![]() |
Tweedegraadsvergelijking algebraisch ZONDER abc-formule
De titel zegt het al, weet iemand of ik deze vergelijking algebraïsch, en zonder de ABC-formule kan oplossen?
-0.05x2 + 400x = 350000 |
Wat ik zou doen is het volgende:
Laten we eerst beide leden delen door -0.05, dan wordt de vergelijking Nu kunnen we proberen om een merkwaardig product in te brengen in de vergelijking, nl. Dit geeft 2 oplossingen, nl. 1. Stel 2. Stel |
JA, doe hem maar met de ABC-formule.
Dan zie je dat er uit komt: 1000 & 7000. Dit zijn vrij makkelijke getallen, en zouden zonder GR te vinden moeten zijn. Hoe dan? Schrijf eerst de formule eens in de standaard vorm: (dus delen door -0.05) x² -8000 x +7 000 000 = 0 A*B = 7 000 000 A+B = -8 000 Met een beetje inzicht is te zien dat inderdaad de bovengenoemde getallen als x1 &x2 er uit komen. Heb je dat inzicht niet, dan gaat't niet lukken. edit: als je het nou niet ziet lukt het misschien met de methode van padzorz wel. |
Citaat:
Want ik vind de manier van padzorz best handig, we mogen namelijk de abc-formule niet in onze GR zetten en ik onthou 'm echt niet :o |
Citaat:
|
uhmmm
als hij nu in het hoofdstuk zit waar hij de ABC-formule moet leren dan zal hij wss nog niet weten wat absoluut is toch? En wisvraag, probeer die ABC-formule gewoon te leren. (-b +- sqrt(bb-4ac))/(2a) Over een tijdje kom je wel functie's tegen die echt niet op een andere manier kunnen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik dacht dat dat alleen kon met een gebroken vergelijking, of in dit geval zoals bij Kz = x2 / (x) - (x)
|
Citaat:
Uhhh ga even uit van de volgende omgezette kz voorwaarde bij een evenwicht: HZ(aq) + h20(l) -> <- Z-(aq) + H3O+(aq) Kz= [Z-][h3o+]/[HZ] Waarin [H3O]=[Z-] en [HZ]0= [Z-]+[H3O+] Dus: Kz= [H3O+]^2/([HZ]0-[H3O+]) Indien H3O niet bekend maar HZ wel, dan: Kz= x^2/([HZ]0-x) Omzetten naar 2e graads vergelijking: x^2=Kz[HZ] - Kz(x) x^2 - Kz[HZ] + Kz(x) = 0 Maar als je x weglaat in de noemer dan geldt: x^2= Kz[HZ] Dan krijg je een getal voor x wat je kunt invoeren in de x die je hebt wegelaten zodat je krijgt x^2=Kz[HZ] - Kz(x) Omdat je die x weet krijg je weer een ander antwoord voor x. Dat steeds herhalen tot je een getal krijgt dat niet (sterk) verandert. Zo heb ik mijn chemie opgaves steeds goed. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10. |