Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Europa; Hoe Durven Ze (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1879904)

Woyt_oud 17-06-2013 17:03

Europa; Hoe Durven Ze

Lijkt misschien op een hele ludieke titel, dat is het misschien ook. Ik keek net een aflevering van Hoe Durven Ze over Europa.

Welk Europa willen wij? (slecht 8 minuutjes)

http://vimeo.com/66467925

Dit is de vijfde aflevering van de serie. Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik de rest niet hebt gekeken.

Het discussiepunt: Welk Europa willen wij?
En hoe realistisch is het beeld dat dit filmpje schetst?

Reverend 18-06-2013 10:37

Geen europa.

De Veroorzaker 18-06-2013 12:25

Heb je zelf ook een mening? En hoe realistisch is die?

HomoSignificans 18-06-2013 18:32

Ik vind dat we een kanaal moeten graven precies op de grens, zodat we ons van de rest kunnen afscheiden.

Fresh Prince 18-06-2013 21:44

aansluiten bij rusland en op veroveringstocht

Woyt_oud 19-06-2013 16:05

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 33181441)
Heb je zelf ook een mening? En hoe realistisch is die?

Ik weet niet echt wat ik van 'Europa' moet denken. Het is eigenlijk heel ver weg, maar ook heel dichtbij.

De Veroorzaker 19-06-2013 16:58

De vraag was toch welk Europa je wil? Je weet vast wel wat je wil toch?

Joostje 19-06-2013 22:26

Een Europa dat samenwerkt om de economie te versterkt, opkomt voor mensenrechten buiten Europa, en intern transparant en democratisch is.

Of in termen van het filmpke: en Europa van concurrentie en solidariteit.

Woyt_oud 19-06-2013 22:58

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 33183236)
De vraag was toch welk Europa je wil? Je weet vast wel wat je wil toch?

Nee, dat weet ik niet. Ten eerste omdat ik me er niet genoeg in hebt verdiept, ten tweede omdat Europa heel erg abstract voor mij is. Wat is 'Europa'? Ik heb werkelijk geen idee wat zij in Brussel doen.

Daarom vraag ik ook jullie mening ;)

Daantjer 19-06-2013 23:46

Een Europees samenwerkingsverband met een wekelijkse meeting van afgevaardigden van de regeringen van de Europese landen in een centraal gelegen land, waarvoor de afgevaardigden hun kosten moeten verantwoorden in hun respectievelijke thuisland. Geen voltijd-parlementariërs, maar gewoon een wekelijkse vergadering ā la 'Eerste Kamer'.

De Veroorzaker 20-06-2013 16:07

Ok, ik wil gratis geld, zoveel mogelijk gratis geld (Y)

Leonart 09-07-2013 19:24

Ik heb de hele rits gekeken op hoedurvenze.be. Eenvoudige uitleg. Aanrader. Het Europa dat ik wil? Volledige autonomie voor individuele lidstaten (ook monetair) en verder wel een nauwe samenwerking.

Leonart 09-07-2013 19:25

Citaat:

De Veroorzaker schreef: (Bericht 33184460)
Ok, ik wil gratis geld, zoveel mogelijk gratis geld (Y)

Relateer het nog even aan de topicvraag, wil je? ;)

Schrödinger 09-07-2013 20:30

Citaat:

Leonart schreef: (Bericht 33204476)
Ik heb de hele rits gekeken op hoedurvenze.be. Eenvoudige uitleg. Aanrader. Het Europa dat ik wil? Volledige autonomie voor individuele lidstaten (ook monetair) en verder wel een nauwe samenwerking.

Weet je wat "autonomie" betekent?

Leonart 09-07-2013 21:06

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 33204611)
Weet je wat "autonomie" betekent?

Ik dacht het te weten. En toen ik het voor de zekerheid opzocht bleek dat ik het woord op de juiste manier kende:

1 bevoegdheid om zichzelf wetten te geven

Schrödinger 10-07-2013 06:38

En je denkt dat "nauwe samenwerking" mogelijk is met louter vrijblijvende, niet-bindende akkoorden?

Ertur 10-07-2013 06:46

Waarom zijn er mensen die denken dat Nederlandse politici de boel beter regelen dan Europese? En welk voordeel denken jullie dat monetaire autonomie biedt?

Leonart 10-07-2013 09:05

Citaat:

Schrödinger schreef: (Bericht 33205018)
En je denkt dat "nauwe samenwerking" mogelijk is met louter vrijblijvende, niet-bindende akkoorden?

Akkoorden kunnen ook bindend zijn. Sterker nog: meestal zijn ze bindend. Daarom worden ze gesloten. De samenwerking met landen als GB, de Scandinavische landen en Zwitserland loopt prima bijvoorbeeld. Voordeel is wel dat ze ontbonden kunnen worden. Je zit niet als een Siamese tweeling aan mekaar vast.

Citaat:

Ertur schreef: (Bericht 33205021)
Waarom zijn er mensen die denken dat Nederlandse politici de boel beter regelen dan Europese?

Omdat ze meer inzicht hebben in wat er speelt in Nederland en daarop dan ook gemakelijker kunnen inspelen. Ik ben voorstander van decentralisatie, ook verder nog op nationaal niveau.

Citaat:

En welk voordeel denken jullie dat monetaire autonomie biedt?
Je kunt de uitgave van je eigen munt reguleren en je monetaire beleid op de specifieke nationale situatie afstemmen.

deadlock 10-07-2013 09:35

Citaat:

Leonart schreef: (Bericht 33205094)
Akkoorden kunnen ook bindend zijn. Sterker nog: meestal zijn ze bindend. Daarom worden ze gesloten. De samenwerking met landen als GB, de Scandinavische landen en Zwitserland loopt prima bijvoorbeeld. Voordeel is wel dat ze ontbonden kunnen worden. Je zit niet als een Siamese tweeling aan mekaar vast.

Euh, waar heb je het over. GB, Zweden en Denemarken zijn gewoon EU lid. Zoals al vaker gezegd; Voor Noorwegen en Zwitserland geldt dat ze wel vaak mee moeten doen met verdragen om economische redenen maar dat ze veel minder te zeggen hebben over de totstandkoming van die verdragen. Zie bijvoorbeeld Schengen.

Citaat:

Omdat ze meer inzicht hebben in wat er speelt in Nederland en daarop dan ook gemakelijker kunnen inspelen. Ik ben voorstander van decentralisatie, ook verder nog op nationaal niveau.
Dooddoener. Concreet voorbeeld graag.

Citaat:

Je kunt de uitgave van je eigen munt reguleren en je monetaire beleid op de specifieke nationale situatie afstemmen.
Oh dan zouden we dus vaker dan twee keer per jaar de beeltenis op de 2 euromunt mogen wijzigen ofzo? De EMU is één grote geīntegreerde economie en verschillende munteenheden zijn dan niet handig.

Ertur 10-07-2013 09:36

Citaat:

Omdat ze meer inzicht hebben in wat er speelt in Nederland

Waarom is dat relevant? Waarom is "Nederland" de eenheid die goed bestuurd moet worden, en niet "Europa" of "Maastricht-west"? Ik vind het altijd een rare arbitraire keuze om te doen alsof Nederland wel een homogene eenheid is die perfect bestuurd kan worden en Europa niet.

Citaat:

Ik ben voorstander van decentralisatie, ook verder nog op nationaal niveau.

Waarom? :s:confused: Gemeentes moeten lekker hun eigen munteenheid instellen, eigen inkomsten- en vermogensbelasting heffen en eigen infrastructuurbeleid (dus geen rijkswegen etc meer!) hebben?

Citaat:

Dit is geen antwoord op de vraag (ik lees geen voordelen) en je eindigt met iets wat ik hierboven al aankaart, waarom zou de nationale situatie beter beheersbaar en homogener dan Europa zijn? :confused:

deadlock 10-07-2013 09:41

Citaat:

Ertur schreef: (Bericht 33205121)
Waarom is dat relevant? Waarom is "Nederland" de eenheid die goed bestuurd moet worden, en niet "Europa" of "Maastricht-west"? Ik vind het altijd een rare arbitraire keuze om te doen alsof Nederland wel een homogene eenheid is die perfect bestuurd kan worden en Europa niet.

Raar en arbitrair? Vind ik niet ver genoeg gaan. Ronduit bizar. Alsof er opeens geen lagere overheden zijn die vergunningen verlenen voor het openen van een bakker maar dat dat ook nog naar Brussel zou moeten.

Ertur 10-07-2013 10:01

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 33205122)
Raar en arbitrair? Vind ik niet ver genoeg gaan. Ronduit bizar. Alsof er opeens geen lagere overheden zijn die vergunningen verlenen voor het openen van een bakker maar dat dat ook nog naar Brussel zou moeten.

Als ik onze visionair Leonart goed begrijp, is hij voorstander van een tegenovergestelde beweging: lokale overheden moeten ALLES regelen :yeah: een paspoort van de Maastrichtse Autonome Legaliserende Linkeroeverstaat Europavrij Rechthebbend en Democratisch lijkt me wel wat :cool::cool:(y) We leggen ook wel zelf die tunnel aan om de A2 dwars door de stad te vervangen, dat dat een slordige 25000 euro per inwoner van Maastricht-oost kost, maakt niets uit :herp:(y)

ik kan nergens terugvinden wat die tunnel nou precies kost dus ik gok maar wat qua kosten

deadlock 10-07-2013 10:22

Kosten lopen richting een miljard op dit moment.

deadlock 10-07-2013 10:22

Ze doen een Noord-Zuidlijntje.

Leonart 10-07-2013 10:23

Ik ging serieus reageren maar zie daar na die laatste post vanaf. Succes met de discussie verder.

Ertur 10-07-2013 10:27

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 33205148)
Ze doen een Noord-Zuidlijntje.

Nou ja, de Noord-Zuid-lijn kent duisent vertraging, volgens mij gaat de aanleg van de A2-tunnel vooralsnog prima qua schema. Qua kosten zal het wel gierend uit de klauwen lopen ja :p
Citaat:

Leonart schreef: (Bericht 33205150)
Ik ging serieus reageren maar zie daar na die laatste post vanaf. Succes met de discussie verder.

:D:herp:

deadlock 10-07-2013 11:49

Citaat:

Leonart schreef: (Bericht 33205150)

Omg :D

HomoSignificans 10-07-2013 13:43

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 33205229)
Omg :D

Je had het misschien nog niet door, maar zo gaat dat met bijna elke nieuwe forumer hier.

Ertur 10-07-2013 13:52

Ja, nieuwelingen kunnen niet tegen grapjes?

Schrödinger 10-07-2013 14:06

Citaat:

Akkoorden kunnen ook bindend zijn. Sterker nog: meestal zijn ze bindend. Daarom worden ze gesloten.

Inderdaad. En dan geef je dus voor een deel autonomie op.

Reverend 11-07-2013 16:55

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 33205439)
Je had het misschien nog niet door, maar zo gaat dat met bijna elke nieuwe forumer hier.

Wellicht een idee om bij het forumreglement een waarschuwing toe te voegen dat mensen het weleens met je oneens kunnen zijn.

Leonart 12-07-2013 08:21

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 33205439)

Inmiddels heb ik dat door. Een naar kliekje dat het forum als hun territorium ziet. Ze houden het maar want ik heb het niet nodig.

@Reverent: Je wordt te oud voor dat imago. Als je 15 bent ben je stoer ermee. Op je 25ste...niet meer.

Gewoon een eerlijke tip.

Doei.

Ertur 12-07-2013 08:28

Op zich jammer dat je geen enkel argument voor je standpunten hebt genoemd. Maar als je dit al naar gedrag vond, dan ben ik blij dat je weg bent (y) tot binnenkort, als je een nieuwe account hebt aangemaakt!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.