![]() |
Gauw vraagje over economie
Heey luitjes... wat moet je nou eigenlijk PRECIES kennen voor het havo eindexamen economie?
Greetz |
1 Bijlage(n)
Succes met leren!
|
Hoi,
Weet iemand toevallig met welke examens je kan oefenen voor het examen van komende maandag? ik heb de examens van vorig jaar allebei al gemaakt maar volgens mij zijn de examens van 2011 en terug andere leerstof(op pilots na). Dus weet iemand goede oefenexamens/opdrachten te vinden? |
btw, ik doe de havo
|
Ja klopt.. je kunt eigenlijk alleen die van vorig jaar oefenen en meer niet :(.. ik baal daar ook heel erg van.
Er is alleen een ding wat ik niet snap.. wat is nou precies Domein A en wat is nou precies domein B enzo.. ? Dat staat in die Syllabus van economie.. maar eigenlijk weet ik dus nog steeds niet wat ik precies moet leren.. omdat ik die domeinengedoe niet begrijp. |
Bij domein D staat:
Domein D: Concept markt De kandidaat kan in contexten analyseren dat de keuzes en ruil die plaatsvinden worden gecoördineerd via de markt. Prijsvorming is het coördinatiemechanisme waarmee vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. De manier waarop prijsvorming plaatsvindt, is afhankelijk van de marktstructuur (marktvormen) en heeft gevolgen voor toetreding, welvaart en economische politiek. Vraag en aanbod De kandidaat kan in contexten herkennen en toepassen: • de wijze waarop consumenten een maximaal verschil nastreven tussen de te betalen prijs en de betalingsbereidheid (de prijs die de consument maximaal bereid is te betalen); • marktevenwicht (evenwichtsprijs en evenwichtshoeveelheid) dat ontstaat als vraag en aanbod aan elkaar gelijk zijn; • omzet als de vermenigvuldiging van prijs met hoeveelheid (afzet); • factoren waardoor de vraag- en/of aanbodcurve kunnen veranderen; • het vraaggedrag van consumenten bij prijsveranderingen en inkomensveranderingen, alsmede hoe dit in prijselasticiteit en inkomenselasticiteit (beide segmentelasticiteit) tot uitdrukking komt; • effecten van substitutie en complementariteit van goederen op het koopgedrag van consumenten; • het verband tussen de aard van normale, inferieure en luxe goederen en de hoogte van de prijselasticiteit en/of de inkomenselasticiteit; • maximale totale winst als zijnde een situatie waarin de marginale kosten en de marginale opbrengsten aan elkaar gelijk zijn; • winstgevende / verliesgevende uitbreiding van productie, wanneer de marginale kosten lager / hoger zijn dan de marginale opbrengsten. Zo staat het voor alle domeinen in dat document. Erg veel eenvoudiger dan wordt het niet. Uitprinten, van elk bolletje 3 opgavens maken daarmee dikke 9 halen dus. Schoonheidsfoutjes blijf je houden I guess. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25. |