![]() |
Volume van een hoeveelheid lucht berekenen
Hallo :)
Voor NL&T heb ik een opdracht over koolstofdioxide. De volgende vraag kan ik echter niet aanpakken, ik zou niet weten waar ik moet beginnen: ''Neem aan dat alle CO2 homogeen is verdeeld in de atmosfeer tot op een hoogte van 8000 meter''. 1: Bereken het volume van de hoeveelheid lucht op die hoogte. Hoe moet ik dit berekenen? Ik weet de dichtheid van lucht, ik weet de hoogte. Maar om volume te berekenen heb ik toch de inhoud nodig? Ik volg het niet :s |
Wat is de volledige tekst van de opgave?
|
Neem aan dat alle CO2 homogeen is verdeeld in de atmosfeer tot op een hoogte van 8000 m.
a: bereken het volume van de hoeveelheid lucht tot op die hoogte Erna moet ik berekenen hoeveel m3 CO2 er in totaal is, dat begrijp ik nog wel. Ik weet alleen niet hoe ik aan die eerste moet komen... |
Welke gegevens (druk, temperatuur en dergelijke) zijn er verder gegeven?
|
Ik denk dat ze bedoelen dat je moet berekenen hoeveel lucht er rond de aarde zit (tot een hoogte van 8km)
Je weet dat ongeveer 70% van de lucht uit CO2 bestaat. Je moet dus de inhoud berekenen van een schil van 8km dik rond de aarde. |
Citaat:
21% zuurstof 78% stikstof-gas 1% edelgassen 0.03% CO2 ? Las dat namelijk ergens. |
Citaat:
Citaat:
|
Je hebt 1 woordje weggelaten, en dat scheelt een heleboel.
De vraag is namelijk: 23. Vraag: Berekening van de mondiale atmosferische koolstofvoorraad Neem aan dat alle CO2 homogeen verdeeld is in de atmosfeer tot op een hoogte van 8000 meter. a. Bereken het volume van de hoeveelheid lucht tot op die hoogte b. Bereken hoeveel kubieke meter CO2 er in totaal is. Je mag als gehalte van CO2 daarin 365 ppmv gebruiken. Je mag bovendien aannemen dat 1 mol CO2 een volume heeft van 0.0237 kubieke meter bij 288K (de gemiddelde temperatuur wereldwijd) --- Oplossing vraag a: Bereken de inhoud van een bol met de straal van de aarde Bereken de inhoud van een bol met de straal van de aarde+8000 m Trek deze van elkaar af. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48. |