![]() |
Hoe moet ik school betalen.
Ik heb net mijn vmbo diploma gehaald en ga na de vakantie een opleiding doen die alleen te bereiken is met de trein. Ook heb ik een laptop nodig en boeken alleen ik ben geen 18 dus ik kan geen studie financiering krijgen. Helaas kan ik ook niet op mijn ouders rekenen.
Natuurlijk niet handig om voor zo een opleiding te kiezen als je geen geld hebt maar ik wou het echt heel graag en had gehoopt dat ik voor de vakantie genoeg geld zou krijgen met mijn bijbaantje. Uit eindelijk heb ik tot nu toe 500 euro verdient. Ik heb alle nodige bezuinigingen getroffen ik doe de hele vakantie niks leuks (Dat geld kost uiteraard). De laptop die ik op oog heb ligt ver onder de minimale specificaties en verder zoek ik naar tweede hands boeken. Er is ook nog een enmalige ouderlijke tegemoetkoming die ik evt zou kunnen ontvangen maar dan ben ik er nog lang niet. Zijn er instanties die geld zouden kunnen uitlenen aan een 17 jarige? Duo is helaas geen optie voor zover ik kan zien omdat je ook stufie moet ontvangen rood staan bij de rabobank mag ook niet. (Heb het toch geprobeert :lisa: ik ben wanhopig.) |
Waarom kun je niet op je ouders rekenen?
|
Citaat:
|
Maar ze krijgen toch kinderbijslag? Dat geld is er zodat ze jou kunnen onderhouden.
|
Citaat:
|
Kinderbijslag word wel gebruikt voor andere kosten zoals ik al vermoedde.
|
Het lesgeld kan iig betaald worden met de tegemoetkoming ouders: http://www.ib-groep.nl/particulieren...cursusgeld.asp
Voor de boeken zit er nog een extra tegemoetkoming bij en ik denk dat de meeste scholen wel een deal hebben voor mensen met een kleine beurs (zoals in termijnen betalen). Zolang je minderjarig bent moeten je ouders gewoon zorgen dat jij naar school kan, zeker met het oog op de leerplicht. Dan blijft er dus alleen nog het vervoer over, en daar is dat bijbaantje dan weer handig voor (dat je dus niet ineens moet opgeven straks) Een laptop is handig, maar op veel scholen is er ook gewoon een bibliotheek waar je in kunt werken en kennelijk heb je nu thuis ook een computer dus dat komt wel goed. |
Citaat:
Als uw kind 18 jaar is geworden in de periode van 2 juli 2013 tot en met 1 augustus 2013 en een voltijd opleiding volgt in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo), kunt u een tegemoetkoming in het lesgeld toegekend krijgen. En hier kom ik bovendien niet voor in aanmerking.^ |
Citaat:
|
Ben ik wel met je eens. Toch wel lastig om al mijn basis behoeftes op te offeren. even voor de duidelijk we hebben niet veel geld als dat niet goed was aangegeven.
Ik verwacht niet dat er een magisch fabeltastische plek bestaat waar een 17 jarige ineens geld mee krijgt maar je kan het mij niet kwalijk nemen dat ik het hoopte. Alsnog bedankt natuurlijk, |
Kan je niet in het weekend een baantje nemen? Als 17 jarige kan je met een uurtje of 9 per dag werken al een aardig eindje komen, zo kan je in het weekend toch al wel zo'n 70 euro verdienen, en kom je denk ik best een eindje. Heb je geen andere vriend/familielid die je kan helpen dit te financieren?
|
Ik heb al een bijbaantje in het weekend.
Op dit moment werk ik 38 uur per week*.Die bijbaan ga ik uiteraard niet opzeggen. Famillie/vrienden heb ik helaas niet. (Niet waar ik geld zou kunnen lenen in ieder geval.) |
Ok... Wanneer wordt je 18? want ik zie dat je 17 bent, dus na dit jaar zou je al die tegemoetkomingen en je OV moeten krijgen. Als je met je bijbaantje overigens nu pas zo'n 500 euro hebt verdiend, lijkt het me dat je met 38 u/week toch redelijk weinig verdiend, want je hebt al vanaf eind mei vakantie... Misschien op zoek naar een baantje waar je meer mee verdient. Heel veel succes iig!
|
Op welke school ga je audiovisuele vormgeving doen?
Ik weet nl dat sommige scholen ook regelingen hebben om mensen zoals jou te ondersteunen, en anders zou ik kijken wat je gemeente heeft voor regelingen. |
Gemeentes en scholen zelf hebben soms regelingen, maar anders zou je eens moeten kijken bij stichtingen, zoals stichting leergeld (http://www.leergeld.nl/). Rondje op google kan misschien het een en ander opleveren. Maar zou sowieso als eerste bij school informeren.
|
Citaat:
Waarmee ik niet beweer dat dit ook de situatie is waar (de ouders van) TS mee zit, maar het is best mogelijk. ------ Controleer echt heel goed of je ouders recht hebben op tegemoetkoming ouders van DUO, want het lijkt mij toch echt zeer waarschijnlijk. Het is zonde als je dat geld misloopt als je er wel recht op hebt. Bespreek dit ook met je ouders. Verder stichting leergeld, of de situatie bespreken met je opleiding inderdaad. Zeker opleidingen waarvoor meer kosten gemaakt moeten worden dan normaal, zijn er vaak wel regelingen. |
Ik zou geen laptop kopen die ver onder de minimale specificaties zit, want als je er de Adobe Master Collection op moet kunnen draaien dan zijn die specificaties er niet voor niets.
|
Citaat:
http://www.duo.nl/particulieren/stud...ing_ouders.asp vul deze rekenhulp eens in, dan krijg je gelijk het bedrag. |
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt! |
Citaat:
En ik raad je ook heel erg af om adobe master collection illegaal te downloaden, vaak kun je je laptop nl via school kopen of via school een spotgoedkope verzekering afsluiten waardoor je zeker weet dat je nooit zonder laptop zit mocht er wat mee gebeuren, maar die verzekering doet niets voor je wanneer je ook maar 1 programma illegaal gedownload hebt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33. |