![]() |
Garant staan voor woning
Hoi, ik had een vraag. Ik heb een mooie woning gevonden om in te trekken vanwege mn studie.
De Huurprijs ed. lijken me allemaal in orde. Er is alleen 1 probleem: de verhuurde vraagt om een garantstelling van iemand die minstens 4x de netto huur verdient. Nu verdient mijn vader niet zoveel en zit ik dus met een probleem. Het punt is ook dat ik de verhuurder hierover niet kan spreken, want de woning gaat via een makelaardij en je kan alleen in contact komen met de huurder, als je een abonnement neemt bij deze zaak. Nu zijn de abonnementskosten met 30 niet zo duur, maar ik vind het toch zonde om dit te nemen, terwijl ik dan beter een abonnement kan nemen bij andere sites, waar het aanbod veel groter is. Het is echt de enige woning van die site die past bij mn wensen. Dus ik vroeg me af hoe de ervaringen zijn met verhuurders en hun coulance wat betreft deze regel. |
Je klinkt alsof je de woning al hebt. Tussen het zien van een aanbieding van een woning en het werkelijk toegewezen krijgen ervan, zitten nog aardig wat stappen. Houd dat in je achterhoofd.
Neem telefonisch contact op met de makelaardij, dat kost relatief weinig geld. Maak een afspraak of stel je vragen tijdens het gesprek. Deze eisen worden niet voor niets gesteld, het is om bepaalde groepen te weigeren, denk in een erg geval aan mensen die locaties zoeken om een wietplantage te beginnen. Of het ook is om studenten te weren, kun je aan de hand van de aanbieding niet zeggen. Mijn ervaring is dat deze eisen redelijk vast staan, maar dat is niet verplicht. Je zou je ook in kunnen schrijven op de sites waar je meer aanbod hebt, en afwachten tot er een ander geschikt huis voorbij komt. Of je inschrijven op sites van de woningbouwverenigingen in die omgeving, voor een woning in de sociale sector. Dan wordt er ook niet gevraagd om garantstelling (maar heel happig op studenten zijn ze nog steeds niet). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30. |