![]() |
Waar heb je meer aan, Wiskunde D of tekenen?
Hallo iedereen,
Ik zit in 3e klas van het Gymnasium en ik moet over een maand of twee mijn vakkenpakket kiezen. Ik weet al zeker dat ik N&T ga doen met latijn en biologie, dus er blijft nog een vak in het vrije deel over. Ik zit erg te twijfelen over tekenen of wiskunde D. Tekenen vindt ik leuk om te doen, ookal teken ik zelf nooit thuis. Ook sta ik een negen voor tekenen en heeft de docente al een paar keer gezegd dat ik talent voor tekenen heb. De docent van wiskunde zegt dat als je later een technische opleiding gaat doen (wat ik bijna zeker zal gaan doen) je er veel aan hebt om naast wiskunde B ook wiskunde D erbij te nemen. Anderen zeggen wel weer dat je de vakken die je bij wiskunde D ook gewoon op de universiteit krijgt, dus helemaal niet nodig hebt. Ik zit erg te twijfelen want ik zou graag beter in tekenen worden, die kunststromingen enzo boeien me eigenlijk niet enorm, maar ook zou ik al een voorsprong willen hebben op de universiteit door vakken al gehad te hebben, de wiskunde die we nu hebben vind ik dan ook niet echt uitdagend. heeft iemand tips of ervaringen? Bedankt! |
Volgens mij valt wiskunde D onder de gewone wiskunde B les en moet je de rest thuis doen, het is dus niet echt een extra keuzevak, maar een soort rare uitbereiding van wiskunde B. Mensen met wiskunde D hebben daarnaast ook nog een gewoon keuzevak. (Zo zit het bij mij op school). Vraag dit eens na bij jouw decaan!
|
In principe heb je aan wiskunde B genoeg om alle opleidingen te doen. Er is geen enkele opleiding die wiskunde D verplicht stelt. Als jij later een technische studie wil gaan doen, zal ik kiezen voor wiskunde D. Ik merk tijdens mijn studie dat mensen met wiskunde D soms voordeel hebben. Als jij later iets creatiefs wil gaan doen, waarbij je bijvoorbeeld dingen gaat ontwerpen, heb je misschien meer aan een tekenvak. Nodig is het allebei niet, maar persoonlijk zal ik wiskunde D kiezen en tekenen gewoon lekker als hobby blijven uitoefenen.
|
Citaat:
School mag natuurlijk wel zelf bepalen hoe de lessen eruit zien. |
Je zegt dat je de wiskunde die je nu hebt niet uitdagend vindt. Wiskunde D is wel meer een uitdagend vak. Het is niet per se moeilijker dan B, maar het zijn totaal andere onderwerpen. Ik vind de onderwerpen bij D aanzienlijk leuker en uitdagender dan bij B. Je hebt het misschien niet expliciet nodig voor een studie, maar extra wiskunde is sowieso goed als je een technische studie wilt gaan doen. Je hebt dan simpelweg meer wiskundig inzicht doordat je meer met wiskunde bezig bent geweest. Wiskunde D is trouwens een apart vak, geen uitbreiding van B of iets dergelijks.
|
Citaat:
|
Doe wat je leuk vindt, het is maar een keuzevakje en het gaat op de universiteit waarschijnlijk nauwelijks verschil maken of je nou tekenen of wiskunde D hebt gedaan. En de rest van je leven boeit het al helemaal niemand meer wat je vakkenpakket precies was.
Realiseer je wel dat tekenen niet alleen leuk tekeningen ed maken is, maar ook kunstgeschiedenis. |
Wiskunde D heb je m.i. meer aan, maar doe vooral wat je leuk vindt.
|
Citaat:
Maar idd, dat verschilt sterk per school. |
Citaat:
|
Wiskunde D als de technische kant op wil, al helemaal omdat je zei dat de creatieve richtingen je niet zo heel veel boeien en je bijna zeker van die technische kant bent. Door wiskunde D krijg je een deel van universitaire wiskundestof (in vergemakkelijkte vorm) als middelbare schoolstof, dus het geeft een (hele) kleine voorsprong.
|
Ik zou iets kiezen wat je leuk vind. Mijn probleem op de middelbare school was dat ik alles geen f*ck aan vond. Reden dat ik zo lang over mijn vwo deed. In zou dus tekenen kiezen. Het is een lekkere afwisseling met al die theoretische vakken. Maar als jij het leuker vind om moeilijke wiskundige vraagstukken op te lossen, moet je dat doen.
Ik ben daarbij van mening dat een creatief vak niet nutteloos is. Creatief denken kan je helpen om complexe en abstracte problemen op de lossen. http://www.ted.com/talks/ken_robinso...l%2Bcreativity |
Ik zou kiezen voor wiskunde D. Wiskunde D doe je naast wiskunde B. Met wiskunde D krijg je naast alle wiskunde A-stof (alleen dan met vragen die 10x moeilijker zijn) ook onderwerpen zoals vectoren (dat ook terugkomt in natuurkunde) en paraboolsnedes, verdieping in wiskunde B (daar loop je dan ook erg in voor) en complexe getallen. Veel kom je ook weer tegen in de universiteit. Wiskunde D is dan wel een moeilijk vak, maar niet veel mensen volgen het en wanneer je bij een studie zoals geneeskunde (waar universiteiten hun leerlingen bij kiezen), heb je wel degelijk een streepje voor.
Bij tekenen daarentegen leer je niet veel. Kunstgeschiedenis is wel heel erg leuk, maar tekenen wordt vaak (omdat het een blokuur is) op vervelende tijden gegeven en veel leer je bij tekenen niet. Daarnaast staat tekenen niet zo goed als wiskunde D op je cv. |
Citaat:
Als je een streepje voor wil hebben bij een studie of een werkgever werkt het eerder als je iets binnen een leerlingen- of studentenraad, schoolkrant, commissie, bestuur studentenvereninging etc. hebt gedaan. |
Het geeft wel degelijk aan dat je een goede leerling bent en dat je goed in betavakken bent.
Daarnaast, als je dat allemaal doet is het natuurlijk nog beter ;) Dan nog is wis D beter om te kiezen. Zelf heb ik ook tekenen gevolgd (en net laten vallen vanwege die stomme uren) en ik had er geen enkel voordeel aan behalve dat ik af en toe iets anders deed dan in mijn boeken staren :D |
Ik ben het er niet mee eens dat je niks aan tekenen hebt. Zoals ik al eerder zei in een vorige post: 'Ik ben daarbij van mening dat een creatief vak niet nutteloos is. Creatief denken kan je helpen om complexe en abstracte problemen op de lossen.'
En ik heb een artikel gevonden die dit ondersteunt. Dit artikel heet 'To "Catch the Sparkling Glow": A Canvas for Creativity in the Management Classroom.' Het gaat over business schools waar studenten niet worden gestimuleerd om creatief te denken. Terwijl dit juist nodig is om innovatief te kunnen zijn. Bron: Academy of Management Learning & Education; Dec2012, Vol. 11 Issue 4, p704-721, 18p En als uitsmijter nog even een quote van Albert Einstein: “Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.” |
Ik ben het er mee eens dat creatief denken je kan helpen met complexe en abstracte problemen op te lossen. Toch ben ik van mening dat tekenen als vak redelijk nutteloos is. Door te tekenen leg je onder andere meer verbindingen tussen je linker en rechter hersenhelft, en dat helpt je dan ook zeker om problemen op te lossen. Toch denk ik dat je met tekenlessen niks opschiet. Want als je in je vrije tijd tekent, tijdens de lessen doodled, en gewoon je opdrachten maakt bij ckv (waar ik eerlijk gezegd 1000 x creatiever ben dan tijdens tekenen, want bij tekenen zijn de opdrachten toch gesloten en is van te voren al bepaald wat je moet maken), dan ben je veel beter af met het kiezen van wis D, waar je ook écht problemen leert oplossen, en daar is ook echt af en toe wat creativiteit voor nodig.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.