Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Coolste/leukste/interessantste element. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1872404)

Drater 11-01-2013 20:29

Coolste/leukste/interessantste element.

Hallo,

Ik moet voor scheikunde een opdracht maken waarin ik zoveel mogelijk informatie moet verzamelen over een element (wie het ontdekte, waar je het aantreft en de verbinding, etc.), alleen ik kan kan helemaal niet bedenken welk element. Het mag ieder element zijn. Ik dacht zelf aan zwavel alleen kan ik nergens vinden welke persoon dat heeft uitgevonden en al helemaal geen informatie over die persoon, dus ik wil aan jullie vragen welk element uit het periodiek systeem jij het coolste/leukste/interessantste vind en waarom.

Alvast bedankt, Drater.

Uomi 11-01-2013 20:31

Koolstof. Want diamanten bestaan eruit, maar het zit ook in je potlood :y

Daantjer 11-01-2013 20:37

Seaborgium, want vernoemd naar Glenn Seaborg

Drater 11-01-2013 21:37

Dit is de informatie die in de powerpoint verwerkt moet worden:

- Ontdekking van het element: wie heeft het ontdekt en wanneer? Geef over deze persoon ook wat achtergrondinformatie. Beschrijf indien mogelijk ook hoe deze persoon het element heeft ontdekt en de oorsprong van de naam van het element (elementen 113, 115, 117 en 118 zijn verboden).
- Beschrijf de eigenschappen, zowel chemisch (reacties) als natuurkundig (stofeigenschappen, uiterlijk).
- Waar en in welke vorm (element en verbinding) wordt het gevonden op aarde?
- Zijn er gezondheids- of milieueffecten bekend?
- Vermeld tenminste vijf toepassingen van het element, zorg voor voldoende toelichting.

Als een van deze vragen niet kan worden beantwoord dan heb ik er ook niets aan :P, daarom plaats ik dit even hier.

Uomi 11-01-2013 21:43

We gaan hier je huiswerk niet maken. Het lijkt me vrij eenvoudig om een element te vinden waarover je al deze vragen kunt beantwoorden. Ik (en waarschijnlijk anderen ook) zullen, net als jij, moeten googelen en zoeken om antwoorden te vinden.

Drater 11-01-2013 21:55

Citaat:

Uomi schreef: (Bericht 32985840)
We gaan hier je huiswerk niet maken. Het lijkt me vrij eenvoudig om een element te vinden waarover je al deze vragen kunt beantwoorden. Ik (en waarschijnlijk anderen ook) zullen, net als jij, moeten googelen en zoeken om antwoorden te vinden.

Ik vraag jullie niet om die vragen te beantwoorden. Dat heb ik helemaal nergens gezegt. Ik vraag alleen om een element, wat een geheel vrije keuze is in de opdracht waardoor ik dus niet kan kiezen.

Uomi 11-01-2013 22:02

Ik weet dat je niet om antwoorden vraagt, maar je wil een element waarbij je de vragen zou kunnen beantwoorden, toch? En om te weten of je antwoord op de vragen kunt vinden, zul je de antwoorden moeten zoeken, lijkt me.

Daantjer 11-01-2013 22:11

Kies zelf dan een leuk element, zo moeilijk is het niet, er zijn in ieder geval 114 waar je wél uit mag kiezen.

Drater 11-01-2013 22:12

Citaat:

Uomi schreef: (Bericht 32985921)
Ik weet dat je niet om antwoorden vraagt, maar je wil een element waarbij je de vragen zou kunnen beantwoorden, toch? En om te weten of je antwoord op de vragen kunt vinden, zul je de antwoorden moeten zoeken, lijkt me.

Daarom vraag ik het hier omdat ik denk dat de meeste mensen dat wel uit hun hoofd weten en niet hoeven te zoeken.

Daantjer 11-01-2013 22:15

Citaat:

Drater schreef: (Bericht 32985963)
Daarom vraag ik het hier omdat ik denk dat de meeste mensen dat wel uit hun hoofd weten en niet hoeven te zoeken.

Ergo, je bent te lui om 5 minuten dingen van wikipedia op te zoeken en te verwerken.(n)

Drater 11-01-2013 22:20

Citaat:

Daantjer schreef: (Bericht 32985971)
Ergo, je bent te lui om 5 minuten dingen van wikipedia op te zoeken en te verwerken.(n)

Heb jij dit topic wel gelezen voordat je beantwoord met zo een belachelijk antwoord :facepalm:? Nergens op Wikipedia staat het antwoord op mijn vraag hoor, je vind namelijk geen meningen op Wikipedia.

ThomasJu 11-01-2013 22:45

Koolstof is inderdaad een leuke.

Grafiet en diamant. Beide bestaan enkel uit C's. Het is leuk om uit te zoeken waar het verschil zit.

Toepassingen: Potlood, hoe kwamen ze vroeger aan dat grafiet??

Google ook eens op 'grafeen' als je bezig bent;)

Drater 11-01-2013 22:51

Citaat:

ThomasJu schreef: (Bericht 32986058)
Koolstof is inderdaad een leuke.

Grafiet en diamant. Beide bestaan enkel uit C's. Het is leuk om uit te zoeken waar het verschil zit.

Toepassingen: Potlood, hoe kwamen ze vroeger aan dat grafiet??

Google ook eens op 'grafeen' als je bezig bent;)

Ik kan nergens vinden welke persoon koolstof heeft ontdekt. Er staat alleen dat het uit de oudheid komt :confused:

ThomasJu 11-01-2013 23:05

Je moet zo'n opdracht met een korreltje zout nemen hé.

Heb je gezocht op wikipedia?
wikipedia:
"Koolstof werd al in de prehistorische oudheid ontdekt en gebruikt in de vorm van houtskool, dat bereid werd door organisch materiaal (meestal hout) te verhitten in een zuurstofarme omgeving. Het Engelse carbon is dan ook afgeleid van het Latijnse woord voor houtskool."

Volgensmij ben je dan al klaar met het eerste punt hoor!!

Als je het dan helemaal mooi wil doen kan je zelfs de engelse wikipedia even gebruiken.

heb je het al gezocht?
http://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/c.htm
een heel verhaal voor je een na laatste punt.

Als je dan ook nog in het engels zoekt, krijg je zelfs resultaten over de geschiedenis op de site van een universiteit in de VS.

De voorpagina-foto mag je zelf zoeken hoor.

Drater 11-01-2013 23:10

Citaat:

ThomasJu schreef: (Bericht 32986118)
Je moet zo'n opdracht met een korreltje zout nemen hé.

Heb je gezocht op wikipedia?
wikipedia:
"Koolstof werd al in de prehistorische oudheid ontdekt en gebruikt in de vorm van houtskool, dat bereid werd door organisch materiaal (meestal hout) te verhitten in een zuurstofarme omgeving. Het Engelse carbon is dan ook afgeleid van het Latijnse woord voor houtskool."

Volgensmij ben je dan al klaar met het eerste punt hoor!!

Als je het dan helemaal mooi wil doen kan je zelfs de engelse wikipedia even gebruiken.

heb je het al gezocht?
http://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/c.htm
een heel verhaal voor je een na laatste punt.

Als je dan ook nog in het engels zoekt, krijg je zelfs resultaten over de geschiedenis op de site van een universiteit in de VS.

De voorpagina-foto mag je zelf zoeken hoor.

Ik zal het maandag nog wel een keer vragen aan mijn docent Scheikunde, maar voor nu weet ik het zeker, ik neem koolstof. Bedankt. Oh en als het niet mag dan denk ik dat ik wolfraam of zuurstof neem.

Mr.Mark 12-01-2013 00:22

Helium is ook een leuke, zeker omdat je dan wat kunt zeggen over het spectrum van dat atoom en dat het eerst op de zon is ontdekt en later pas op aarde. Vandaar ook de naam helium. Toepassingen? Uh, iets als zeppelins, balonnen enz.

Maar het moet wel te vinden zijn.

Anders zou je nog Uranium kunnen doen ofzo.

4beta 14-01-2013 17:34

Neem dan gewoon Fluor. Dat is een stof die ook echt ontdekt is en een hele hoop leuke scheikunde heeft opgeleverd.

(Al waren het maar betere veiligheidsprotocollen)

Stofje- 14-01-2013 17:41

Seleen! De herkomst van de naam en zijn (nog uit te vinden) toepassingen fascineren mij.

Peter1989 25-01-2013 20:06

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bismut

Silvano08 25-01-2013 20:28

Waterstof, omdat het eigenlijk best een bijzonder element is. De kern bestaat uit maar 1 proton, kan oplossingen zuur maken (of juist basisch), geeft veel structuur aan stoffen waarin het element in de moleculen zit (waterstofbruggen) etc.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.