Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Vreemde/lachwekkende/belachelijke/achterhaalde wetten. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1878334)

Mutant_oud 16-05-2013 14:26

Vreemde/lachwekkende/belachelijke/achterhaalde wetten.

Er zijn vaak wetten die de tand des tijds overleven en ooit misschien noodzakelijk waren, maar nu nergens meer op slaan. Of wetten die overdreven klinken of hun doel voorbij schieten.

In België wordt de GAS-wet blijkbaar verstrengd en in dit artikel halen ze meteen een stel van die wetten aan: http://www.knack.be/opinie/columns/e...0304162105.htm

Een paar voorbeelden:
Citaat:

Het is verboden op de rug- en zijleuning van de openbare banken te zitten of de banken te bevuilen. – Hasselt

Van de waterglijbanen moeten de zwemmers afzonderlijk naar beneden glijden en zonder het glijden te onderbreken, recht te staan of rond te lopen. Toegang tot de waterglijbaan gebeurt enkel via de daartoe voorziene trap. Inbreuken op deze bepalingen worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete van 120 EUR. – Dendermonde

Waar bestratingswerken uitgevoerd worden, zal gedurende 15 dagen het op het plaveisel uitgestrooide zand niet mogen weggenomen worden. – Gent

Het is verboden mortel te bereiden op de kerkhoven, tenzij in een emmer. – Hasselt

Het is toegelaten dezelfde lijkwagen te gebruiken voor het vervoer van twee bloed- en aanverwanten tot de tweede graad en voor personen die op het ogenblik van het overlijden een feitelijk gezin vormden, die, tengevolge van hetzelfde feit overleden zijn, onder voorwaarde dat de kisten op behoorlijke wijze in de lijkwagen kunnen geplaatst kunnen worden. – Kortrijk

Enkel de biologisch afbreekbare confetti met een diameter van +/- 10 mm zal nog worden toegelaten. – Wellen

Het is verboden, heimelijk of zonder noodzaak te kloppen of te bellen aan de deuren of vensters van de woningen. – Dendermonde

Balspelen en andere spelen zijn toegelaten op een openbare plaats die daartoe door het gemeentebestuur speciaal werd aangeduid. Op andere openbare plaatsen is dit enkel mogelijk mits voorafgaande schriftelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen op voorwaarde dat een verantwoordelijke aangeduid wordt die instaat voor de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen en die een verzekeringspolis voorlegt die alle mogelijke schade dekt. De aanvraag moet minstens 8 dagen op voorhand schriftelijk ingediend worden. – Lede

Het maken van een open vuur in de woning is verboden. – Lede
Kennen jullie meer van zulke wetten?

In België zou er nu een website bestaan waar je achterhaalde wetten kunt aankaarten, maar die site moet ik even terugzoeken. Als ik dit lees, dan vind ik dat geen slecht initiatief.

bloodyb 16-05-2013 14:29

Jawel, in Gambia is het verboden dat heksen hoger (of lager dat weet ik ff niet) vliegen dan 150 mtr.

deadlock 16-05-2013 15:51

Vloekverboden in de APV van een twintigtal gemeenten :herp:

Martiño 16-05-2013 18:06

Dienstplicht vind ik toch iets wat niet echt meer van deze tijd is. Niemand wordt meer opgeroepen, maar de wet bestaat wel nog, dat mag dan van mij in ieder geval in het kader van emancipatie en gelijke kansen/lasten worden rechtgetrokken zodat vrouwen ook kunnen worden opgeroepen. :p

De Veroorzaker 16-05-2013 18:23

Ach een koning is ook niet van deze tijd.

VolvoFH750 16-05-2013 19:51

Amerika heeft ook een aantal wetten waarbij ik denk van 'vervelen jullie je daar ofzo?'.

Schrödinger 16-05-2013 20:18

Belastinggeld naar indoctrinatiefabrieken is wel vrij achterlijk.

Superphris 17-05-2013 11:02

Het schijnt dat er nog steeds best veel landen zijn waar het in principe legaal is om seks te hebben met dieren. Zelfs een paar staten in Amerika.

Ertur 18-05-2013 09:18

Citaat:

Superphris schreef: (Bericht 33144518)
Het schijnt dat er nog steeds best veel landen zijn waar het in principe legaal is om seks te hebben met dieren. Zelfs een paar staten in Amerika.

Je begrijpt niet helemaal waar deze topic over gaat.:herp:

HomoSignificans 18-05-2013 13:35

Ik vind de meeste regels helemaal niet zo raar. Wat is er nou belachelijk aan dat je binnenshuis geen open vuur mag maken?

Martiño 18-05-2013 14:34

Los van het feit dat het aansteken van een kaars of gasfornuis misschien al een overtreding is, snap ik het ook niet.

Ik pleit ook voor een wet voor het strikken van veters, het afsluiten van je huis als je de deur uit gaat, en dagelijks verplicht nuttigen van twee stuks fruit en een liter water !

deadlock 19-05-2013 15:44

Het afsluiten van je huis is geloof ik al verplicht. Of misschien was dat een ander land.

Superphris 19-05-2013 20:59

Citaat:

Ertur schreef: (Bericht 33145679)
Je begrijpt niet helemaal waar deze topic over gaat.:herp:

Nee volgens mij ook niet :$

arPos 20-05-2013 13:13

de copyrightwetgeving

zaken als verboden te staan op de waterglijbaan is niet echt achterhaald, en ook de op een flauwe manier genoemde "sloop het gemeentemeubilair niet"

Niet zozeer omdat het veel gebeurt of vaak gevaarlijk is maar om het vervolgbaar te maken.

Nardin 20-05-2013 14:09

Citaat:

bloodyb schreef: (Bericht 33143255)
Jawel, in Gambia is het verboden dat heksen hoger (of lager dat weet ik ff niet) vliegen dan 150 mtr.

:D

Een persoon die iemand dwingt met hem/haar te tongzoenen, kan net zo zwaar gestraft worden als een persoon die iemand dwingt met hem/haar seks te hebben.
Deze beide delicten worden veroordeeld op de wet 'het is verboden iemands lichaam binnen te dringen'.

HomoSignificans 20-05-2013 14:22

Er is natuurlijk geen enkele rechter die tongzoenen net zo zwaar bestraft als "normale" verkrachting.

ßuerp 20-05-2013 14:56

Wat is mortel?

bloodyb 20-05-2013 15:10

Dat is spul om stenen aan elkaar te metselen.

Mutant_oud 20-05-2013 15:33

Citaat:

ßuerp schreef: (Bericht 33148402)
Wat is mortel?

Wat bloodyb zegt. Specie.
Citaat:

bloodyb schreef: (Bericht 33148419)

miekmuis 20-05-2013 21:24

Citaat:

Nardin schreef: (Bericht 33148332)

Een persoon die iemand dwingt met hem/haar te tongzoenen, kan net zo zwaar gestraft worden als een persoon die iemand dwingt met hem/haar seks te hebben.
Deze beide delicten worden veroordeeld op de wet 'het is verboden iemands lichaam binnen te dringen'.

Geldt dat dan ook voor met een wattestaafje iemands oor tegen zijn zin in schoonmaken?

DonaldFuck 20-05-2013 22:45

Ligt eraan, is het wattenstaafje een deel van het lichaam van de persoon die binnendringt?

DonaldFuck 20-05-2013 22:45

Zo nee dan nee.

Martiño 21-05-2013 15:22

Dus je mag wel iemand met een dildo of ander object penetreren volgens jouw redenatie...?

HomoSignificans 21-05-2013 16:02

Ja, waarom zou dat nou niet mogen? Ik zie zo'n wet in elk geval niet tussen de andere rare wetten staan.

DonaldFuck 21-05-2013 16:09

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 33149773)
Dus je mag wel iemand met een dildo of ander object penetreren volgens jouw redenatie...?

Nee want dat lijkt me onder een andere wet vallen. Maar miekmuis had het over een wattenstaafje icm de wet 'iemands lichaam binnendringen', vandaar.

Ertur 21-05-2013 16:20

Citaat:

Dat is heel leuk om te roepen natuurlijk, maar de Hoge Raad heeft toch echt anders beslist:

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BZ2653

:herp:

Daarnaast ter verduidelijking: de wet waar je op doelt is Wetboek van Strafrecht artikel 242:

Citaat:

Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Dit artikel noemt letterlijk het woord "seksueel". Een wet die simpelweg het binnendringen van het lichaam verbiedt, dus zonder dat woord seksueel, is er niet. Er zijn uiteraard wetten die mishandeling/lichamelijk geweld aanpakken die dit soort dingen bespreken.

Zullen we ons nu weer bij de feiten houden?

arPos 21-05-2013 22:02

jawel dat is die wet er staat namelijk "mede" het seksueel binnendringen.

de phrase: "tegen de zin in" duidt op een directe schending van het zelfbeschikkingsrecht en de persoonlijke integriteit.

arPos 21-05-2013 22:02

Citaat:

dat is een vrij recente aanpassing en m.i. de juiste, het is immers net zo ernstig.

Ertur 21-05-2013 23:25

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 33150457)
jawel dat is die wet er staat namelijk "mede" het seksueel binnendringen.

Ja, dus zonder seksuele handeling is dit artikel niet van toepassing. Wat is je punt nu? :lisa::confused: ik geef maar aan dat een wattenstaafje in een oor helemaal niet onder deze wet valt.

Ertur 21-05-2013 23:26

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 33150459)
dat is een vrij recente aanpassing en m.i. de juiste, het is immers net zo ernstig.

http://images.starcraftmazter.net/4c...aha_oh_wow.jpg

Gatara 22-05-2013 11:54

Citaat:

Under section 13 of the Prerogativa Regis of 1322,a whale washed up or caught around the British Isles is the property of the King (or Queen). However, in practice the Natural History Museum now deals with beached whales.
Citaat:

Under the Town Police Clauses Act 1847 it is an offence, punishable by a £1,000 fine or 14 days in prison, to air even clean laundry in public. That Act also contains other restriction on what you can do in the street, for example:

You cannot sing “any profane or obscene song or Ballard” nor use “profane or obscene language”.
You cannot ring any doorbell so as to “wilfully and wantonly disturb any inhabitant”.
You cannot fly a kite in the street.
You cannot shake or beat any carpet rug or mat, except door mats, which must be beaten or shaken before 08:00am only.
http://www.morrlaw.com/news/uk-s-str...act-or-fiction

ßuerp 22-05-2013 13:26

Citaat:

bloodyb schreef: (Bericht 33148419)

Citaat:

Mutant schreef: (Bericht 33148446)
Wat bloodyb zegt. Specie.

Oh, ik noem dat altijd cement, maar zie nu dat dat niet hetzelfde is. :o

arPos 23-05-2013 16:47

Citaat:

Ertur schreef: (Bericht 33150534)
Ja, dus zonder seksuele handeling is dit artikel niet van toepassing. Wat is je punt nu? :lisa::confused: ik geef maar aan dat een wattenstaafje in een oor helemaal niet onder deze wet valt.

nee er staat mede seksuele handelingen, mede betekent waaronder, ook, dat soort dingen.

en het klopt dat een wattenstaafje in iemands oor steken geen verkrachting is want verkrachting vergt wel een seksuele handeling, het is echter zonder toestemming wel het schenden van iemands zelfbeschikking.

arPos 23-05-2013 16:48

Citaat:

Ertur schreef: (Bericht 33150535)

je kan lachen maar er zit geen verschil in het misdrijf, het gaat om het wel of niet hebben van toestemming niet om jouw persoonlijke mening dat tongen niet boeit.

ik vind dat ipv maximaal 15 jaar het minimaal 15 jaar moet zijn en dat meen ik.

Ertur 23-05-2013 17:35

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 33152282)
nee er staat mede seksuele handelingen, mede betekent waaronder, ook, dat soort dingen.

Ik denk dat je terug mag naar groep 7 voor een lesje begrijpend lezen. Je begrijpt gewoon niet wat er staat.

Ertur 23-05-2013 17:39

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 33152283)
je kan lachen maar er zit geen verschil in het misdrijf, het gaat om het wel of niet hebben van toestemming niet om jouw persoonlijke mening dat tongen niet boeit.

Natuurlijk zit daar wel verschil tussen. Waarom zeg je dat er geen verschil tussen zit? Waarop baseer je dat, heb je bronnen?

Poging tot tongzoen:

http://www.nu.nl/binnenland/2557078/...-tongzoen.html

Poging tot verkrachting:

http://rechtennieuws.nl/22502/gevang...krachting.html

De rechter oordeelt nogal verschillend bij dit soort gevallen :herp: Nu jij weer.

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 33152283)
ik vind dat ipv maximaal 15 jaar het minimaal 15 jaar moet zijn en dat meen ik.

Dat geeft dan ook aan dat je een malloot bent. 15 jaar gevangenisstraf voor een tongzoen. :D

arPos 23-05-2013 18:48

het gaat niet om de handeling het gaat om de dwangcomponent, malloot.

Dat het blijkbaar "normaal" is dat mannen fysiek overwicht mogen gebruiken om vrouwen te mishandelen, verhandelen en hun lichaam en geest te schenden en daar wereldwijd mee wegkomen omdat de wet gemaakt wordt door diezelfde mannen maakt het verschil in beoordeling.

objectief bekeken is het gewoon exact hetzelfde of je je pik of je tong erin steekt.

en hou je gescheld voortaan voor je.

Schrödinger 23-05-2013 19:39

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 33152460)
objectief bekeken is het gewoon exact hetzelfde of je je pik of je tong erin steekt.

DonaldFuck 23-05-2013 22:45

Je kunt ook geen grotere impact met je lul maken ofzo, of je moet er wat voor uittrekken (tegen haar wil) om dat überhaupt te kúnnen doen. Nee, het is gewoon exact hetzelfde als met de tong. Hahaha..

Dinalfos 24-05-2013 00:30

Mijn tong heeft anders een aanzienlijk grotere impact dan de meeste schlongs.

Turk February 24-05-2013 13:46

Citaat:

Dat het blijkbaar "normaal" is dat mannen fysiek overwicht mogen gebruiken om vrouwen te mishandelen, verhandelen en hun lichaam en geest te schenden en daar wereldwijd mee wegkomen omdat de wet gemaakt wordt door diezelfde mannen maakt het verschil in beoordeling.

En hoe zit het dan met mensen een wet willy geven?

Nee, die redenatie van jou is zoiets als: iemand met een kussen slaan is net zo erg als met een honkbalknuppel, want in beide gevallen raak je iemand zonder toestemming aan met een object.

De Veroorzaker 24-05-2013 14:22

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 33152591)

Citaat:

DonaldFuck schreef: (Bericht 33152952)

Je kunt ook geen grotere impact met je lul maken ofzo, of je moet er wat voor uittrekken (tegen haar wil) om dat überhaupt te kúnnen doen. Nee, het is gewoon exact hetzelfde als met de tong. Hahaha..

Citaat:

Dinalfos schreef: (Bericht 33153030)
Mijn tong heeft anders een aanzienlijk grotere impact dan de meeste schlongs.

Citaat:

Turk February schreef: (Bericht 33153300)
En hoe zit het dan met mensen een wet willy geven?

Nee, die redenatie van jou is zoiets als: iemand met een kussen slaan is net zo erg als met een honkbalknuppel, want in beide gevallen raak je iemand zonder toestemming aan met een object.

Goed beargumenteerd enzo :D

Turk February 24-05-2013 15:46

Moet dat dan?

Maritt 25-05-2013 12:35

In Nederland kun je een boete krijgen als je de Nederlandse vlag op een 'verkeerde' datum uithangt. Er zijn (of waren :p) agenten in burger die dit serieus controleren.

De Veroorzaker 25-05-2013 12:53

Citaat:

Turk February schreef: (Bericht 33153623)
Moet dat dan?

Zeker niet maar het komt vrij dom over.

Schrödinger 25-05-2013 13:19

Citaat:

Mina123 schreef: (Bericht 33154216)
In Nederland kun je een boete krijgen als je de Nederlandse vlag op een 'verkeerde' datum uithangt. Er zijn (of waren :p) agenten in burger die dit serieus controleren.

In Finland zijn er vaste dagen in het jaar waarop de vlag uitgehangen moet worden. Er zijn echter zo veel van die dagen dat Finnen zelf vaak niet eens weten waarom de vlag nu weer uithangt.

HomoSignificans 25-05-2013 13:40

Citaat:

Dat is dan zeker per gemeente geregeld, en niet landelijk.

OT: In de landelijke vlaggeninstructie (die dus niet verplicht is), staat: "Een gehesen vlag mag nooit de grond raken of het verkeer hinderen, ook niet als de vlag halfstok hangt. De vlaggenstok moet dus een goede lengte hebben."

ßuerp 25-05-2013 17:07

Citaat:

Dus als je iemand een ongevraagde zoen geeft, kan je het beste meteen je lul erin raggen en de baarmoeder onderspuiten.

ßuerp 25-05-2013 17:08

Citaat:

Bron. :p

Turk February 25-05-2013 19:45

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 33154232)
Zeker niet maar het komt vrij dom over.

Nee hoor. Misschien als we in een serieuze discussie verwikkeld waren, maar in dit geval niet. Op jou misschien, maar ook dat zal in werkelijkheid wel meevallen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.