour al geprobeerd, in Nederland de Albert Heijn, maar geen zwarte rijst. Nu heb ik iets gehoord over een natuurwinkel, die zit hier ook, dus daar spring ik straks of morgen eens binnen.

Mutant_oud 07-12-2012 17:03

Niet in de natuurwinkel en niet in de wereldwinkel. Toko's hebben we hier niet. Wel online gevonden, maar dat vind ik toch wat onhandig.

bloodyb 07-12-2012 17:36

Waarom wil je per se zwarte risotto? Is die lekkerder dan gewone?

Mutant_oud 07-12-2012 19:46

Weet ik niet, ik heb het nog niet geprobeerd :P

Het ziet er gewoon heel erg gaaf uit en het oog wil ook wat als je iets gaat eten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.