Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Afrijden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1881367)

Rustigeboy93 25-07-2013 12:10

Afrijden
 
Goedemiddag,

Vanavond heb ik m'n laatste 2 lesuurtjes, voor ik moet gaan afrijden morgen. Het is niet dat ik zenuwachtig ben, maar er word gezegd dat ik er nog niet klaar voor ben, omdat m'n rijleraar bepaalde dingen niet heeft uitgelegd.

Mijn vraag is, weet iemand hoe zo'n examen eruit ziet? Beetje recentelijk gezien dan. Want je moet de motorkap open doen? En de dashboard knopjes kennen? Dat heeft hij me allemaal nooit geleerd, en ook nooit gezegd dat dat moest.

Volgens m'n moeder laat ie me alleen afrijden, omdat ik klaar ben met m'n pakket. Maar het lijkt me toch niet, dat ie me laat afrijden, als ik er niet klaar voor ben? Is nou ook niet bepaald positief voor z'n eigen rijschool.

bloodyb 25-07-2013 14:22

Er is er maar 1 die kan bepalen of jij klaar bent voor het rijexamen en dat is je instructeur. En als hij je laat afrijden omdat de rijlessen in het pakket op zijn en hij weet dat je nog niet zo ver bent is het geen instructeur maar een koekenbakker! Vraag vanavond iig over de knopjes op het dashboard en kijk eens samen onder de motorkap want volgens mij moet je ook o.a. weten waar je de radiateur en ruitensproeivloeistof moet bijvullen. En succes met je examen!(y)

Rustigeboy93 25-07-2013 16:28

Bedankt! Ja, ik snap hem ook niet helemaal. Hij had het een tijd van te voren al aangevraagd, omdat het in de zomer heel erg druk is qua boekingen. Dus we zouden er naar toe werken. Maar ook met m'n bijzondere verrichtingen, die kreeg ik nog geen week voor dat m'n examen begint? Dat klopt ook niet, toch?

Maar bedankt voor de tip! Zal het zeker vragen. Vind het nog steeds vreemd dat hij het er nooit over gehad heeft. Moet ook een zelfreflectie formulier hebben, of iets dergelijks?

Bedankt! Hopelijk komt het goed haha.

bloodyb 25-07-2013 16:59

Bijzondere verrichtingen 1 week voor het examen?(n)(n)(n) Ik hoop voor je dat je slaagt maar als het niet is gelukt zou ik maar eens overwegen om nog wat lessen bij een behoorlijke rijschool te nemen.

MTpower 25-07-2013 18:27

Als je instructeur er geen vertrouwen in heeft laat hij je heus niet op gaan voor het examen. Wanneer jij zakt is dat slecht voor zijn slagingspercentage en dus geen goede reclame voor de rijschool.

Mijn instructeur kwam overigens pas op het terrein van het CBR aanzetten met de olievuldop e.d.
Zo moeilijk is het niet, het is een rijexamen, geen opleiding motorvoertuigentechniek ;)
Mocht je die paar vragen niet weten dan is dat nog geen reden om je te laten zakken overigens, het is belangrijker dat je veilig en vlot rijdt.

Lusi 25-07-2013 18:27

Pff wat een drukte om niks.

Mutant_oud 25-07-2013 20:53

Mijn instructeur heeft me anders wel laten opgaan omdat we aan het einde van het pakket zaten terwijl ik eigenlijk voor geen meter kon rijden. Maar dat was ook gewoon een zak, ik denk dat je die niet vaak gaat tegenkomen.

Ik weet niet hoe de examens tegenwoordig zijn, maar bij mij was het een nummerplaat van afstand lezen voor je in de auto stapt, dan één vraag beantwoorden over de auto (banden, knopjes, lampjes, motorkap), gaan rijden, 2 bijzondere verrichtingen onderweg en dat was het.

LethalRabbit 25-07-2013 21:07

Ik heb anderhalf jaar geleden rijexamen gedaan en de volgorde bij mij was als volgt: Zodra ik buiten kwam moest ik een nummerplaat lezen, vervolgens liepen we naar de auto en moest ik de motorkap omhoog doen en wat onderdelen benoemen. Daarna gingen we in de auto zitten en vroeg mijn instructeur wat enkele van de lampjes op het dashboard betekenen en wat ik moet doen als ze gaan branden. Vervolgens was het rijexamen met twee bijzondere verrichtingen en op het einde kwam één vraag waarin een situatie beschreven werd die je tijdens het examen tegenkwam, maar 'wat zou je hebben gedaan als dit of dat anders was gegaan'.

Het is trouwens wel zo (althans, bij de rijscholen bij mij in de buurt) dat hoe groter je rijschool is, hoe meer je maar 'een nummertje' bent. Het slagingspercentage is bij zulke rijscholen niet heel belangrijk, omdat de klanten tóch wel blijven komen. Is het niet omdat de rijschool zo'n grote naam heeft, dan is het wel omdat die en die uit de familie ook daar gelest hebben.

Ikzelf zat bij een lokale rijschool die in mijn dorp gevestigd was en maar een paar leerlingen per keer aannam. Daar heb ik hele positieve ervaringen mee, omdat je altijd dezelfde instructeur hebt die precies weet wat je al wel of niet hebt gedaan en kunt. Zij lieten je ook pas echt opgaan als ze er (zo goed als) zeker van waren dat je het examen kon halen.

Heel veel succes morgen in elk geval! En mocht het niet lukken, dan zou ik zeker eens een kleinere en meer persoonlijke rijschool overwegen.

Mutant_oud 25-07-2013 21:44

Nou ja, die eerste instructeur van mij, was ook maar een eenmansdingetje ;) Dus daar hoef je het ook niet altijd te treffen. De tweede ook, maar die was wel prima.

Ivo 26-07-2013 23:51

De motorkap hoeft niet bij elk examen open en ook niet op elk examen wordt gevraagd naar de lampjes op het dashboard. Ik meen zelfs dat je op je rijexamen in staat moet zijn om een wiel te wisselen als de examinator daar om vraagt. In praktijk zal dat nooit gebeuren omdat je dan niet meer aan rijden toe komt, maar er kan wél gevraagd worden welke handelingen je daarvoor moet uitvoeren (auto vlak neer zetten op een harde ondergrond, op de handrem en in de versnelling, krik plaatsen volgens handleiding, deels opkrikken, wielmoeren 1 slag los draaien, verder opkrikken, wielmoeren er af, wiel er af, andere wiel er op, wielmoeren vast draaien, krik weer laten zakken, wielmoeren natrekken en alles weer opruimen).

Onder de motorkap moet je in elk geval kunnen aanwijzen waar je de olie, koelvloeistof, ruitenwisservloeistof en remvloeistof kunt peilen en bijvullen. De zekeringkast moet je ook kunnen vinden. Van de dashboardlampjes moet je in elk geval weten dat een oranje lampje betekend dat je zo snel mogelijk naar een garagebedrijf moet met de auto en met een rood lampje moet je zo snel mogelijk op een veilige plaats stoppen en de motor afzetten en vanaf die plaats hulp inschakelen (wegenwacht, sleepdienst o.i.d.).

Er zal bijna zeker gevraagd worden om twee bijzondere verrichtingen te doen. Dat is namelijk een verplicht onderdeel, tenzij je vrijstelling hebt gehaald op een tussentijdse toets.

Mutant_oud 27-07-2013 08:14

Ik heb de derde keer dat ik rijexamen deed maar één bijzondere verrichting gedaan overigens, ik denk nog altijd dat dat was omdat het mijn derde keer was en dat die verrichtingen meestal niet het probleem zijn dan :D

Lusi 27-07-2013 08:57

Je moet twee bijzondere verrichtingen doen, waarvan er maar één hoeft te lukken. Aangezien een hellingproef op nauwelijks een helling al telt, of keren op de weg, of een parkeervak in draaien of een bochtje achteruit, lukt er altijd wel íets. Ik verneukte het fileparkeren en die vent zei heel droog 'dat heb je vast weleens beter gedaan'. Ik ben de eerste keer geslaagd.

LethalRabbit 27-07-2013 15:09

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 33224549)
Ik verneukte het fileparkeren en die vent zei heel droog 'dat heb je vast weleens beter gedaan'. Ik ben de eerste keer geslaagd.

Dat zei mijn instructrice inderdaad ook, dat het niet zo erg is als je niet mooi in een vak uitkomt. Als je maar goed kijkt en richting aangeeft als je weer wegrijdt.

Daantje_0705 28-07-2013 09:26

Ik heb tig keer afgereden en nog nooit de motorkap open hoeven doen, wel knopjes in de auto moeten noemen. Ik moest ook heel vaak maar één bijzondere verrichting doen.

Records070 28-07-2013 13:05

Heel informatief dit allemaal :P Ik moet binnenkort zelf ook afrijden maar wist ook totaal niet wat ik kon/kan verwachten, maar wat tot nu toe al besproken is. Is dat vrijwel alles wat je kan verwachten naast het auto rijden natuurlijk?

Sarah 28-07-2013 18:53

Citaat:

Records070 schreef: (Bericht 33225766)
Heel informatief dit allemaal :P Ik moet binnenkort zelf ook afrijden maar wist ook totaal niet wat ik kon/kan verwachten, maar wat tot nu toe al besproken is. Is dat vrijwel alles wat je kan verwachten naast het auto rijden natuurlijk?

Je gaat natuurlijk langs de moeilijke punten die je in de lessen vaak geoefend hebt en je krijgt nog zo'n opdracht.

De examinator gaat tijdens het examen met je over koetjes en kalfjes praten, om te zien of je dat kunt combineren met rijden. Praat gezellig mee, maar laat je niet van de weg afleiden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.