![]() |
Scheikunde huiswerk vragen Help aub
Hallo,
Ik heb een aantal vragen van scheikunde die ik niet begrijp: bijv: PbCl2 en PbCl4 Wat zijn de namen van beiden stoffen? En; Wanneer gebruik je bij naamgeving bij stoffen voor en tussenvoegsels? (systematische naam) En Magnesiumoxide is een reactieproduct bij een vormingsreactie. Verklaar waarom dit een ontleedbare stof is. Erg bedankt allemaal alvast ;) |
Het chloorion heeft altijd de lading 1-, dus wat is dan de lading van lood in PbCl2? Wat wordt dus de naam van het zout PbCl2? Wat is de lading van lood in PbCl4? Wat wordt dus de naam van het zout PbCl4?
Wanneer je een moleculaire stof hebt wordt een Grieks telwoord gebruikt om van iedere atoomsoort het aantal atomen aan te duiden. Het voorvoegsel mono wordt daarbij aan het begin van de naam weggelaten. Als achtervoegsel krijg je de uitgang -ide. Deze uitgang wordt ook gebruikt bij enkelvoudige negatieve ionen en bij het hydroxide-ion. Een samengesteld ion krijgt de uitgang -aat als het aantal zuurstofatomen daarin het grootst is, en -iet bij een zuurstofatoom minder. Naast het sulfietion SO32- is er dus het sulfaation SO42-. Magnesiumoxide ontstaat door magnesium met zuurstof te laten reageren. Omdat magnesiumoxide uit verschillende atomen ontstaat is dit dus een ontleedbare stof. |
Sorry , maar ik zit in havo 3, en heb geen idee waar je het over hebt.
Wat zijn nu in principe die namen van die zouten? Heb echt geen idee btw. |
Een zout is altijd opgebouwd uit een positief en een negatief ion. De naam van het zout wordt gevormd door eerst het positieve ion en dan het negatieve ion te noemen. Wanneer een metaalion verschillende ladingen heeft, zoals bijvoorbeeld ijzer (de lading is 2+ of 3+) wordt dat aangegeven met een Romeins cijfer. Indien ijzer de lading 2+ heeft begint de naam van het zout met ijzer(II), en als ijzer de lading 3+ heeft begint de naam van het zout met ijzer(III).
Het chloorion heeft altijd de lading 1-, dus wat is dan de lading van lood in PbCl2? Wat wordt dus de naam van het zout PbCl2? Wat is de lading van lood in PbCl4? Wat wordt dus de naam van het zout PbCl4? |
Ik snap niet wat je bedoelt. We hebben het nog nooit over ionen gehad etc etc. Kun je me de namen van de stoffen geven? Ik dacht bijv. bij PbCl2 bijv: Looddichloride en bij PbCl4 Loodtetrachloride klopt dit?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38. |