![]() |
Twijfel over studiekeuze (misschien Psychologie)
Ik ben in september 2011 met een hbo opleiding begonnen. Hier ben ik na 2 maanden weer mee gestopt omdat ik het verschrikkelijk saai vond. Later ben ik begonnen met een andere studie, MER. Ik zit nu in het tweede jaar, moet nog 2 vakken halen voor mijn P.
Ik vind de opleiding niet saai ofzo, maar het is ook niet zo dat ik met plezier mijn huiswerk etc. doe. Heel interessant vind ik het vaak dus ook niet. Ik heb ook nog totaal geen idee van wat ik wil als ik mijn diploma heb gehaald voor deze studie. Nu heb ik een paar vragen: Krijg ik met mijn P in principe toegang tot de universiteit? Als ik switch van opleiding (als ik dit doe zal dit naar universiteit zijn denk ik), wat voor nadelen zal dit hebben wat betreft stufi etc.? Ik zat voornamelijk te kijken naar psychologie. Laatste tijd verdiep ik mezelf redelijk veel in communicatie van mensen onder elkaar, de gedachten hierbij etc., wat ik zelf heel interessant vind. Maar wat kan ik verwachten bij de opleiding psychologie? Misschien dat iemand van jullie die dit studeerd of gestudeerd heeft concrete voorbeelden van lesstof kan geven, wat je krijgt op de opleiding? En hoe zit het met de literatuur? Ik heb gelezen dat je boeken moet lezen van duizend bladzijden. Valt dit wel redelijk mee of is dit echt zo enorm veel? |
Als je je p hebt gehaald mag je psychologie doen op de uni. Er zit alleen wel een numerus fixus op die studie. Mijn huisgenoten maken altijd grapjes over de vrije tijd die psychologie studenten hebben. De studie is dus niet belachelijk zwaar.
|
Citaat:
|
Maakt dat uit? Psychologie in Groningen lijkt me niet heel anders dan psychologie in Maastricht.
Ik woon in een huis met een huisregel dat je elke dag een grapje mag maken over de studie van iemand. |
Forumgenoten die psychologie studeren en al je vragen kunnen beantwoorden:
- Psychologie, Open Universiteit Belgie: xxceline - Psychologie, Rijksuniversiteit Groningen: light fighter, martijn1985, Philosophy - Psychologie, Universiteit Leiden: alluman - Psychologie, Universiteit Utrecht: Wishfuldreaming, Dittrich - Psychologie, Open Universiteit: Woeste Woerd |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er is trouwens in een ander recent topic ook al h.e.e.a over Psychologie besproken: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1874993 |
Of je wel of niet toelaatbaar bent met je propedeuse moet je zelf even nakijken. Dit verschilt van universiteit tot universiteit. In Utrecht was ik gewoon toelaatbaar met mijn propedeuse Toegepaste Psychologie.
Ik ben nu bezig met mijn master psychology in Enschede trouwens. Om je vragen te beantwoorden: Citaat:
Citaat:
Je moet vooral niet onderschatten hoeveel statistiek je krijgt. Die hoeveelheid verschilt ook weer per universiteit, maar in Utrecht ligt de nadruk op het verrichten van onderzoek. Daardoor krijg je dus ook veel onderwijs in statistiek en methoden van onderzoek. Voor veel studenten zijn dit struikelvakken door de moeilijkheidsgraad en de snelheid waarmee het wordt gegeven. Verwacht van een wetenschappelijke studie psychologie geen dagen vol met praktijkoefeningen in communicatie en beïnvloedingsstrategieën, althans, niet in Utrecht. Citaat:
Om je een beeld te geven van hoe groot het verschil is tussen HBO Psychologie en WO Psychologie: Mijn hele eerste jaar Toegepaste Psychologie is op de universiteit in 1 blok (8 weken) behandeld. Alleen de practica heb ik op HBO meer gehad dan op WO. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45. |