![]() |
Substitutiereactie
Voor scheikunde heb ik een opdracht over substitutie waarbij ik de structuurformules van de reacties moet tekenen die kunnen plaatsvinden.
Er is 2 mL 2,2,4--trimethylpentaan aanwezig en daaraan worden 10 druppels broom opgelost in CCl4 toegevoegd. Dat wordt dan bestraald met UV-licht. Ik snap dat H dan vervangen wordt door Br in de structuurformule, maar ik kwam op twee verschillende mogelijkheden uit, terwijl het er vier horen te zijn. Volgens mijn boek zou ik hierop moeten uitkomen: 1-broom-2,2,4-trimethylpentaan 3-broom-2,2,4-trimethylpentaan 2-broom-2,4,4-trimethylpentaan 1-broom-2,4,4-trimethylpentaan Ik snap de eerste twee antwoorden, die had ik ook, maar hoe kom je op de laatste twee uit? |
Bij deze substitutie gaat eerst het waterstofatoom eraf waardoor er een plek over is. Deze plek kan opgevuld worden door een broom, of een waterstofatoom van een andere groep verplaatst daarheen en daarna gaat de broom op die andere lege plek zitten.
Organische chemie is bij mij al wat weggezakt maar je zou kunnen beredeneren of het SN1 of SN2 is waarna je kunt kijken naar de tijd tussen het afstaan van de oude groep en het opnemen van de nieuwe. Teken eens je reactie in structuurformules en kijk eens goed naar het 'tussenmolecuul'. |
Is het dan ook mogelijk dat een andere groep van plaats verwisselt?
Ik dacht dat er maar een groep vervangen werd.. Wat is Sn1 of Sn2? Ik weet bijna zeker dat dat niet in mijn boek wordt uitgelegd.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41. |