![]() |
Hulp nodig bij marktaandeel economie
Ik zit mijn hoofd te breken over volgende oefening, hopelijk kan er hier iemand helpen;
GEGEVEN: 5) Het marktaandeel (in hoeveelheden) van een producent van autobenzine is 15%. De directie streeft ernaar dit percentage op 18 te krijgen, overigens zonder de kwaliteit te veranderen. GEVRAAGD: c) Met hoeveel procent moet de afzet van de producent van autobenzine stijgen om de doelstelling van de directie te halen aangenomen dat de totale vraag naar autobenzine niet verandert? GEVRAAGD: d) Is een prijsverlaging met 10% voldoende om de doelstelling te halen als de prijselasticiteit van de vraag naar autobenzine -1,5 bedraagt? Motiveer je antwoord. De andere oefeningen heb ik zelf kunnen oplossen, maar hier zit ik vast. We hebben wel de oplossingen, en die zijn bij c) 20% en bij d) neen. Maar ik snap echt niet hoe je het kan gaan uitrekenen. |
C) Stel: totale vraag naar het product is 1.000.000 liter.
Zij hebben nu 15% marktaandeel. Dat is dus 150.000 liter. Zij willen 18% marktaandeel, dat zou 180.000 liter zijn. De toename is dan 180.000 - 150.000 = 30.000 liter meer. 30.000 liter ten opzichte van de 150.000 liter die ze hadden is 30.000/150.000 x 100% = 20%. D) Als je de prijs met 10% verlaagt, verkoop je dus 15% meer. Dat voldoet niet aan de 20% die ze nodig hebben. In formule form: prijselas = %verandering vraag / %verandering prijs. Hier weet je: -1.5 = ? / -10% Dat kun je ombouwen naar -1.5 x -0.1 = ? ? is dan 15% Je weet hoe je een dergelijke formule ombouwd? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.