![]() |
Vraag over rechten van een boek
Hoi,
Stel dat ik een boek ga schrijven en ik breng steeds veranderde versies bij mijn uitgever (verbeteringen van hoofdstukken), hoe weet ik of zij mij nou niet naaien? Stel dat mijn verhaal uber is, welke recht houdt hen tegen om mijn idee te jatten? Je gaat eerst met je verhaal toe naar een uitgever, maar wie weerhoudt diegene die je script voor het eerst leest ervan om het te jatten? Moet je daarvoor eerst met de script ergens heengaan? Dus om er een patent op te leggen o.i.d.? |
Valt me een beetje tegen van een FB! Kijk eens op Wikpedia/Auteursrechten.
|
Citaat:
Toch bedankt, ik zal even kijken naar wikipedia (ondanks dat ik het niet heel betrouwbaar acht). Edit: Trouwens: Fb's zijn ook mensen. ;) |
:D:D:D(y) Ja het zijn net mensen die FB's! Wat ik er trouwens vluchtig over las vond ik nogal vaag. Zo schijnt het niet nodig te zijn om je boek ergens te registreren om auteursrechten te kunnen claimen!
|
Auteursrecht werkt gewoon :p
|
Citaat:
Citaat:
|
Het gaat me niet om het recht van een gepubliceerd boek, maar meer om het recht voor de publicatie. Stel nou dat ik nu een hoofdstuk ga schrijven. Ik breng het naar een uitgeverij en laat het hoofdstuk daar. Ik hoor een geruime tijd niets van hen en na 5 jaar is er hit boek dat uit mijn eerste hoofdstuk stamt. Wat voor recht weerhoudt dat en hoe bewijs ik in die situatie dat ik het origineel geschreven heb?
|
Ik ken iemand die haar manuscript eerst per post naar zichzelf heeft gestuurd en de enveloppe vervolgens niet geopend heeft, voor ze het naar uitgeverijen stuurde. Misschien is dat een optie?
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Al je geschreven teksten vallen automatisch onder het intellectuele eigendomsrecht / auteursrecht inderdaad. Bij evt misbruik bewijzen dat jij de echte auteur is, dat is natuurlijk het lastige, je zou het inderdaad kunnen laten vastleggen ergens of andere bewijzen kunnen verzamelen dat jij het geschreven hebt.
Misschien kun je bij de uitgeverij ook een contract voor geheimhouding laten opstellen of iets dergelijks. Weet niet precies hoe dat zit :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37. |