![]() |
Magnetisch veld om de aarde
Hallo iedereen,
ik had een vraagje over het examen VWO Natuurkunde 2011-II, opgave 4 - vraag 19: wanneer de aarde als een magneet beschouwd kan worden, dan is de richting van de magnetische veldlijnen toch van de noordpool naar de zuidpool? Of zijn deze namen misleidend en hebben we bij de aarde met een apart geval van een magneet te maken, waarbij de "zuidpool" (zoals wij hem noemen) de noordpool van de aardse magneet is en de "noordpool" de zuidpool van de aardse magneet? Hopelijk weet iemand mij hierbij duidelijkheid te verschaffen Gr Silvano08 |
Magnetische veldlijnen lopen inderdaad altijd van de noordpool naar de zuidpool, dus bij de aarde is dat ook zo.
|
2 Bijlage(n)
Hoe zit het dan met het in het correctievoorschrift gegeven antwoord met betrekking tot de afbeelding die gegeven is (zie bijlagen). B is gericht naar het noorden? Van zuid naar noord? Dit klopt dan toch niet? Is noorden gelijk aan noordpool?
|
Het magnetisch noorden is inderdaad bij de ´zuidpool´ (dus antartica)
Bij elke magneet geldt: Veldlijnen lopen van noordpool naar zuidpool Bij de aarde geldt: Veldlijnen lopen van antartica(het zuiden) naar canada(het noorden) http://upload.wikimedia.org/wikipedi...fusion.svg.png Tussen de as van rotatie (geographic pole) en de pool van het magnetisch veld zit natuurlijk een verschil. Daarom werkt een kompas niet rond de polen van de aarde. |
Dankjewel, het is mij nu helemaal duidelijk:)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50. |