![]() |
Wat vragen over een Waterpijp
Ik ben 16 jaar bijna 17 nu en heb pas een waterpijp gekregen,
En ik vroeg mij af is dit erg schadelijk als ik het af en toe met vrienden probeer 2x per maand ongeveer. Ik rook zelf voor de rest niet maar werd wel een beetje bang van alle linkjes op google die zeggen dat het zeer verslafend is en je er longkanker van kan krijgen. Voor de rest ik heb tabak en water dus geen alcohol of drugs. Alvast bedankt |
2 keer per maand is niet zo erg, lijkt me.
|
Dit past beter op Drugs & Alcohol
|
Ow sorry ben aardig nieuw hier en wist niet zo goed waar ik dit moest poste maar denk je echt dat 2x per maand niet zo erg is
|
Ja het is slecht maar zolang je het in mate doet wordt je er echt niet ziek van.
|
2 dagen per maand is niets en waterpijp is geloof ik al een stuk minder eng dan sigaretten. Geen reden om te trippen dus.
|
Ik weet niet of roken met een waterpijp verslavender is dan het roken van sigaretten. Er wordt vaak gezegd dat het water de rook filtert maar dat is maar gedeeltelijk waar, je krijgt toch schadelijke stoffen in je longen. Bovendien zuig je bij een waterpijp niet alleen tabaksrook op maar ook van het kooltje dat wordt gebruikt en zware metalen kan bevatten. En meestal duurt het roken van een waterpijp veel langer dan van een peuk. Er is wel eens gesuggereerd dat een waterpijpsessie even schadelijk als het roken van ca. 70 sigaretten maar of dat echt zo is weet ik niet.
|
Citaat:
|
Gezond is het natuurlijk niet, maar vergeet niet dat waarschuwingen hierover op internet/in de media allemaal zijn opgepompt.
Verslavend is het trouwens helemaal niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, waarom is dat belangrijk?
|
Citaat:
|
Dus je mag alleen beweren dat heroine gebruiken verslavend is als je zelf een paar keer een naald in je arm hebt geduwd?
|
Grappig om te zien hoe jij een link legt tussen waterpijp en heroïne, softdrug en harddrug. Het verschil is echter ook dat je veel verhalen hoort over heroïne verslaafden en niks over waterpijp verslaafden. Overigens doe ik zelf regelmatig waterpijp en ben er zeker niet verslaafd aan.
|
Ik leg helemaal geen link tussen waterpijp en heroine, maar Prospect zegt dat je er alleen een mening over kunt hebben als je het zelf (hebt) gebruikt en dat is natuurlijk b.s. Of je ergens verslaafd aan raakt hangt af van de persoon. Sommige mensen kunnen 15 jr. lang een pakje peuken per dag roken en zonder problemen ineens stoppen terwijl anderen na 2 borrels voor de rest van hun leven verslaafd zijn. En ik denk eigenlijk een beetje dat degenen die zeggen dat het met de verslaving en ongezondheid erg meevalt zelf rokers en/of waterpijpers zijn.
|
Een mening over de verslaving van heroïne kun je hebben door cijfers die naar buiten worden gebracht. Vraag me af waar jij deze cijfers over aantal verslaafden aan waterpijp hebt gelezen.
|
Dan nog heeft prospect het over een waterpijp en leg jij de link met heroïne. Beetje apart vind je niet?
Overigens op je laatste punt, ja, ik ben zelf roker en waterpijper (rare verwoording maar goed) en heb geen drang naar waterpijp zoals ik dat met roken heb. Alleen maar voor gezelligheid e.d. Ow en laat ik je laatste zin dan ook gelijk maar anders verwoorden: 'En ik denk eigenlijk een beetje dat degenen die zeggen dat het erg ongezond en verslavend is zelf geen rokers en/of waterpijpers zijn. ;) |
Bedankt voor al jullie reacties :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je geeft aan nog nooit waterpijp te hebben gerookt, maar je geeft aan dat het wel verslavend werkt. Dan vraag ik me af waar je dat vandaan haalt. Ik snap ook niet waarom je ineens van het verslavingsaspect overstapt op de gezondheid, want ik heb nergens gezegd dat het niet ongezond is :P |
Ik kan dat artikel over dat juist het kooltje schadelijk is bij een waterpijp vast nog wel ergens vinden...ja dat kan ik:
Kijk maar. Verder is de schadelijkheid natuurlijk compleet afhankelijk van wat je in je waterpijp stopt. Verslaaft kun je ook overigens ook raken aan een kop koffie in de ochtend, maar niet van 2 koppen per maand. Dat gaat je zelfs niet lukken met 2 keer in de maand een waterpijp met nicotine-houdende tabakssoorten. |
Toevallig las ik vandaag net een artikel over waterpijp roken, en de huidige medische opinie is de volgende:
"Verschillende studies hebben aangetoond dat het minstens zo schadelijk is als het roken van sigaretten, of zelfs schadelijker gezien de hoge CO-concentraties die werden gemeten bij patiënten die een waterpijp hadden gerookt." Je kan er een koolmonoxidevergiftiging van krijgen en dat is levensgevaarlijk. |
Citaat:
Als het even schadelijk is, maar je rookt maar één keer per maand waterpijp, terwijl je als roker een pakje per dag wegpaft, ja dan vind ik die waterpijp niet om over naar huis te schrijven... |
Citaat:
|
dit is het artikel: http://www.ntvg.nl/publicatie/koolmo...-een-waterpijp
de patiënten met CO-vergiftiging hadden een half uur waterpijp gerookt. |
Interessant stuk. Ben wel benieuwd of ze waterpijp kooltjes gebruikten of iets van BBQ kooltjes.
|
En hoe lang achter elkaar enzo. Een half uur, maar een half uur paffen aan één stuk door of een half uur verspreid onder verschillende mensen of?
Als je een half uur non stopt rookt, kan ik begrijpen dat ze je kunnen afvoeren :D |
Heb zelf een keer al op 8 jarige leeftijd ofzo aan een waterpijp gezeten, lijkt me niet dat dit schadelijk kan zien (met matige gebruik).
|
Ik ben een keer bewusteloos gegaan door de waterpijp.
Ik nam non stop hijsjes achter elkaar en stond toen meteen op. Weet nog dat ik naar de keuken wou lopen maar toen werd ik daar op de grond wakker :') |
Citaat:
En natuurlijk is het schadelijk. Net als dat één sigaret ook schadelijk is. |
Ik heb ergens gehoord dat 1 "trekje" aan een waterpijp net zo slecht is als 3 sigaretten, weet niet of het waar is.. maar dat is wat ik heb gehoord. ;p
|
Vanzelfsprekend is dat niet waar.
|
ts je hebt toch niet zo'n geval van de action? die zijn zelf al slecht.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15. |