Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Wat te doen tegen kloofjes? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1873288)

Daantje_0705 26-01-2013 20:03

Wat te doen tegen kloofjes?

Ik heb altijd al een vorm van eczeem op m'n handen door m'n medicatie die m'n huid uitdroogt en het vele wassen van m'n handen en in deze tijd ook de kou. Ik probeer zo veel mogelijk te smeren met allerlei cremes maar het voorkomt niet dat ik kloofjes krijg. Heb er nu weer een op m'n duim die alleen maar groter en pijnlijker wordt. Smeren helpt er ook niet echt tegen heb ik het idee, maar wat wel? Ik durf ook niet echt hormoonzalf op die open wondjes te smeren of kan dat geen kwaad?

Pluis 26-01-2013 20:50

Zolang je de inhoud van de tube van de zalf schoonhoudt (dus niet met vieze handen aan de opening van de tube) kun je dat best op die open kloofjes smeren hoor. (ik neem aan dat die wondjes niet groter dan een paar millimeter zijn) Zeker met als jouw steroïdenpufjes en kuurtjes heb je toch al genoeg van dat spul je in je bloed om die zalf niet meer uit te laten maken.

Daantje_0705 27-01-2013 13:59

Hmm, niet over na gedacht dat een beetje van die zalf waarschijnlijk in het niet valt bij 30 mg prednisolon :facepalm:

Snebbeltje 30-01-2013 01:16

Mijn moeder heeft dat ook veel en één bepaalde zalf is volgens haar een wondermiddel, maar ik kan maar niet op de naam komen :( Ok, nutteloze post dus.

Mutant_oud 30-01-2013 12:12

Citaat:

Snebbeltje schreef: (Bericht 33017823)
Mijn moeder heeft dat ook veel en één bepaalde zalf is volgens haar een wondermiddel, maar ik kan maar niet op de naam komen :( Ok, nutteloze post dus.

Prep? Dat is een zalf die wij altijd bij eigenlijk alles hebben gebruikt dat geen grote open wonde was. Van een simpele muggenbult tot brandwonden. Was alleen in Italië te krijgen en iedereen die daar naartoe ging, moest standaard een vrachtlading mee terugnemen :D Gele tube, rode zon, donkerblauwe dop. Zalf zelf wat wit parelmoerachtig.

Daantje_0705 30-01-2013 20:22

Citaat:

Snebbeltje schreef: (Bericht 33017823)

Als je er wel weer opkomt, wil ik het wel graag weten :)

@ Mutant; Italië is me iets te ver. Dan kan ik net zo goed dat dure spul bij de apotheek halen, dat is dan nog goedkoper ;)

Miekje* 30-01-2013 21:12

Ik weet nog dat ik in Wales ook vreselijk uitgedroogde handen en kloofjes kreeg, van het vruchtwater van de schapen (als je je hand uit zo'n beest haalde, droogde het meteen op). Toen hielp ook echt niks. Mijn handen zaten toen ook helemaal onder de wondjes en krassen. Het ging pas langzaamaan over toen ik eenmaal weer thuis was.

Later hoorde ik van en klasgenoot dat preventief smeren beter helpt dan smeren wanneer het nodig is. Zij begon elke dag met een dikke laag crème op haar handen, en aan het einde van de stage waren die het minste toegetakeld van allemaal.

Martiño 30-01-2013 23:24

Als je een goede laag vette crème op je huid smeert kan water ook niet op de huid terecht (vet en water mengen niet), dus dan kan het de huidcellen ook niet uitdrogen. In plaats van de effecten tegen te gaan, scherm je je huid dus in feite af.

Mutant_oud 31-01-2013 11:04

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 33018724)
Als je er wel weer opkomt, wil ik het wel graag weten :)

@ Mutant; Italië is me iets te ver. Dan kan ik net zo goed dat dure spul bij de apotheek halen, dat is dan nog goedkoper ;)

Nou ja, het was gewoon van oh, wonderzalf? Prep!

Ik zie dat er nu wat Nederlandstalige webwinkels potten Prep aanbieden, ik weet niet of het hetzelfde is als de tube. Ik heb ook geen idee of dat zou kunnen helpen. Het is gewoon iets dat ik onthouden heb uit mijn jeugd dat werkte voor alles :D Dus mocht je iemand kennen die naar Italië gaat, vraag of ze een tube kunnen meenemen. Zo hebben wij het ook altijd gedaan.

Oh en Google biedt zelfs informatie die ik niet wist. Het komt niet eens uit Italië, maar uit de VS:

http://www.careality.nl/site/2013/01...-in-nederland/

Snebbeltje 31-01-2013 19:52

Wat mijn moeder had was een rond potje met een beetje grijzige zalf, zwarte deksel en er stond ook iets in rode letters, of een rode afbeelding ofzo. Werd geloof ik in 1 apotheek in Nederland gemaakt ofzoiets. Het zag er een beetje ouderwets uit. Ik heb al heel wat gegoogled, maar ik kan m niet vinden helaas :(

Greenscarfed 31-01-2013 21:24

Hele vette crèmes (wel vervelend natuurlijk met de handen.. :/)
zalf,
je kan ook eens kijken of een paraffinebad een beetje hulp geeft , das echt supergeod voor droge handen en kan ook helpen bij kloven :)
ph-neutrale zeep, geen ontsmettingsgel gebruiken best, of zo weinig mogelijk( misschien moet je dit gebruiken bij je beroep)
echt een custom-made (zo noem ik het toch :p ) zalfje laten maken bij de apotheek lijkt me ook wel iets...
scrubben (voor de dode huidcellen weg te doen) en daarna met een goede crème insmeren kan misschien ook helpen!

ik ben geen expert maar khoop dat je er iets aan hebt! :-)

Mutant_oud 01-02-2013 09:22

Ik heb overigens ook ooit gehoord over een zalf die je smeert en waar je handschoenen over aantrekt als je in bed gaat liggen. Maar ik weet niet meer wie/hoe/wat/waar. Het lijkt mij wel iets voor eczeem ofzo.

Snebbeltje 01-02-2013 22:00

Ik heb het mijn mamma gevraagd! Het is kinderwondzalf en wordt alleen in een bepaalde apotheek in Groningen verkocht, maar misschien willen ze het wel opsturen. Als je een kloof hebt verzacht het snel de pijn. Voor de rest smeert ze veel met rozenglycerine, om de kloven te voorkomen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.