![]() |
Trailers die te veel verklappen
Ik kijk nu op IMDB naar de trailer van een (ik denk) heel mooie film: Mud.
Trailer: http://www.imdb.com/list/VL4US2x9jkE/#lb-1 Maar ik heb 'm halverwege uitgezet want het is weer zo'n trailer die 95% van het verhaal dreigt te verklappen, waarna je de laatste 5% kan raden. Ik wil een club oprichten tegen trailers die te veel verklappen. Noem het de CTTDTVV. Wie wordt er nog meer lid? |
De trailer van Warrior (http://www.imdb.com/video/imdb/vi339320089/) was er ook zo eentje. Als je die hebt gezien weet je echt heel veel over het verhaal, zoveel dat de film er gewoon minder spannend door wordt. Ik vind het stom.
|
Ik vind het ook stom. Ik vermijd trailers daarom meestal.
|
Dat gaat al jaren zo. Ik vermijd ze ook of kijk een paar seconden om even de sfeer te proeven. Meestal weet ik dan wel genoeg.
|
Ik word zeker lid. Tegenwoordig vind je geen trailers meer die meer dan 75% van de film spoilen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij de trailer van Alexander was het heel erg.
Een film van 2,5 uur wordt eventjes samengevat in 1,54 m. |
Nou ja, het zegt meer over die film zelf dat ze 2,5 uur in 2 minuten kunnen samenvatten.
Ik zie niet zoveel trailers eigenlijk, dus ik kan er niet echt over oordelen. Daarbij heb ik een voorkeur voor vage films en die krijg je niet in 2 minuten uitgelegd en vaak zijn de trailers nog vager dan de film zelf, dus geen probleem op dat gebied. |
Ik hoop dat als iedereen lid wordt van de club dat dan alle trailermakers gaan begrijpen dat ze stom doen en het anders gaan doen. Maar serieus: er is vast een slimme commerciele reden om zoveel te verklappen. Er worden ongetwijfeld (bij dure films) meerdere versies van een trailer gemaakt en dan onder verschillende doelgroepen getest of het ze zou verleiden naar de bios te gaan. Meestal is er wel een verklaring voor.
Maar wat zou de logica hierachter dan zijn? Willen mensen vooraf weten of ze de film goed zullen vinden? Of ze er een prettig gevoel aan over zullen houden? |
Het zijn natuurlijk gewoon reclames voor films. Naast trailers heb je ook teasers, dan wordt er al veel minder verklapt. Wat ik vaak vervelend vin aan trailers is dat bijvoorbeeld alle leuke stukjes van de film daar al inzitten. Maar aan de andere kant, waarschijnlijk is de film zelf dan ook niet zo fantastisch.
|
Citaat:
|
Goede trailers zijn inderdaad prima en geven mij vaak goede ideeën voor films. Alleen bij comedies komt dit werkelijk nooit voor. Verder stoor ik me er niet aan en houd ik het meestal bij het kijken van teasers.
|
Citaat:
|
Hmm, ik heb eerlijk gezegd niet zo veel moeite met spoilers. Maar ja, ik ben dan ook een superautist die eigenlijk helemaal niet van verrassingen houdt.
|
Citaat:
|
Het was lang geleden, maar ik weet nog dat ik de simpsons movie gewoon saai vond in de bios omdat alle grappige stukjes al op tv waren geweest, tja, zoiets kijk ik nou niet voor het verhaal en als je alle lach momenten al tien keer herhaald hebt gezien op tv als reclame dan is het leuke er echt wel af...
|
Ik kijk gewoon geen trailers.
Veel trailers zijn ook tenenkrommend, met een donkere stem, de verplichte fade-to-blacks, het abrupt stoppen van een geluidseffect, dan een 'stil' stukje, dan een fluisterstem, dan een explosief stukje, dan een emotioneel stukje met vioolmuziek waarbij iemand huilt, en tot slot nog het mooiste special effect uit de film. Bij komedies komt er vaak nog een uptempo, vrolijk muziekje tussendoor. |
Ik geloof niet dat ze meer in die trailer hadden kunnen stoppen. Maar goed, nu ken ik dat verhaal wel van binnen en van buiten, maar zo is er echt helemaal niks nog een verrassing, want ik denk dat de jongere generatie het verhaal misschien niet kent. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind trailers vaak wel een leuke kennismaking met films waar ik anders nooit van gehoord zou hebben.
Bij The Dictator zit een groot deel van de écht leuke grappen al in de trailer. |
Citaat:
Dit is de trailer van de film uit 1976, hier verklappen ze ook al een boel maar alsnog veel beter. Het wekt veel meer interesse op vind ik. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25. |