![]() |
Ik kan geen gymnasium doen
_
|
Ja; met je ouders een afspraak maken en om het even simpel te zeggen 'eisen' dat ze je op het gymnasium toelaten.
Je bent slim genoeg voor havo/vwo, met hard werken kom je er dan sowieso wel. Vertel in dat gesprek hoe gemotiveerd je bent en hoe je denkt dat havo/vwo je gaat/kan hinderen in je toekomstige academische carriere. Dat steeds van niveau wisselen - want je bent overtuigd dat je na je 1e jaar al naar gymnasium kan gaan - je kan hinderen. Nooit geschoten is ALTIJD mis. Doen(y)! |
Daadwerkelijk alles wijst erop dat jij op havo/vwo op je plek zit. Je kunt als je prestaties ernaar zijn, naar het vwo gaan, wat niet eens zoveel verschilt van gymnasium. Al helemaal niet meer als je eenmaal gaat studeren. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van gymnasium? Ook naast school kun je een hoop uitdagende zaken aanpakken. Hinderen, waar Hunterlife het over heeft, kan het je sowieso niet echt. Ter vergelijking: ik had een maximale citoscore en maximaal advies, maar ging naar een havo/vwo-brugklas simpelweg omdat mijn middelbare school niets hogers aanbood. Het heeft geen verschil gemaakt.
Ik snap dat het moeilijk is om jezelf van buitenaf te zien, maar bedenk eens hoeveel leerlingen en ouders vinden dat de adviezen te laag uitvallen. In jouw geval lijkt het 1) gewoon terecht te zijn welk advies je hebt en 2) als het niet terecht zou zijn dat het je gewoon niet in de weg staat te bereiken wat je maar wil. Uiteindelijk zul jij vroeg of laat moeten laten zien wat je kunt, in plaats van slechts te belofte iets te kunnen. Genoeg leerlingen die hun belofte nooit waarmaken. Dus richt je wat meer op het daadwerkelijk dóen. |
"dat had ik niet geleerd of zo". Ik heb gymnasium gedaan en ook voor toetsjes op de lagere school waarvoor ik niet leerde, haalde ik slapend hoge voldoendes. Dat je dit zegt, laat mij twee dingen weten:
- je mist wellicht toch het niveau dat nodig is voor het gymnasium - je zoekt graag smoesjes voor als het wat minder gaat Daarnaast is het gewoon zo wat Lusi zegt, ga lekker VWO doen, gymnasium is leuk om te doen als je het aankan, maar het staat je later in je leven echt helemaal niet in de weg als je het niet hebt gedaan. |
Ha vwo is gewoon gymnasium of atheneum. Dus ga jij lekker atheneum doen, dat is goed genoeg.
|
Ga gewoon naar het gymnasium, en als je het niet leuk en/of te moeilijk vindt kun je altijd nog naar de havo. Met voldoende motivatie lukt het sowieso wel, mits je voldoende talent bezit om je veters te kunnen strikken of je kont te kunnen afvegen.
|
En hoe ga je gewoon naar het gymnasium als je niet wordt toegelaten? :D:herp:
|
Citaat:
|
Als er nog ergens twijfel was, dan had dat zin. Nu ben je een uit duizenden die klaagt dat ie te laag wordt beoordeeld, terwijl er geen feiten zijn die zeggen dat jij per se hoger thuishoort. De school is dat ook wel gewend en zal met het oog op slagingspercentages etc niet zo happig zijn op jou op je woord geloven. Waarom dan al die anderen niet? Of gaan we de helft van de leerlingen op hun woord geloven dat ze meer aankunnen? Juist daarom hebben scholen heel vaak toelatingseisen.
http://www.anababa.nl/school/middelb...n/schooladvies |
Als je een te lage citoscore hebt, kun je in sommige gevallen nog worden toegelaten op het gymnasium. Je moet dan in overleg met je basisschool en de middelbare school waar je heen wilt de NIO- en de Geldergroeptoets maken. hieruit blijkt dan of je een hoger niveau kunt gaan doen. Ikzelf had 542 en ben na het maken van die toetsen toch nog gymnasium gaan doen. uiteindelijk bleek het toch te veel werk, en ben ik blijven zitten. ik zou er toch nog maar eens goed over nadenken als ik jou was. Als je die extra toetsen al kan maken en je zakt heb je er heel veel moeite voor niets in gestoken. Het klopt dat de cito-uitslag maar een moment opname is. Maar als ook je basisschool je een havo-vwo advies geeft, is het gym. misschien toch te moeilijk. op sommige scholen mag je niet naar het atheneum als je blijft zitten, maar zak je meteen af naar HAVO. Verder is het gymnasium echt veel meer werk dan het vwo, omdat je nu eenmaal twee of drie extra vakken hebt. Misschien denk je nu dat je dat wel lukt, maar je kunt echt beter een niveau gaan doen dat bij je past dan iets dat eigenlijk te moeilijk is en vervolgens verdrinken in het werk. Met VWO of HAVO kom je er ook wel. succes met je keuze.
|
Ik had 549 voor m'n CITO, 89% voor de entreetoets oid in groep 7. Ik zit nu in vwo5. Met m'n citoscore kon ik zo naar het gymnasium, maar m'n juf van groep 8 gaf vwo advies. Ik heb het idee dat gymnasium wel zwaarder is dan vwo, mede door latijn en grieks (bron: oude vrienden die gymnasium doen). Ik denk nu ook dat het een goede keuze was om maar vwo te doen, als gymnasium inderdaad zwaarder was. Ik zou ook alleen maar naar het gymnasium gaan omdat daar latijn wordt gegeven, wat ik erg interessant vind.
Als ik jou was zou ik gewoon maar vwo doen. |
Die cito-score is echt een moment opname. Ik had voor die score 547. Op de middelbare school heb ik een tijdje gymnasium gedaan, maar was er uiteindelijk mee gestopt omdat ik grieks en latijn geen f*ck aan vond. Mijn zus had een cito-score van 544 en heeft gymnasium gedaan en eindexamen gedaan in zowel grieks als latijn. En ik heb uiteindelijk 8 jaar over m'n vwo gedaan XD Ik ken ook mensen die 550 hebben gehaald op hun cito-score, gymnasium hebben gedaan en nu een hoopje ellende zijn en niet verder zijn gekomen dan 15 studiepunten.
Gymnasium is geen garantie voor succes ofzo. Ik heb mensen zien opklimmen van mbo naar hbo of universiteit. Nu een hele toffe baan hebben waar ze toevallig heel veel geld verdienen. |
Als ik jou was, zou ik gewoon gymnasium proberen - een score van 547 zou echt voldoende moeten zijn om toegelaten te worden op het gym. En bovendien kan je bij ons, indien je het 1e jaar gymnasium niet haalt, naar de 2e door op een atheneum. Maar ik weet natuurlijk niet of dat op alle gymnasia zo is.
Mocht je gymnasium willen doen: bereid je dan wel voor op Latijn en Grieks. Ik zeg het maar gelijk, maar het zal in de eerste nog best even wennen zijn omdat Latijn een andere structuur heeft dan de talen die je tot nu toe hebt geleerd zoals Nederlands en Engels. Ik zou me dus wel goed inzetten ervoor. Maar, zoals hierboven gezegd, als je het doet omdat je denkt dat je met het gymnasium meer succes zal hebben.. tja, volgens sommigen staat het misschien mooier op je CV, maar vrijwel alles wat je met gymnasium, kan kan je ook met atheneum (ofwel VWO). |
De vragen die je stelt kunnen wij toch niet beantwoorden, vraag het de middelbare school waar je naartoe gaat!
Wel beweer je nu dat je leerkracht had beloofd bij goed genoege resultaten je zou helpen, maar in je eerste post geef je al aan dat de resultaten op sommige gebieden wat tegenvielen. Ook stel je graag te leren, maar geef je in de eerste post al aan dat je een aantal vakken niet geleerd had. Ik krijg sterk het idee dat je op je atheneum of havo/vwo prima zou zitten. |
u
|
Op mijn oude school kon je vanaf 1 havo/vwo naar 2 gymnasium, maar dat zegt natuurlijk niet of dat op de school waar jij heen kan, dat ook een mogelijkheid is. En áls die er is, moet je er waarschijnlijk ook nog een hoog genoeg cijfergemiddelde weten te produceren.
|
Die tussentijdse overgangen zijn er in theorie wel, maar besef wel dat zo'n ovregang nog zwaarder is:
je doet dan het eerste jaar geen latijn, maar moet dat in het tweede jaar dus inhalen. Met switchen in vakken en profielen zie je het n de bovenbouw ook: laat je alsnnog een vak vallen, moet je een ander extra hard inhalen. Maar kan iemand mij dit eens uitleggen: hoeveel uur heb je nou les (per week_) op vwo, en komen daar bij gym dan echt nog 2 uur latijn en 2 uur grieks bij, dus zeker 4 uur per week meer ? Je zit toch via leerpichtwet aan minimum en maximum aantal uren ? |
Ik heb het laatst nagevraagd aan mijn leerkracht waarom hij zich niet aan zijn belofte heeft gehouden (waarom hij me niet naar het vwo stuurt) , de redenen zijn dat ; mijn leerlingvolgsysteem niet helemaal 'a' was , ik afwezig overkom tijdens de les, en tenslotte omdat ik soms het antwoord niet weet als de leerkracht mij een vraag stelt.
Is het waar dat je alleen maar 'a'tjes' moet hebben om op het vwo toegelaten te moeten worden? En die 2 andere redenen vind ik gewoonweg onzinnig. .. |
Ik vind het prima redenen. Ik denk dat je een stuk gelukkiger wordt als je gewoon accepteert dat gymnasium er niet voor je inzit. Doe volgend jaar je best om atheneum te halen, daar heb je later even veel aan als gymnasium.
|
Citaat:
|
_
|
Citaat:
Je geeft zelf aan dat je niet altijd even goede punten haalt, dat je niet geleerd had. Dan ben je waarschijnlijk niet goed genoeg voor het gymnasium want mensen op het gymnasium haalden op de lagere school allemaal wel ALTIJD goede punten, ook als ze een keertje niet geleerd hadden. Het is deel van het werk van je leerkracht om te beoordelen of jij geschikt bent voor het gymnasium. Als jij zijn vragen niet weet te beantwoorden en afwezig overkomt tijdens de les, en daarnaast niet altijd even goed scoort, kan ik me heel goed voorstellen dat hij gymnasium voor jou te hoog gegrepen vindt. Als ik jou was zou ik stoppen met (negatieve) energie steken hierin en lekker op havo/vwo werken aan een rapport waarmee je naar het atheneum mag. Positieve energie dus. Daar wordt je een stuk gelukkiger van. Ik snap niet hoe je dat een negatieve reactie kunt vinden. Of naja, ik snap het wel; ik geef niet het antwoord dat je wilt horen. Maar dat maakt mijn antwoord nog niet negatief. |
Ik snap ook niet waar je je nu zo druk om maakt; via havo/vwo kun je prima naar het atheneum, en daar kun je zoals gezegd even veel mee als met gymnasium. Als je klassieke talen en cultuur heel interessant vindt kun je je daar ook prima in je eigen tijd in verdiepen.
Is het geen optie om naar een andere school te gaan waar ze je met die score van 547 wél naar het gymnasium laten gaan? |
Citaat:
|
Wat wil je leerkracht niet? Als je zo graag gymnasium wil doen, is er dan echt geen optie dat je dat gaat doen in Nederland, waar dan ook? Ik weet niet hoe het in Nederland precies werkt, wij krijgen (kregen, misschien is het veranderd intussen, we zijn 19 jaar verder) ook testen en advies, maar dat was niet bindend. Mijn advies dat ik gym (Latijn-Grieks) op mijn sokken zou kunnen halen. Na het 4e jaar ben ik van richting veranderd. Een meisje dat tegelijk met me is begonnen, kreeg het advies dat ze TSO (vergelijkbaar met HAVO) met moeite zou halen en zij heeft haar diploma. Adviezen zijn wat ze zijn, adviezen, het hoeft geen waarheid te zijn.
Ik weet niet hoe bindend alles is in Nederland en of er scholen zijn die daar minder waarde aan hechten, als je het zo graag wil, zoek dan verder naar een school die je eventueel wel wil toelaten. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een toets is ook maar zo'n toets, de manier van meedoen in de lessen en daar al het antwoord te weten zegt ook heel veel over de capaciteiten van leerlingen. Soms indirect nog wel meer dan een toets, ik merk het zelf met name bij bijlesbegeleiding. De manier waarop je meteen mee kunt gaan in gedachtegangen, vragen tussendoor kunt beantwoorden...het zegt uiteindelijk vind ik meer dan een cijfertje op een toets waar je ook voor mocht leren. Misschien leer je wel gewoon heel hard. Niet altijd heel gemakkeljik goed scoren wijst ook in die richting. Aan de andere kant is een advies ook maar een advies. En maar van één docent. Hoe denken andere docenten erover ? |
Als je er vanuit gaat dat een basisschoolleerkracht meestal groep7 en groep8 heeft, of twee jaar dezelfde groep houdt, dan kan ik hem alleen maar gelijk geven.
De keren dat ik een klas in een jaar meer dan 8 uur per week had (mentoraat+NLT+natuurkunde+scheikunde in de bovenbouw) gaf mij al een extreem goed beeld van de leerlingen die ik dan voor mijn neus had zitten. Ik wist precies wat hun sterke kanten en hun zwakke kanten waren, en kon zelfs aan het antwoord op een toets zien wie geantwoord had. Dus als je 30 uur per week met een groep zit opgescheept, dan moet je wel een goed beeld krijgen van wat ze kunnen, vooral ook omdat met de variatie aan vakken een veel breder beeld wordt gevormd. De CITO zie ik ook meer als een leuk extra hulpmiddel. Daar had jij bij de proefcito echter onder de 545, en bij de echte boven de 545. 545 is grofweg de afkapgrens voor VWO, hoewel het advies van de basisschoolleraar vaak veel zwaarder zal tellen. Kortom: Als jij geen heel sterke reden hebt om naar het gymnasium te gaan (omdat latijn/grieks nu al belangrijk zijn omdat je graag middeleeuwse wetenschappelijke literatuur wilt lezen of een uitgebreide scholing wilt hebben in griekse mythologie), dan is havo/vwo prima te doen. Vanaf hier kun je makkelijk doorstromen naar de atheneumgroepen. Havo/vwo lees ik overigens al als: Twijfel voor VWO -> Goede havo leerling. Maar het is ook te lezen als: Gaat VWO met heel veel werk halen / moet een duidelijk andere houding gaan krijgen om het te gaan halen, en die verandering zal moeilijk zijn. Economist: In Nederland worden de uren Latijn vooral gehaald uit de uren wiskunde in de onderbouw. De uren Grieks komen dan juist weer vaker uit de uren Natuurkunde. Meestal wordt er nog ergens een uur van een willekeurig ander vak afgesnoept (net waar de school prioriteiten op stelt, zou zomaar geschiedenis of handvaardigheid kunnen zijn). De lessen zijn vaak wat theoretischer / de leraar is meer aan het woord, omdat door de wekelijks missende uren meer huiswerk voor de vakken met de missende uren wordt opgegeven. |
Citaat:
Na veel geknok heeft mijn moeder hem naar het havo-vwo gekregen, waar hij nu als één van de weinigen uit zijn klas een positief VWO advies heeft kregen, zonder daar bijzonder veel voor te doen. Met de leraren heeft hij geen problemen, integendeel, zijn mentor vertelt dat hij een goede houding heeft en er niets te klagen valt. Nu is dit natuurlijk een voorbeeld, wat niet wil zeggen dat dit voor iedereen geldt, maar hierom vind ik dat als een leerling voldoet aan de toegangseisen, diegene niet (zo standvastig) door de leraren hoort worden tegengehouden. De houding van een leerling kan aanzienlijk veranderen van de basis- naar middelbare school. Waar ik het wel mee eens ben, is dat je een schop tegen je kont krijgt om beter je best te doen wanneer je op de middelbare school zit. Het is inderdaad geen goed excuus om te zeggen dat je slechte resultaten hebt gekregen 'omdat je niet geleerd had'. Ik wil je niet zenuwachtig maken voor de middelbare school, dat is niet nodig, maar deze houding moet er absoluut uit zijn. |
Voor zover ik dat kan beoordelen, zijn de resultaten die hij behaalt ook gewoon niet goed genoeg voor een gymnasium-advies. Zowel de diverse toetsen als zijn rapport (dat zegt hij niet letterlijk maar dat leid ik af uit "ook omdat ik 3 z/v had , dat had ik niet geleerd ofzo maar normaal zijn mijn rapport cijfers erg hoog") zijn allemaal tussen havo en VWO in, hoogstens de CITO wijst op VWO maar dan nog niet eens gymnasium.
Dus ik zou je punt begrijpen als hij altijd goede cijfers haalde, maar dat is gewoon niet zo. Niet goed genoeg voor gymnasium althans. Het ligt - zo te lezen, ik weet natuurlijk niet precies de situatie - niet enkel aan de persoonlijke mening van de leerkracht maar ook gewoon aan zijn behaalde resultaten |
Citaat:
Maar goed, behalve dat dit resultaat ruim voldoende is voor gymnasium, wat naar mijn mening de grootste wegingsfactor is, kan ik geen nauwkeurig oordeel vellen over de rest van zijn schoolresultaten. Ik moet wel toegeven dat ik niet onder de indruk ben van de redenen van zijn leraar. "Je weet niet altijd het antwoord als er een vraag gesteld wordt" en "je komt wel eens afwezig over" vind ik geen goede argumenten om iemand een niveau lager te laten doen. Ik snap alleen niet echt meer wat zijn vraag nu is... |
Ik denk dat deze jongen aan het eind van zijn Latijn is :P
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.