![]() |
Primitiveren
Hallo,
Ik heb over een paar dagen toetsweek en ik maak nu alvast een paar vragen en toen kwam ik op de volgende vraag. Primitiveer: f(x)=(4x+6)ln( Ik kom er maar niet uit hoe je die vraag oplost. Iemand een idee? Alvast bedankt!(y) |
Hint: bepaal eens de afgeleide van ln(g(x)) en bedenk dat voor de primitieve F van f moet gelden dat F'(x) = f(x).
|
Ja de afgeleide van Ln(g(x)) is toch gewoon 1/g(x)?
Maar ik snap em nog steeds niet, ik heb namelijk ook het antwoord er bij maar op de een of andere manier valt die factor (4x+6) weg. |
En ik zie dat 4x+6 2 keer de afgeleide is van x^2 + 3x
|
Citaat:
Citaat:
|
Ja kettingregel dat snap ik. Als het goed is, is de primitieve van ln(x), xln(x) - x (+c)
Als ik het antwoord afleid dan valt bij mij de Ln weg. het antwoord is 2(x^2+3x)ln(x^2+3x)-2(x^2+3x) Als je dan het Ln gedeelte afleid krijg je 1/(x^2+3x) keer [x^2+3x]' dan kom je dus uit (x^2+3x)/(x^2+3x) is natuurlijk gewoon 1 dus dan heb je 2(2x+3)-2[x^2+3x]' = 2(2x+3) - 2(2x+3) = 0? ik neem aan dat ik iets fout doe aangezien in 2 antwoordenboeken van 2 verschillende uitgevers het zelfde antwoord staat. Een vriend van me had het trouwens over een u/u' regel, aangezien de manier in het boek niet zou deugen. |
Volgens mij heb ik de productregel gemist
|
Te berekenen
Merk eerst het volgende op. Stel die kan berekend worden m.b.v partiele integratie. |
Ah kijk bedankt!
Die substitutie methode staat dus niet in het boek. Bedankt, nu kom ik verder. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11. |