Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Verstandskiezen/Wijsheidstanden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1873136)

Jeroentji 23-01-2013 18:19

Verstandskiezen/Wijsheidstanden

Beste mensen

Ik ben Jeroen, en ik ben 17 jaar, ik heb een vraag waar ik al even mee zit, hopelijk kan iemand met enige kennis van zaken mij helpen.

Mijn beide wijsheidstanden beneden lijken zonder problemen netjes op zijn plek te vallen. Maar bovenaan heb ik een spleetje tussen mijn 2 voorste tanden van een halve millimeter ofzo, en ik voel PRECIES ook mijn wijsheidstanden bovenaan doorkomen. (Want eigenlijk weet ik niet perfect hoe het voelt, ik voel een beetje een lastig pijntje en als ik met m'n vinger voel voel ik dat m'n tandvlees daar vrij hard is en er precies een 'bergje' onder zit wat dan die tand zou kunnen zijn ?)

Kan iemand bevestigen of dit die tand is ? En hoe lang duurt dat ongeveer vooraleer ze er perfect doorkomt ? (Ik kan deze wijsheidstand perfect gebruiken aangezien zo volgens mij het spleetje van voor tussen de tanden verdwijnd omwille van de wijsheidstanden die de rest van het gebit een beetje opzij duwen.)

Groetjes
J.

Martiņo 23-01-2013 18:30

Je kunt gewoon tellen! Tel vanaf je voortand tot je achterste kies, en als je 8 tanden telt dan is dat de verstandskies (sommige mensen krijgen trouwens meer dan een verstandskies, maar dat is zeldzamer). Als je na 7 tanden een lege plek hebt, maar wel nog een stuk kaak over, dan komt daar de verstandskies door.

Hoe snel verstandskiezen doorkomen verschilt sterk van persoon tot persoon. Of ze ook goed doorkomen (dus niet dwarsliggen of de andere kiezen beschadigen) kan de tandarts (evt. met behulp van een röntgenfoto) het beste bepalen! Gewoon bij de volgende controle even vragen. Sommige tandartsen willen ook nog wel eens goede kiezen verwijderen, maar de meningen zijn verdeeld of dat wel echt nodig is, er is iig nog geen bewijs dat het echt nut heeft om kiezen preventief te verwijderen, zo ver ik weet.

Jeroentji 23-01-2013 18:42

Citaat:

Martiņo schreef: (Bericht 33007020)
Je kunt gewoon tellen! Tel vanaf je voortand tot je achterste kies, en als je 8 tanden telt dan is dat de verstandskies (sommige mensen krijgen trouwens meer dan een verstandskies, maar dat is zeldzamer). Als je na 7 tanden een lege plek hebt, maar wel nog een stuk kaak over, dan komt daar de verstandskies door.

Hoe snel verstandskiezen doorkomen verschilt sterk van persoon tot persoon. Of ze ook goed doorkomen (dus niet dwarsliggen of de andere kiezen beschadigen) kan de tandarts (evt. met behulp van een röntgenfoto) het beste bepalen! Gewoon bij de volgende controle even vragen. Sommige tandartsen willen ook nog wel eens goede kiezen verwijderen, maar de meningen zijn verdeeld of dat wel echt nodig is, er is iig nog geen bewijs dat het echt nut heeft om kiezen preventief te verwijderen, zo ver ik weet.

Thanks voor de reactie. Ik vind dat tellen overigens zeer moeilijk aangezien ik achteraan precies zo wat stukjes tand heb in plaats van een hele, normale tand :p Maar heb het nu 2x geteld en kwam telkens bij 6 of 7 uit dus ik geloof ook wel dat hij nog komt, want er is inderdaad nog wel wat ruimte over achteraan.

Martiņo 23-01-2013 18:57

Stukjes tand?? Bedoel je daarmee de allerlaatste kies? Dat kan een (verstands)kies zijn die nog niet helemaal is doorgekomen.

Greenscarfed 24-01-2013 13:34

Bij mij kon de tand gewoon niet doorkomen omdat ik geen plaats genoeg had, ze zaten als hefboompjes onder m'n andere tanden, gewoon eens naar de tandarts best gaan en eens vragen hoe het zit met die wijsheidstanden.
ik had zelfs niet zo veel pijn, ik vroeg gewoon random ' zou je me wat kunnen vertellen ivm m'n wijsheidstanden, of ze al doorkomen ofzo'
foto genomen en twee weken later werd ik al geopereerd om ze alle vier er uit te halen :p

Eind-Baas 24-01-2013 14:29

Want wij kunnen het jou beter vertellen dan jouw tandarts?

'Amor 24-01-2013 18:08

Ga gwn naar tandarts ofzo

Jeroentji 25-01-2013 15:51

Citaat:

Eind-Baas schreef: (Bericht 33008275)
Want wij kunnen het jou beter vertellen dan jouw tandarts?

Als je het weet hoef ik de inspanning niet te doen, en als je niet geneigd bent te helpen, hoef je ook niet te reageren.

Jeroentji 25-01-2013 15:51

Citaat:

'Amor schreef: (Bericht 33008524)
Ga gwn naar tandarts ofzo

Als je het weet hoef ik de inspanning niet te doen, en als je niet geneigd bent te helpen, hoef je ook niet te reageren.

'Amor 25-01-2013 16:33

Want het is zo veel werk en zo zwaar om ff afspraak te maken of gwn wachten tot je naar tandarts moet yeah right -,-
Wij zijn geen tandartsen we zien jou gebit niet dus we kunnen moeilijk zeggen wat het is.

Martiņo 25-01-2013 16:38

'Amor en Eind-Baas: je mag hier best om advies of informatie vragen, daar is dit subforum zelfs voor bedoeld. ;) Anders kunnen we alle topics wel sluiten...

Natuurlijk moet je naar de tandarts als je last hebt van je tanden, maar dit is een gewone vraag en die kunnen we best beantwoorden.

'Amor 25-01-2013 16:46

Dat was mijn advies ; tandarts :D

Trouwens mag ik hier wat vragen over verstandkiezen ??
Een heel topic over 1 vraagje vind ik beetje overdreven

Martiņo 25-01-2013 16:50

Een topic voor een vraag werkt al heel lang prima hoor... :) Maar natuurlijk mag dat, zo lang je zelf vindt dat je daar niet beter mee naar de tandarts moet gaan.

'Amor 25-01-2013 17:20

Het is niet dat ik ergens last van heb ofzo het is niet dat ik ergens last van heb ,, en voor me vraag naar tandarts te gaan dat is pas overdreven xd

Silvano08 27-01-2013 08:54

Het hoeft dus niet zijn dat, omdat de andere kiezen goed doorkwamen, dat de verstandskiezen die nog door moeten komen ook perfect doorkomen. Hou daar wel rekening mee :)

Bij mij deden sommige verstandskiezen sporadisch pijn, en om toekomstige vervelendheden te voorkomen zijn ze bij mij alle vier (2 om 2) verwijderd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.