![]() |
Goed en slecht jatwerk: over remixes en plagiaat.
Meeliften op het succes van een ander, het gebeurt soms openlijk en soms minder opvallend. Wat zijn remixen die je kunt waarderen en wat vind je schandalig plagiaat?
Een aftrap: In België hebben we nogal ophef gehad over Frozen van Madonna. Van wikipedia: 'Volgens de rechter is Frozen plagiaat, omdat vier maten van het lied identiek zijn aan "Ma vie fout le camp" door Salvatore Acquaviva uit Moeskroen.' Maar ook Nederlandse bands maken het mee, al doen die er nogal lacherig over: We all share the same sun - De Heideroosjes en Electric Chapel - Lady Gaga Paar jaar geleden was dit nogal een hit: Het origineel van Imogen Heap: Eentje die iemand mij heeft moeten vertellen omdat ik het zelf nooit in de gaten heb gehad: Army of Hardcore van Neophyte (luister vanaf 1:15 als je het niet kunt verdragen ^^) Is gebaseerd op Smells like teen spirit van Nirvana En op het Eurovisie Songefestival kunnen ze er ook wat van: Ik snap niet dat deze ooit zo ver is kunnen raken (skip naar 0:45): Als je hiernaar luistert: En deze ben ik ook ooit tegengekomen (skip naar 1:40 bij de eerste en naar 0:45 bij de tweede): En een paar remixen die ik gaaf vind: Happiness Everybody Dance now (al kende ik de remix met een andere clip)) Drunk |
Van Mayer:
De remix die het hele nummer veel beter maakt: |
Shirley Bassey's Jezahel:
Public Enemy's Harder Than You Think: Tof gedaan. Hoewel dit technisch gezien samplewerk is in plaats van jatwerk. Grijs gebied, I suppose. |
Miley Cyrus kan er ook iets van, zowel de clip als de muziek van andere artiesten is duidelijk herkenbaar...
|
Oh en deze schoot me ook nog te binnen:
Maar het gaat nog verder, de muziek die dan begint, is van een jaren 90 nummer: |
Uit de comments op youtube onder dat nummer van heideroosjes/lady gaga maak ik op, dat dat filmpje er tijdelijk af was gegooid omdat de intro van Gaga's nummer erop stond. :P
|
nou ja, het is vaak zo dat als er echt een sample wordt gebruikt dat daar doorgaans gewoon toestemming voor is gevraagd; al dan niet een of andere vergoeding.
Als je zelf echt iets inspeelt wat heel erg lijkt op een al bestaand stuk muziek dan kan dat inderdaad als plagiaat aangemerkt worden, maar dan moet het wel heel erg gelijkend zijn. En in de muziek is het nu eenmaal zo dat er nogal wat akkoorden/akkoordenprogressies zijn die goed in het gehoor liggen, dus dan lijkt het al snel 'gejat'. |
Dat sowieso, voorbeeld:
|
Behoorlijk tof gedaan; de lyric bestaat slechts uit teksten/titels van The Doors. |
Bedoel je zoiets als dit?
Ik hou er nooit zo van als artiesten een refreintje van een oud nummer gebruiken en daar omheen een paar magere coupletten aantimmeren. Beetje makkelijke manier om een hit te scoren. Zoals iemand op Youtube zei: Citaat:
|
OMG die wist ik niet :'( triest van mezelf! Ik vind het namelijk een heerlijk vrolijk nummer en luister het vaak in de auto. Het origineel is ook wel heel erg lekker!
|
Citaat:
|
Citaat:
(en die versie is tenminste zonder zo'n irritant gangster-style gerap tussen) Andere voorbeelden van remixen die wel geslaagd zijn voor mij: vs . vs wordt gebruikt in Ik vind een remix zelden beter dan het origineel, maar soms is het wel goed dat je juist daardoor een ouder nummer leert kennen. Maar er zijn natuurlijk ook voorbeelden waarbij oorspronkelijk en remix vlak achter elkaar zijn uitgebracht: |
Oh die Avicii heb ik ook niet in de gaten gehad. Maar dat is allemaal uit een erg vage periode dus ik heb die sowieso pas later gehoord.
In de comments ook: Citaat:
Deze heb ik een jaar geleden pas geleerd omdat ik eigenlijk niet op de hoogte was van het hele oeuvre van ABBA: Gave remix: En ik weet dat ik een heel gave remix heb gehoord van Fireflies van Owl city, maar ik weet niet welke het was en ik heb er nogal wat remixen van op mijn mijn pc. |
Madonna had om toestemming gekregen van de leden van ABBA om het te gebruiken voor haar lied zo ver ik weet.
De videoclip van het nummer “The Importance Of Being Idle” van Oasis is een goed voorbeeld van na-aperij. Oasis 2005 The Kinks 1966 De band Oasis ontkent dat de videoclip van The Kinks en alles. |
Citaat:
|
Koningen van het plagiaat zijn natuurlijk Led Zeppelin.
Sommige voorbeelden in die video zijn niet helemaal eerlijk, want erkende covers of standaardriffjes, maar bijvoorbeeld Dazed & Confused is duidelijk gewoon plagiaat. |
Goeie mashup van een origineel (Madonna - Material girl) en een nummer (The Tamperer ft. Maya - If you buy this record) dat daarvan een sample gebruikt.
|
Dit is toch echt een verbetering t.o.v. het origineel hoor:
http://www.youtube.com/watch?v=wCbeeD7lRw0 |
check dees maar eens (weet niet offie erbij staat)
|
Citaat:
// Toffe remix. Sowieso is heel dat album van Infected Mushroom (& friends) met remixes van The Doors erg puik. |
Dit vind ik al een gaaf nummer:
Maar ik had per ongeluk deze versie op een cd gezet voor in de auto en die bevalt me nog beter onder het rijden ^^ |
Waar ik net toch achter kwam joh...
One Direction heeft in hun liedje 'Live While We're Young' de intro van The Clash na-geaapt! (n)(n)(n)(n)(n)(n)(n)(n)(n)
vs Eerst Blondie, nu dit! Waar gaat het heen... |
The Clash heeft zelf ook 30+ nummers genakt/gecoverd van bands/artiesten die het al eerder en beter hebben gedaan.
|
Heeft het baslijntje van Marvin Gaye: |
En de reclamewereld doet ook mee.
|
Coldplay's 'Every teardrop is a waterfall' en 'Ritmo de la Noche' (door meerdere artiesten)
Gebruiken gewoon precies hetzelfde als Peter Allen's 'I go to Rio' Ik vind het eigenlijk allemaal wel fantastisch klinken... Al moet ik wel een beetje lachen om ritmo de la noche met dr BELISSIMAAA Coldplay geeft trouwens wel gewoon credits aan Peter Allen, en hebben het ook op bun CD vermeld. |
Ik vind dit zo'n fijn meestuiter nummer voor in de auto, happy happy bounce meebrul!
En toen vroeg ik me af wat het origineel was. Haha... Nee! Verklaart ook waarom ik het origineel niet kende. Coldplay. |
Ik ben geen fan van coldplay maar The Scientist is best een mooi nummer (Y)
|
Toch geen plagiaat voor Madonna: http://www.stubru.be/media/historisc...pstudiobrussel
|
Ik ben vaak wel een fan van covers als ze goed zijn. Dan wel in de eigen stijl, en geen een op een kopie.
|
'Hoeveel gejat spul kun je in één hipsternummer steken' is het motto van Frankrijk voor dit Eurovisiesongfestival.
|
Ik luisterde deze:
en kon niet ophouden met deze te horen: |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35. |