![]() |
Een eigen game
Hallo
Ik wil later Gamedesigner worden. Nou wou ik nu alvast wat gaan uitproberen en oefenen. Weet iemand waarmee dit kan? Dan vraag ik ook wat voor soort games jullie vinden, denk aan Zombie appocolypse of iets heel anders. Bedankt |
Wat wil je precies gaan doen dan? Het maakt natuurlijk nogal een verschil of je bijvoorbeeld grafische dingen wil ontwerpen of wil werken aan de broncode. Hoe dan ook kan het vast geen kwaad als je wat C++ leert, al weet ik niet wat ze doorgaans in de gamewereld gebruiken. Op internet zijn vast voldoende tutorials te vinden.
|
Inderdaad, ga op Youtube zoeken op how to met erachter wat je wilt leren, voor gamedesigning kun je daar vanalles vinden.
|
Ik ben zelf ook die richting op aan het gaan en op open dagen wordt heel vaak aangeraden om eens te werken met 'Gamemaker'. Op de website is een gratis Lite version van deze software te downloaden.
Je zult zien dat het misschien lastiger is dan je denkt. In één van de tutorials wordt uitgelegd hoe je een game kunt maken waarin telkens het hoofd van een clown verschijnt wat heen en weer beweegt door een veld en waarbij het doel is dat je erop klikt. Elke keer als je raak klikt wordt het tempo iets hoger. Dat klinkt als een hele simpele game, maar het aantal uren werk dat erin gaat zitten is al niet mis, als je dat vergelijkt met het resultaat. Probeer dus eerst eens simpele games als die te maken en ga vervolgens richting (zombie-)shooters :) Succes. Overigens leer je hier natuurlijk niet mee hoe je moet werken met C++ en dat soort dingen. Je leert echter al wel een beetje op de manier te denken zoals daarvoor nodig is. |
Een gamedesigner is een algemeen woord voor verschillende spel-ontwikkeltaken.
Want een spel bestaat uit verschillende onderdelen zoals een spelmotor, spelwereld, figuren, geluiden, enz. (daarnaast heb je nog de regie, organisatie, marketing, enz). Wil je:
Voor verschillende spellen zijn complete ontwikkelomgevingen te vinden, zoals de eerder genoemde Gamemaker, maar ook bijvoorbeeld UDK, Source SDK. Citaat:
Dat is een topdown alien shooter. Een leuk alternatief, wanneer we naar je topic kijken, is bijvoorbeeld alien swarm. Deze is gemaakt op de motor van unrealtournament 3 en later Half-life 2. Daarvoor zijn weer leuke ontwikkelomgevingen en mods voor te vinden. Veel bekende "gamedesigners" zijn met mods begonnen. |
Hint: zoek eerst eens wat mensen (vrienden) die het ook willen leren. Samen leren is leuker, en uiteindelijk zul je merken dat meerdere mensen broodnodig is :D
|
Citaat:
Dus dat wordt even zoeken maar toch bedankt |
Citaat:
|
Het idee telt; op basis van je concept zoek je de juiste middelen / mensen. Ga er ook van uit als je met al bestaande middelen zelf niet een prototype variant (proof of concept) kan maken, dan zal het in teamverband ook niet echt lukken (tenzij je idee heel geniaal is en men wil daar tijd in steken). Van een gamedesigner wordt verwacht dan men niet perse vaardig is in het daadwerkelijk realiseren van een game; maar wel een goede grip heeft op de onderliggende mechanieken en concepten (en dus geen dingen bedenkt die niet kunnen).
|
Waar baseer je dat op, Carn? Van gamedesigners wordt juist enorm veel praktische kennis verwacht. Je komt niet eventjes Valve binnenwandelen op basis van 'ik heb goeie ideeën'. Iedereen heeft ideeën. Uiteindelijk gaat het inderdaad om het concept, maar onderaan de ladder kun je 't vergeten dat jouw ideeën uitgewerkt worden. Iemand die zich niet uitgebreid bewezen heeft in een praktisch veld, of dat nou 3D'en, dialogen schrijven of programmeren is, maakt geen kans.
Als beginner zou ik het dus juist wél gaan zoeken in de hoek waar je in je eentje (of met een kleine groep vrienden) wat mee kan. |
Volgens mij zeg ik dat ook ;) ik doel met "daadwerkelijk realiseren" op het echt zelf kunnen coden, alle objecten kunnen modelleren, je collision detection op orde krijgen, je behaviour, ga maar door. Weinig gamedesigners die dat op een aardig niveau kunnen hoor, als ze er al zijn dan zijn het vaak de wat indie-achtige clubs waar 2 personen gewoon ongeveer alles doen. Als je die skills niet hebt moet je in ieder geval wel met bestaande middelen je concept kunnen bewijzen; de experts werken zoiets dan verder uit.
|
Oh wacht, ik las je post inderdaad scheef. Hoewel ik alsnog zou zeggen dat van een gamedesigner juist wel wordt verwacht dat 'ie een game kan realiseren, dus meer moet weten van goed coden dan van goeie concepten verzinnen. Je bewijst in eerste instantie niet zozeer je conceptuele denken maar je praktische kennis. Maar ik bedoel dan net als jij geen héle game, want niemand verwacht dat je in je eentje eventjes Portal 3 schrijft. Dat is inderdaad onmogelijk.
Volgens mij zijn we 't eens! |
Bij ons op school met informatica hebben we ook een tijdje met Gamemaker gewerkt, prima programma om een beetje mee te spelen en mee te oefenen.
|
Citaat:
|
Je kunt ook gaan beginnen met plugins maken (voor bijvoorbeeld Minecraft), daar leer je redelijk wat van. Voor Minecraft heb je Java nodig, kijk eens op deze site: klikkerdeklikklikklik
Edit: Oops sorry voor een post op een oud topic. |
Blijft een relevante bijdrage. (y)
|
Ik wil ook een game maken :o maar ik ben volgensmij nog iets te jong :p (13) maarja het is wel goed voor mij toekomst (ik wil ICT gaan doen) de rest van m'n klas wordt waarschijnlijk sport enal... maar iedegeval ik kan je geen tips geven, alvast succes :)
|
Web-based mafia games men. De markt heeft originaliteit nodig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
of iets met vallende blokjes die nét op de juiste manier in elkaar moeten vallen, dan krijg je extra punten!
|
Hey,
Ik raad je aan om dit artikel eens te lezen als je wil beginnen met game development. RPGflag is een Nederlandstalig Game Development Community waarbij je terecht kunt met al je vragen rondom het ontwikkelen van een spel. Ook is er een systeem waarmee je artikelen kunt schrijven en projecten kunt presenteren. Ideaal voor een (beginnende) game ontwikkelaar dus! ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.