![]() |
Heb je rechten nodig om een lied te mixen en op Bijv:youtube te zetten
hallo mag je zomaar liedjes mixen of moet je daar rechten voor kopen
|
Rechten voor nodig, je gebruikt materiaal dat door iemand anders is gemaakt. Er zijn echter uitzonderingen op die regel, als het korte clips voor de lol zijn, bedoeld als kritische blik en niet commercieel en dergelijke mag het wel.
Heb het even nagezocht. Hoe het in de VS werkt is eenvoudiger te vinden, maar europa gebruikt vergelijkbare concepten voor iets dergelijks. Als het valt onder 'redelijk gebruik' heb je geen toestemming nodig en mag je het gewoon gebruiken, uploaden en delen met anderen. Wat onder redelijk gebruik valt: "Vormen van gebruik voor kritiek, commentaar, nieuwsrapportage, onderwijs, wetenschap of onderzoek kunnen als redelijk worden beschouwd." Let wel op, het schept een beeld, het is niet exact. Formeel is het vrij strickt in wetgeving. In essentie komt het er op neer dat als je een stukje gebruikt zonder als doel mee te gaan op het succes, inkomen of waardering van de originele artist het geen probleem zal zijn. |
Als jij je eigen mix ervan maakt en duidelijk vermeld dat de originele audio van artiest X is dan maken ze er vaak geen probleem van. Je kunt er geen inkomsten mee verdienen, aangezien dat alleen mag wanneer hij alle rechten hebt over een stuk audio/ video.
|
Citaat:
en nog iets stel youtube zegt tegen mij JOH jij krijgt veel views we betalen je(BIJV) een halve cent per klik regelen hun da de rechten mij broer had zoiets m,et mincraft maar weet er niks meer van hij zij volgensmij moest ik een mail sturen en werden die rechten geregeld |
Citaat:
Citaat:
Of ik begrijp je helemaal verkeerd omdat je onmogelijke zinnen maakt en woorden samenvoegt. |
Citaat:
|
Minecraft filmen is volgens mij iets anders, omdat het spel min of meer van jou is en jij dus mag filmen hoe jij dat spel speelt. Wat jij doet: muziek kopiëren en die openbaar maken, is vergelijkbaar met een computerspel als torrent openbaar maken.
Jij hebt dus wel rechten nodig en je broer niet denk ik. Maar als jij er geen geld mee verdient zullen artiesten het denk ik alleen maar als extra publiciteit zien :) |
Citaat:
Overigens is het onderste gedeelte niet noodzakelijk juist. Stel ik schrijf een liedje, vraag daar 5 euro voor en zet het te koop, en jij geeft het aan mensen voor niks, dan mis ik alsnog steeds 5 euro. Formeel gezien is winstdervering een kostenposten en eveneens verhaalbaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00. |