![]() |
Latijn vervoeging werkwoord
Hoi,
Ik heb een vraagje: Als je admovere wil vervoegen (klemtoon op de eerste e) naar het plusquamperfectum coniunctivus hoe doe je dat? wordt dat admovissem of admovevissem? Ik heb morgen een So dus ik zou het erg op prijs stellen als iemand me helpt. |
En hoe maak je de imperfectum passief coniunctivus van aperire?
|
Citaat:
Eigenlijk mag niet actief getoetst worden; m.a.w. je hoeft niet zelf losse vormen in het Latijn te maken (rijtjes vragen mag) – je zou wel losse vormen moeten kunnen herkennen. Dan je vraag: De CONI van praes (actief & passief) wordt van de praesensstam [admove-] afgeleid: PRAES CONI – admoveam (act) admovear (pass) De CONI van impf (actief & passief) wordt van de actieve praesensinfinitief [admovēre] afgeleid: IMPF CONI – admovērem (act) admovērer (pass) De CONI van perf (actief) wordt van de (al dan niet regelmatige) perfectumstam [admov-] afgeleid: PERF CONI – admoverim (act) De CONI van pqpf (actief) wordt van de actieve perfectuminfinitief [admovisse] afgeleid: PQPF CONI – admovissem Citaat:
|
Vragen over klassieke talen krijg je over het algemeen sneller hier [http://forum.latijnengrieks.com/index.php] beantwoord.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:12. |