![]() |
Gedichten Analyse Nederlands
Ik heb binnenkort mijn mondeling Nederlands houden. Daar zit ook een gedichten analyse bij. Ik loop hier totaal bij vast. Ik had een gedicht gekozen van Rutger Kopland.
Rutger Kopland - Al die mooie beloften De grazige weiden, de stille wateren, ik heb ze gezocht en inderdaad gevonden, ze waren nog mooier dan mij was beloofd, prachtig. En in dit liefelijk landschap de zoon van de maker, aan een boom genageld, maar geen spoor van geweld of verzet, alleen maar vrede, rust. Zijn lege ogen kijken het landschap in, om zijn mond spelen eeuwige vragen, waarom dan, wie ben je, waar was je, e.d. Zonder verwijt, hij moet hebben geweten wat er zou gaan gebeuren. Ik heb geen antwoord. Nu moet ik alleen deze dingen nog hebben voor mijn analyse: Rijmvormen: Rijmschema: Metrum (soort metrum): Sonnet: Taalgebruik: Vormen van beeldspraak: Stijlfiguren: Als hiervan iets niet mogelijk was bij dit gedicht mocht ik het weg laten van mijn docent. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!! |
rijm is de overeenkomst van klank in niet te ver van elkaar berwijderde beklemtoonde lettergrepen. We ondescheiden 2 vormen: mannelijk en vrouwelijk
we noemen een rijm mannelijk als de klemtoon op de laatste lettergreep valt, en vrowuelijk als dat niet het geval is. vrouwelijke rijm: tafel-wafel, mannelijke rijm: kast-mast rijmschema's gepaard rijm: aabb gekruist rijm: abab omarmend rijm: abba gebroken rijm: abcb of abac rijmsoorten: volrijm: zowel klinkers als medeklinkers zijn gelijk (verborgen-morgen) klinkerrijm of assonatie: gelijkheid van klinkers (lief-diep) halfrijm: gelijkheid van klinker of medeklinker (gaan-onderbaar) beginrijm:( alliteratie) de eerste medelklinkers zijn gelijk (klimmen-klauteren) binnenrijm: het rijmen van woorden binnen een versregel ( ik ga niet liegen en bedriegen om goud) een gedicht is opgebouwd uit coupletten, dat noemen we strofen distichon 2 regels terzine 3 regels kwatrijn 4 regels kwintet 5 regels sextet 6 regels octaaf 8 regels een sonnet is een gedicht vna 14 regels, vaak bestaande uit 2 strofen van 4( kwatrijn), en 2 van 3 (terzine) ook wel 1 van 8 en 1 van 6. beeldspraak: dit is een taalvorm waarbij een gedachte of een begrip indirect tot uiting wordt gebracht door middel van beelden. Bijv. de zon stond als een koperen ploert aan de hemel stijlfiguren: ironie: een shcijnbaar ernstige opmerking die spottend bedoelt is climax: er wordt door woorden, woordgroepen of zinnen een zekere spanning opgebouwd anticlimax: het plotseling afbreken of opbouwen van een zekere spanning hyperbool: een sterke overdrijving |
Citaat:
Met betrekking tot het metrum: het is het handigst om met potlood in het gedicht boven beklemtoonde lettergrepen een streepje te zetten en boven onbeklemtoonde lettergrepen een boogje. Nadat je dit hebt gedaan zou je, mocht dat nodig zijn, nog een verdere indeling kunnen maken (jambe, trochee etc.). Let op dat je metrum niet met ritme verwart, de ritmes tussen twee gedichten met hetzelfde metrum kunnen namelijk heel verschillend zijn. Ik vraag me overigens wel af wat je dan zelf al gedaan had, want de dingen die je nu opnoemt vormen volgens mij al een redelijk complete analyse... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39. |