![]() |
onderzoeksvraag pesten
Hoiii
Ik wil graag mijn literatuuronderzoek doen over pesten nu heb ik een onderzoeksvraag: Is pesten te voorkomen op de basischool? Kan iemand mij vertellen of dit een goeie vraag is?! Of wie weet nog een interessante onderzoeksvraag? groetjes! |
Deze vraag lijkt mij veel te algemeen. Is het te voorkomen: nee. Je kunt beter focussen op één ding rondom het pesten. Bijv. "Hoe is pesten terug te dringen?" Dan kan je verschillende methodes beschrijven en de voor en nadelen tegen elkaar afwegen. Dan hoef je niet de onmogelijk vraag te beantwoorden die je zelf stelt, want het antwoord daarop blijft natuurlijk altijd speculatie.
|
Jaa dat lijkt me wel een goeie, maar is die niet te kort,? en welke deelvragen kunnen daaruit voortkomen?!
|
Dit past beter op AS. Verplaats hem even voor je. ;)
|
"Hoe is het gesteld met de pest-situatie op basisscholen in Nederland?"
Deelvragen kunnen dan zijn: 1. Wat verstaan we onder pesten? (vroeger, nu en verwachting) 2. Hoevaak gebeurd het? 3. Wat zijn de gevolgen op korte en/of lange termijn voor de slachtoffers. 4a. Zijn er richtlijnen, procedures en dergelijke voor docenten op het gebied van pesten? 4b. Zo ja; welke zijn dit en hoe werken die. Zo Nee, waarom niet? 5. Worden deze in de praktijk nageleefd? 6. Zijn ze effectief in het terug dringen? Waaorm wel/niet? (hierbij kan je ingaan op: werkt het: ja, maar is dat ook voldoende? of had er meer meoten zijn) |
Als je de onderzoeksvraag simpel kan beantwoorden met 'ja' of 'nee' is het een slechte onderzoeksvraag. Verder is het belangrijk om heel erg in te zoomen op een klein stukje en dat helemaal uit te pluizen.
|
Je kan idd beter een vraag bedenken die je niet met ja of nee kunt beantwoorden...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38. |