![]() |
[B]Lerares onrechtvaardig, koppig en respectloos. HELP! [/B]
Hallo,
Ik heb grote problemen met m'n duits docente. Ik kan me niet meer herinneren hoe het ooit begonnen is, maar het is al ruim een jaar gaande. Ze is erg ontevreden over mij en struikelt over alles. Ik snap zelf alleen niet waarom. Als ik mezelf probeer te verdedigen wordt ik afgekapt of overschreeuwt. Als ze boos is schreeuwt ze en noemt ze me een "arrogante kwal". Voorbeeld: Ik stelde degene naast me een vraag (over de les). Mijn docente zei: "Wil jij je mond wel eens even houden!" Maar toen ik mijn mond hield, zei ze: "Zeg, ik praat tegen je!". Kortom, ik kan niks goed doen. Een gesprek met haar en mijn ouders liep uit op een ruzie, omdat zij een andere versie van de waarheid heeft en mij een leugenaar vindt. De volgende les zei ze dat ze "geen tijd meer aan die ouders van mij gaat verspillen." Mijn mentor zegt dat ze er niets tegen kan doen en mijn afdelingsleider zegt dat hij het gezag van de docent niet wil ondermijnen. Ik voel me dus best wel machteloos. Kortom: HELP ME! |
Wat adviseren je mentor en afdelingsleider jou dan om nu te doen?
|
Ze vindt je een leugenaar over wat? Het lijkt alsof er dan iets groots gebeurt is in plaats van die 'kleinere' incidentjes. Heb je al een gesprek gehad met haar en bv je mentor erbij?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb één keer ruzie met haar gehad. Sindsdien is het nooit meer goed gekomen. (de ruzie betrof een aantekening. Ik verkoos een aantekening niet te maken, omdat ik hem irrelevant vond. Ik deed dit gewoon in stilte, maar zij pakte mijn schrift af en ging het controleren. Hierdoor werd het een discussie) |
Vanaf nu geen discussies met haar meer aangaan en als ze dat probeert bijvoorbeeld reageren als: "Mevrouw ik ga niet met u in discussie, u heeft uw mening en ik heb mijn mening".
Misschien ook slim om juist bij deze docent minder te kletsen en als ze boos word omdat je geen aantekeningen maakt haar vragen of zij jou diploma moet halen of jij. |
Citaat:
|
Het lijkt me niet erg nuttig om hier moeite in te steken. Als je problemen zoekt met leraren heb je daar alleen maar last van, of je nu gelijk hebt of niet.
|
Pfff
Om te beginnen praat je tijdens de les, daat kan natuurlijk best gestoord hebben. Waar het over ging is dan even niet relevant. Een ouder-leraar gesprek is inderdaad volstrekt nutteloos ls er ruzie gemaakt wordt. Ieder gespreke waarbij ruzie gemaakt wordt is namelijk zinloos. Als het nou toevallig voorkomt is t wat anders, maar je ouders en de docent komen speciaal naar school om daar ruzie te gaan maken. Dat lijkt me niet handig Brutaliteit is ook niet iets wat in specifieke gevallen tot uiting komt, dan gat het juist over een hele algemene houding. Een opmerking kan wel brutaal zijn, maar dat maakt je nog niet tot een brutaal persoon. Dat word je pas, of beter: word je pas gevonden, als je steeds een weerwoord hebt, en het beter weet dan anderen. Bijvoorbeeld over een aantekening. Al lijkt het mij ook niet zo slim van een docente om al ruzie te gaan maken over of iemand een aantekening overneemt. Misschien zal het gaan over vaker niet meedoen in de les ? Als het om één geval gaat, is dat echt onzin dat die docente daar zo over valt. Je afdelingsleider is bij uitstek iemand om de gemoederen weer tot bedaren te brengen. Als hij geen partij wil kiezen in deze is prima, het is wellicht jouw woord tegen dat van de docente. Een mentor is eigenlijk ook een eerste aangewezen persoon voor dit soort bemiddeling. Daar is zo iemand juist voor. Maar wel iemand die dat zondr enige autoriteit moet doen, en als er echt een gespannen sfeer is lijkt de afdelingsleider me beter. |
Citaat:
Gewoon geen discussies aangaan en als hij/zij word gevraagd aantekeningen te maken gewoon reageren. |
Citaat:
Zij kennen jou (als het goed is) beter dan wij, en kunnen je beter helpen. Anyway, succes ermee |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
TS, geen idee of je gelijk hebt, dat heeft niemand hier. Ik heb wel een vermoeden dat je gewoon een irritante leerling bent. Wat betreft de praktijk ben ik het eens met velen hier: geef die strijd op, ga niet in discussie. Binnen de les kun je dit niet winnen. Wat betreft écht klagen, kun je eventueel opnieuw langs je mentor en afdelingsleider gaan. Kaart bij die laatste aan dat wanneer hij geen degelijke reactie geeft, je je klacht (inclusief zijn gebrek aan handelen) neerlegt bij de directie. Je afdelingsleider zal dit willen voorkomen, en ook de docente zal met enige druk toch een discussie aangaan. Maar eigenlijk ben je gewoon aan het puberen |
Citaat:
Citaat:
Wat een afdelingsleider zal doen is een soort '' rechtspraak' beide partijen los van elkaar aanhoren, en proberen het probleem uit de wereld te helpen. Is er daarbij een werkelijk aanwijsbare reden, dan zal hij daarnaar op zoek gaan (misschien nog eens met anderen praten, andere leraren of medeleerlingen). En zo mogelijk daar actie tegen ondernemen. Maar dit hele voorval lijkt mij eigenlijk te klein voor zo'n actie. TS praatte in de les. Nou moe, dat komt wel vaker voor hoor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat een gang naar een ander dan de mentor (ook) kansloos is kan juist zijn, maar als er echt meer aan de hand is niet. Ik krijg trouwens niet echt de indruk dat hier echt veel aan de hand is, maar dat terzijde. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39. |