Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Games (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Tutorials onderzoek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1878196)

Spikeysan 14-05-2013 12:08

Tutorials onderzoek
 
Hi Gamers,

Graag vraag ik jullie aandacht voor het volgende:
Op dit moment ben ik aan het afstuderen met een project waarbij ik een volledige tutorial zal ontwerpen voor een toekomstige game. Hiervoor heb ik een klein onderzoek opgesteld en bij dit onderzoek hoort de volgende enquête: http://www.thesistools.com/web/?id=347323
Hierin ben ik benieuwd hoe jullie denken over tutorials in games. Vind je ze leuk of juist saai? en wat maakt een tutorial goed of slecht volgens jou?

Ben je tussen de 12 en 16 jaar en heb je even 5 minuten de tijd? Vul even de enquête in en je helpt niet alleen mij, maar ook mijn tutorial!

Alvast bedankt voor het invullen!

Vriendelijke groet,
Dominique

freyk 14-05-2013 20:50

Tutorials zijn er verschillende soort spellen. Wat voor een type spel word je toekomstige spel?

Reverend 14-05-2013 22:54

Antwoord op alles: Ik lees geen tutorials.

Quintiano 15-05-2013 04:32

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 33141256)
Antwoord op alles: Ik lees geen tutorials.


Spikeysan 16-05-2013 05:01

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 33140699)
Tutorials zijn er verschillende soort spellen. Wat voor een type spel word je toekomstige spel?

Klopt, maar ik kijk er puur in het algemeen naar. Het toekomstige spel wordt een casual flash game.

Spikeysan 16-05-2013 05:03

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 33141256)
Antwoord op alles: Ik lees geen tutorials.

Kan je doen, maar geef dan aan waarom je deze niet leest. Wat zal volgens jou beter kunnen dat je ze wel zou lezen?

Mutant_oud 16-05-2013 09:37

Ik ben niet tussen de 12 en 16 en het bekijken/spelen van de tutorial hangt van het soort spel af en of ik er sowieso doorheen moet.

Reverend 16-05-2013 12:11

Citaat:

Spikeysan schreef: (Bericht 33142770)
Kan je doen, maar geef dan aan waarom je deze niet leest. Wat zal volgens jou beter kunnen dat je ze wel zou lezen?

Niets. Ik ontdek liever zelf hoe een game werkt. Als ik dan al met een dermate lastig spel te maken heb wil ik dat er een ingame tutorial is.

Ik ga geen lap tekst lezen om te leren hoe een videospelletje werkt, kort gezegd. Zeker voor een 'casual flash game' hoort een tutorial helemaal niet nodig of uitgebreid te zijn.

Dark Phoenix 16-05-2013 12:27

Er zijn maar heel weinig spellen die een in-game tutorial verdienen, nog VEEL minder die een nog uitgebreidere (out-game) tutorial nodig hebben. Games hebben tegenwoordig toch veel te veel de behoefte je aan je handje vast te houden en door alles heen te helpen, zodat het maar vooral niet moeilijk wordt. Vroeger gooiden games je in het midden van een situatie en zeiden "succes" met een moeilijkheidsgraad waar de meeste spellen tegenwoordig niet eens bij in de buurt durven te komen. Geef de basic controls en laat ons het verder zelf uitzoeken.

En een tutorial voor een casual flash game is natuurlijk echt onzinnig. :D

Spikeysan 16-05-2013 20:24

Ik ben het deels met jullie eens. Als je het zelf wil uitzoeken dan is een tutorial inderdaad overbodig. Een goed zichtbare skip functie zal in deze situatie aanwezig moeten zijn.

Jullie geven beide aan dat er voor een flash game geen tutorial nodig is en hier ben ik het niet helemaal mee eens. Met casual games willen developers juist een grote doelgroep aantrekken en de game voor iedereen toegankelijk maken. Niet iedereen is opgegroeid met de games van vroeger waardoor niet alles vanzelfsprekend is. Vooral modelerende spelers willen juist eerst de actie zien voordat ze hetzelfde doen.

Thnx voor de input btw!
Very much appreciated :)

Dark Phoenix 16-05-2013 20:39

Het punt is meer dat als je inderdaad een casual flash game hebt die alle mensen aantrekt, je geen tutorial nodig hebt omdat het spel simpel genoeg moet zijn om het zonder te kunnen spelen voor casual spelers. Als dat niet het geval is, is het geen casual flash game meer. ;) Het laatste wat je wilt doen voor casual spelers is ze dwingen een tutorial te lezen voor ze kunnen spelen, dan heb je het meeste publiek al verloren.

Spikeysan 21-05-2013 05:26

Citaat:

Dark Phoenix schreef: (Bericht 33143908)
Het punt is meer dat als je inderdaad een casual flash game hebt die alle mensen aantrekt, je geen tutorial nodig hebt omdat het spel simpel genoeg moet zijn om het zonder te kunnen spelen voor casual spelers. Als dat niet het geval is, is het geen casual flash game meer. ;) Het laatste wat je wilt doen voor casual spelers is ze dwingen een tutorial te lezen voor ze kunnen spelen, dan heb je het meeste publiek al verloren.

Maar wat voor jou simpel is, is moeilijk voor iemand anders ;P

Het dwingen van een tutorial is geen optie daarom moet er gewoon een duidelijke skip functie aanwezig zijn. Hierdoor kan de gebruiker zelf bepalen of hij/zij de tutorial speelt. Dit geldt ook voor het lezen natuurlijk en ja, als je ze dwingt ben je een groot aandeel van je publiek kwijt.

Schrödinger 21-05-2013 09:53

Citaat:

Spikeysan schreef: (Bericht 33142769)
Klopt, maar ik kijk er puur in het algemeen naar. Het toekomstige spel wordt een casual flash game.

Dan sowieso géén tutorial.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.