![]() |
aanmerkelijk belang
Hallo,
Wat gebeurd er als je geen aanmerkelijk belang hebt, maar wel 8000 euro aan dividend krijgt, wat gebeurd daar dan mee? Alvast bedankt(y) |
komt in je box 3.
|
Bij de opdracht heb ik 137000 euro aan aandelen waarvan ik 8000 euro dividend kreeg.
Dan moet ik 30 procent van 4 procent van die 137000 nemen toch? Dat is die box 3. Maar wat moet ik dan met die 8000 dividend doen? Bij het belastbaar inkomen optellen of iets anders? Bedankt |
nee, dat zou box 1 zijn.
Je 8.000 divident komt op je bankrekening en dat is (dus ook) box 3. Dus ook 30% x 4%. |
Die 137000 is je vermogen, die komt in box 3 en daar betaal je 30% van 4% fictief rendement, dus 1,2 % over 137000. Dwz, over het vermogen op 1-1 en 31-12 gedeeld door 2.
Er wordt een fictief rendement verondersteld, Dat je meer of minder krijgt, doet niet terzake. Dus 8000 dividend, plus een eventuele koerswinst, steek je in je zak. Met dan wel weer de uitzondering, dat als je daardoor an t eind van het jaar weer meer vermogen hebt, dat dat dan wel weer het gemiddelde vermogen omhoogtrekt. (stle je hebt alleen deze gegeven, en je laat die 8000 op de bank staan, dan wordt het (137000+145000)/2 |
Dank jullie wel helemaal duidelijk!
|
^ alleen, pijldatum voor berekening is niet het gemiddelde vermogen maar je vermogen aan het begin van het kalenderjaar. Dus beetje afhankelijk van de opgave lijkt me dat het dividend in zijn geheel wel, of niet, meegenomen moet worden.
|
Over dividend betaal je daarnaast nog eens dividendbelasting van 15%, maar die houden de bedrijven zelf in, dus je krijgt nettodividend op je bankrekening gestort.
|
Ingehouden dividendbelasting kun je bij de aangifte van je inkomstenbelasting weer verrekenen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34. |