Stomme Klont |
06-02-2013 21:44 |
Citaat:
Elin3 schreef:
(Bericht 33027033)
Mijn achternichtje heeft in de jeugdgevangenis gezeten omdat er geen plek was in een tehuis. Een onschuldig kind tussen de criminelen in de jeugdgevangenis lijkt me niet het beste. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen van kinderen die bijvoorbeeld niet eens meer met hun eigen ouders mogen spreken.
Jeugdzorg zou meer binnen het gezin moeten werken en minder lukraak kinderen uit huis plaatsen.
Ik wil je vader niet persoonlijk aanvallen ofzo, en misschien heeft Jeugdzorg Overijssel het wel gewoon beter voor elkaar, maar ik ken jammer genoeg veel mensen waarbij Jeugdzorg weinig goeds heeft gedaan.
|
Ik denk dat veel mensen zich niet eens beseffen dat Jeugdzorg ze ontzettend veel goed doet.
Je hebt inderdaad gelijk met het feit dat kinderen die onschuldig zijn en het al moeilijk hebben niet in de gevangenis terecht moeten komen. Maar dit mag zeker geen reden zijn om Jeugdzorg er maar helemaal niet bij te halen. Dit soort situaties doen zich meer en meer voor juist omdat er geen instanties als Jeugdzorg worden ingeschakeld. Immers, op het moment dat een kind wordt mishandeld door zijn of haar ouder(s) en niet uit het huis gehaald wordt zodat dit kind daarbij gehlopen kan worden, wordt de kans ook groter dat het kind alter zelf van dit soort problemen gaat krijgen. Hier kunnen de kinderen niets aan doen en het zijn ook niet dingen die meteen in de gedachte springen, maar het is wel waar.
Overigens werkt Jeugdzorg ook binnen het gezin. Er wordt altijd eerst gekeken naar hoe het binnen het gezin is, wat de andere oplossingen zijn, maar ook of er überhaupt nog iets te redden valt. Het is echt niet zo dat kinderen "lukraak" bij hun ouders worden weggehaald. Het is echter wel zo dat Jeugdzorg kan besluiten om een kind uit huis te plaatsen alvorens een uitvoerig onderzoek te doen, bijvoorbeeld wanneer ze bang zijn dat het kind in levensgevaar is, maar wanneer dit gebeurt zal er altijd alsnog een uitvoerig onderzoek worden gedaan naar hoe de situatie was/is en wat er met de ouders kan worden geregeld.
Ik zie het niet als persoonlijk aanval op mijn vader trouwens ;), maar het valt mij op dat meer mensen het idee hebben dat Jeugdzorg "zomaar" wat doet en dat is onjuist.
|