![]() |
Tips voor naar de middelbare?
Hi, na de zomervakantie is het zover, ik ga naar de middelbare!
Ik kom in een havo/atheneum klas. Hebben jullie toevallig 'brugklastips' voor me? Zowel op het gebied van leren en schoolspullen (bijv. ; welke schoolspullen moet je echt kopen, welke zijn onzinnig) En voor welke schoolvakken moet je naar eigenzeggen je extra voor inzetten? En op het gebied van van kennismaken (vrienden enz.) HOE kom je goed over? En misschien dat jullie zelf nog wel tips hebben... PS ; welke schooltas kunnen jullie aanraden? |
Qua schoolspullen, etui met pennen, gum, potlood en een markeerstift. Voor wiskunde moet je nog een geodriehoek en rekenmachine hebben. Voor de talen kunnen woordenboeken handig zijn (ik heb ze zelf van de action). Verder een agenda, schriften/map of collegeblokken, kaftpapier en labelstickers.
Je komt er zelf in de loop van de tijd achter voor welke vakken je meer moet doen en voor welke vakken je niet al te veel hoeft te doen. Begin op tijd met je huiswerk en leerwerk. Op de dag dat je het op krijgt meteen maken en beginnen met het vak dat je de volgende dag al hebt. Hou alles ook bij, dus als je voor Engels een rijtje woorden moet kennen, twee weken later een nieuw rijtje en daarna nog een rijtje. Herhaal dan ook steeds de rijtjes die je al gehad hebt. Verder moet je gewoon goed opletten in de klas, stel een vraag als je iets niet begrijpt. Als je een keer je boeken vergeten bent of je huiswerk niet gemaakt hebt, zeg dit meteen tegen de docent. Maar laat het niet te vaak voorkomen. Wat betreft schooltas, moest je in mijn tijd niet met een kipling tas aankomen. Dus kijk naar gewoon een leuke rugzak of schoudertas van bijvoorbeeld eastpack. Hou je van neutrale kleuren zonder al te veel poespas neem dan gewoon een zwarte of donkerblauwe. Hou je van wat meer uitgesproken kleuren, dan kun je andere kleuren nemen. Als je in de ochtend problemen hebt met tas in pakken, pak je tas de avond van te voren in. Maak desnoods voor de eerste paar weken een lijstje wat je per vak bij je moet hebben. Dus dat wanneer je wiskunde hebt dat je je geodriehoek en rekenmachine niet vergeet. Neem nooit al je boeken van een vak mee naar school. Dus als je straks je eerste lesweek hebt en je hebt in huis 3 boeken voor wiskunde, neem dan alleen het eerste deel mee. Heb je een taal, neem je woordenboeken niet mee (wat je altijd kunt vragen is of je met een proefwerk je woordenboek er bij mag houden, zegt je leraar dat dat mag, neem dan je woordenboek mee, maar het kan ook zijn dat school dit zelf regelt). Het is namelijk echt zonde van je rug als je constant al je boeken mee neemt. Vrienden maken doe je door jezelf te zijn. Misschien dat wanneer je wat verlegen bent, dat je jezelf wat minder verlegen opstelt. Of als je iemand bent die heel vaak het antwoord weet en deze ook geeft, dat je een paar keer geen hand op steekt en de andere leerlingen laat proberen (jezelf een beetje inhouden). Verder ga pas richting het lokaal als de bel gaat, dus niet 10 minuten van te voren al bij het lokaal gaan zitten en probeer ook niet te laat te komen. Heb je bijvoorbeeld op een andere locatie buiten gymles, dan moet je natuurlijk wel op tijd weggaan. Het belangrijkste is dat je gewoon jezelf bent en je zaakjes op orde hebt. |
Ik kan mij herinneren dat ik voor wiskunde in de eerste klas ook een passer nodig had. Verder stonden woordenboeken en een atlas gewoon op de boekenlijst van school en die kon je dus via school bestellen, zo kreeg je ook de woordenboeken die je school aanraadt. Verder heb ik niet veel toe te voegen..
|
Vaak krijg je zeker in de brugklas van school nog een lijst met wat je nodig hebt.
Een tip die ik je daarbij wel echt kan geven is dat je niet te moeilijk moet doen, zo moesten wij een bosatlas kopen maar wist ik vantevoren door ervaringen van anderen dat we die nauwelijks gingen gebruiken, uiteindelijk heb ik die een tweedehands op een rommelmarkt gekocht en dat werkte prima. Verder heb ik in de brugklas een stapel van 15 tijdschriftenbakken gekocht, die heb ik op mijn kamer gezet en per vak deed ik er de spullen in die ik nodig had, dus ik hoefde eigenlijk alleen alles uit die bakken te pakken en dan wist ik dat ik alles had, zo had ik ook een goed overzicht van wat ik op school had liggen en wat ik thuis had. Uiteindelijk heb ik ze tot en met mijn examenjaar gebruikt. Zulke bedoel ik:http://img.tweedehands.nl/f/preview/...-organizer.jpg Waar je ook aan moet denken zijn de dingen die school je niet op een lijstje geeft maar die je waarschijnlijk wel nodig hebt, dus bijvoorbeeld een broodtrommel, regenpak, en zo'n rekje voor achter op je fiets waar je tas op kan, die vond ik altijd erg gemakkelijk zeker wanneer je langere afstanden moet fietsen. Qua schooltas raad ik geen schoudertassen aan, ook al zijn die misschien vrouwelijker,populairder/whatever ga je daar echt snel last van krijgen aan je schouder/rug etc. En als ik een merk aan moet raden dan zou ik eastpak doen omdat die gewoon superkwaliteit zijn. En ik zou even wachten met het kopen van gymkleding, veel scholen stellen nl eisen bijvoorbeeld zwarte broek tot boven de knie en een wit t-shirt met mouwen zonder bedrukking, of iets dergelijks. Het is zonde omdat nu al te kopen en het later niet te kunnen dragen omdat je school eisen stelt dus daar zou ik even mee wachten. |
Hey,
Je moet vooral niet te druk zijn, dan wordt je namelijk veel gepest enzo Voor schooltassen: Jongen: eastpak, de rugzak, en dan degene met 1 vak. Meiden: cowboysbag is helemaal in (wel duur, maar superstevig!) x FreeYourself |
Heeey
Ik heb bijna me,eerste jaar erop zitten en ik,weet precies hoe stressend die eerste dag kan zijn Mijn eerste tip: vergeet je geboorte datum niet!!! Verder moet je gwn jezelf zijn en een beetje kletsen met je klasgenoten. die iets leuks aan en miss beetje Miss beetje make up niet,teveel gwn naturel.. Voor schoolspullen: Tas: neem een goede van een echt raskenmerk en niet van,een af ander sportmerk, dat deed ik en op de,helft van het jaar is ie stuk, neem voor rugtas eastpack of dakin en voor schoedertas converse. Voor de rest een handige agenda, potloden, pen, gum, zwarte fineliner, maarkeerstift, tipex, etui, passer, enz. Wat ik tegen mijzelf zou zeggen vorig jaar is: Be cool, blijf dicht bij jezelf en doe je hw! Anders krijg je strafwerk!!!! Xxx |
Ik zou ook voor een Eastpak gaan, geen Kipling, die zijn vaak zo lomp en groot. Een Eastpak is wat handiger en wordt vaak ook al cooler gezien. Die andere merken die worden genoemd kunnen ook. Naast de tip van Pinda01 over niet alle boeken meenemen heb ik nog een boekentip voor je. Vaak heb je in de brugklas nog ontzettend veel vakken waar bijna overal een werkboek en een handboek bijhoren. Je tas zit echt propvol. Alles wat je 's middags pas nodig hebt in je kluisje stoppen als je op school bent en dan in de middagpauze omwisselen zodat je ochtendboeken dan in je kluisje liggen. Zo loop je niet de hele dag met zoveel zware boeken te sjouwen. Zorg er wel voor dat je alles weer mee naar huis neemt of in ieder geval van de vakken waar je huiswerk voor hebt. Niets is zo vervelend als een proefwerk hebben en erachter komen dat je boeken nog op school liggen. ;)
En schaf een map aan met tabbladen voor je huiswerkopdrachten van verschillende vakken, zo heb je altijd alles bij je. Zorg voor genoeg blaadjes erin dat je altijd nog ergens lege blaadjes vandaan kan vissen. Volle schriften zonder nieuwe zijn maar irritant en je moet dan zoveel schriften meenemen. Voor wiskunde wel een schrift aanschaffen. |
Wat hierboven is genoemd is voldoende!
Agenda is altijd handig, maar de meeste scholen hebben, naar mijn mening ook META(magister). |
Die app is trouwens echt een aanrader!
De app van magister bedoel ik dan(meta) daar staat je rooster dan op. maar een agenda blijft handig voor je huiswerk want niet alle scholen zijn even actief op magister. |
Klopt, de app is heel handig. Let alleen wel op dat je mobiel de roosterwijzigingen duidelijk aangeeft (doet de mijne niet).
Verder is 's avonds je tas inpakken en je brood smeren ook echt handig, als je je dan verslaapt kun je dan vaak door een beetje op te schieten nog wel optijd komen. Potloden: op onze schoolspullenlijst stond/staat altijd dat je allerlei verschillende soorten nodig was (o.a. Hbpotloden enzo), alleen een vulpotlood gebruik je bij wiskunde, en voor de rest is nooit ergens naar gevraagd bij mij.. Naast een aantal gewone potloden (bv vd action) 1 vulpotlood is genoeg. Pennen: zorg dat je altijd een fijne pen bij je hebt. Je bent sws 2 kleuren nodig (blauw/zwart en rood/groen). Verder gewoon lekker jezelf zijn! |
Ga meteen naast lekkere chicks zitten.
|
Penne potloden etui gum geodtiehoek, schriften stuk of 20, een notitieblok voor thuis, agenda, woordenboeken voor Frans Duits Engels en Nederlands.
Verder is een eastpack de beste tas omdat ie water dicht is. Zorg dat je beetje sociaal en gezellig over komt en niet met een chaggie smoel naar binnen gaat, praat beetje tegen iedereen. Wat handig is, is als je de eerste weken normaal doet tegen je leraren en je zooi in orde hebt. Ik heb het elk jaar opnieuw verkloot omdat ik het of niet af had, of boeken niet mee had en dan moeten ze je het test van het jaar niet meer en krijg je niks vor elkaar. Avond van te voren je rommel in je tas doen, sochtends kom e moeilijk uit je bed en dan kost het te veel tijd. Succes! |
Wat een shitload aan oninteressante tips.
Ontspan, iedereen is nieuw en zit in hetzelfde schuitje. Heb je nog iets nodig wat je nu nog niet hebt aan standaardspul, dan zijn er in augustus ook nog wel winkels. Het allerbelangrijkste is het sociale stuk, zorg dat je rustig/jezelf bent. |
Probeer het gedrag van een persoon uit groep 8 achter je te laten, ik als een persoon uit een hogere klas kan me mateloos irriteren aan 1e klassers die zich blijven gedragen als mensen uit groep 8. Veel mensen uit hogere klassen kunnen zich daaraan gaan irriteren en daardoor vervelend tegen je gaan doen. Van groep 8 naar de 1e klas is een grote stap, en je gedrag moet daardoor ook aardig veranderen.
En nog iets, als je naar de 1e klas gaat krijg je meestal een lijst van je school met spullen die je nodig gaat hebben, de hoeveelheid schriften die daarop staat is meestal erg overdreven, ik weet niet of zoiets ook bij jou zal gebeuren maar dat is misschien iets om rekening mee te houden. Veel succes op de middelbare ;) |
Bedankt voor jullie tips enz. ,ik ga de meeste tips zeker toepassen als ik naar de middelbare ga.
Maar hebben jullie tips op het gebied van gedrag en houding? (En uiterlijk? ) Ik bedoel bijv. Dat ik sowieso geen mascara ga dragen |
Niet luisteren naar mensen op het internet. Niet je zoveel aantrekken van andere meningen.
Je moet lekker doen waar je je zelf prettig bij voelt, en als jij je prettig voelt bij mascara dragen, dan doe je dat. |
Dat gelul over die Eastpacks. Ik had er in t begin van t jaar ook een, ramp was t :facepalm: : schouderbanden die scheurden,gaten en al die ongein, plus ik vind die dingen echt kut zitten op me rug.:o
Heb daarna een DC tas gekocht,zit veel beter en er zit geen gat/scheur of iets en,en hij zit zo lekker :y Kijk vooral of ie lekker zit,das mijn tip, anders ben je zo tas in no time schijtbeu. (y) Koop ook genoeg schriften in t begin,want je hebt ze zoiezo veel nodig, en als jee een saai vak hebt (bijna alle vakken dus) ga je er waarschijnlijk ook in tekenen (mezelf kennende).:s Huiswerk als je dat niet af hebt of niet gemaakt heb in de eerste weken letten ze er niet zo nauw op :), alleen doe het niet te vaak van:''ow laat maar ze letten er toch nie op''. Dan leer je je jezelf aan van dat ze er toch niet opletten, en daarna doen ze dat echt heel streng(bij mij iig).:mad: En die woordenboeken,heb ze nog geen 1x nodig gehad t hele jaar nie.:evil: Als je vrienden wilt maken, praat een beetje tegen ze maar laat ze ook vooral terug praten,als ze dat niet doen dan zijn ze of verlegen of ze mogen jou niet denken ze. Voorderest be cool,let it happen, zit er niet al te veel over in. :D |
Je moet gewoon jezelf zijn. Koop een schooltas die best groot is en je zelf leuk vind. Het vrienden maken gaat ook vanzelf en hoe je je moet gedragen is gewoon jezelf zijn.
|
Misschien is het handig om, wanneer je je rooster hebt, hier een klein spiekblaadje van te maken voor in je broekzak. Weet je altijd zo waar je heen moet :)
|
Wat korte tips:
- Ga voor een stevige rugzak (standaard eastpak bijvoorbeeld), maar neem geen zwarte (die zijn lastiger terug te vinden omdat -althans bij mij op school- veel mensen een zwarte eastpak hebben). - Gebruik je kluisje. En plak een kopie van je rooster in je kluisje, zo sta je in de pauze minder lang bij je kluisje om te juiste boeken op te zoeken (je hoeft niet helemaal je agenda erbij te pakken, etc.), vond ik zelf altijd super handig! - En idd, je rooster op een klein briefje in je zak kan heel handig zijn! Daarnaast kan je je rooster ook op de kaft (binnen of buitenkant) van je agenda plakken, dan hoef je niet zoveel te bladeren als je even snel op je rooster wil kijken. |
Over rooster gesproken, als je school het rooster op magister zet kun je ook de app META downloaden, dat is magister voor op je telefoon en zo kun je het ook gemakkelijk terugvinden, dat vind ik zelf nog makkelijker dan briefjes etc.
Die app is helemaal gratis bij android, bij apple weet ik het niet. |
Morgen is mijn eerste introductiedag.. Tips?
|
Gewoon gaan, niet te stil zijn, toon interesse. Wees open, maar het belangrijkst is toch wel: Wees jezelf. (of een baby luiaard, want die beestjes zijn epic)
|
Jezelf zijn is het allerbelangrijkste. Neem aan dat je op de basisschool ook genoeg vrienden en vriendinnen gemaakt hebt. Dus dat kan je ook op de middelbare. Er zijn altijd wel mensen in je nieuwe klas waar je het goed mee kunt vinden.
Eerlijkheid, je sociaal opstellen, en gewoon jezelf zijn, zijn volgens mij wel een beetje de 3 dingen die erg belangrijk zijn. |
Weed rustig en praat veel en maak het een leraar lastig .... XD en ga naast een lekkere chick zitten (bij mij zijn er geen:()
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56. |