![]() |
Treinkaartje
Ik heb een vraagje over treinkaartjes. Bij de Blokker, Kruidvat en dergelijke winkels, kan je van die NS treinkaartjes voor de hele dag kopen. Die heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt. En ik word er ook niet veel wijzer van, als ik het rond vraag. Volgende week, ga ik namelijk m'n kaartje gebruiken.
Is er iemand die hier meer verstand van heeft, hoe het werkt? Zelf heb ik een kaartje van de blokker gekocht. Het betreft zo'n dal vrij dag kaart. Die was bij de blokker in de aanbieding. Ik heb wel gehoord, dat je dat kaartje in zo'n gele automaat moet stoppen, en dat ie dan automatisch gestempeld word? Hopelijk kan iemand mij verder helpen! |
Ja, alleen dat dus! Door hem in een stempelautomaat te steken leg je hem voor die dag vast en is het een geldig vervoersbewijs.
|
Citaat:
|
Nee zo'n kaartje is overal geldig, één keer stempelen om de dag vast te leggen.
De conducteur controleert of je kaartje geldig is en 'knipt' je kaartje, dat betekent alleen een extra stempel erop. Die wat je erop laat zetten door de stempelautomaat komt op een speciaal vakje aan één kant van het kaartje, de stempels van conducteurs zijn willekeurig en ook niet belangrijk. Jij moet een keer, voor vertrek, stempelen en alles is in orde. |
De dagkaart van de Blokker is een chip- en stempelkaart in een. Reis je met NS, HTM of RET, dan check je verplicht in en uit bij een kaartlezer op een poortje of paal. Reis je met een niet-NS-trein, dan stempel je de dagkaart éénmalig af bij een stempelautomaat. Dat staat ook duidelijk in de voorwaarden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tegenwoordig is het soms wel goed zoeken naar een werkzame stempelautomaat maar als je er geen kan vinden, kan je altijd voor vertrek of gelijk na vertrek even naar de conducteur lopen of je vraagt het bij het loket/servicebalie. als dat er is op je vertrekstation
|
Pas ook op de geldigheid, soms zijn zulke kaartjes pas vanaf 9 uur 's-ochtends geldig.
|
Citaat:
Hij is trouwens weer te bestellen via de webshop tot en met 7 september :D Ik heb via deze website een NS dagkaart van de Blokker besteld, misschien ook wat voor jullie! http://www.blokker.nl/nl/blknl/ns-da...-dagkaart-2014 |
Als het goed is, is het tegenwoordig veranderd met deze kaartjes toch? Ik ga zondag weer een keer met de trein, en dan koop ik zo'n kaartje. Maar de laatste keer dat ik het gebruikte, deed ik het volgens de conducteur verkeerd.
Waar je vertrekt moet je inchecken, en pas op je bestemming uitchecken toch? |
Ja, tenzij je tussentijds van vervoerder veranderd (als je bijvoorbeeld in Groningen of Friesland reist met Arriva met de trein). Als je alleen bij NS reist is het inchecken op je beginstation en uitchecken op je eindstation.
|
Dus als je van A naar b gaat met NS, hoef je alleen bij A in te checken, en bij b uit te checken. Maar van b naar A werkt, gewoon het zelfde, denk ik?
Nou maar hopen dat de blokker ze nog heeft! |
Ja, dat klopt allebei.
|
Met meerdere reizen, zullen ze de terugreis bedoelen? Ik heb niet echt zin in een boete, dus vandaar alle vragen!
|
Citaat:
|
Had ik inderdaad naar gekeken, maar zijn wel duurder dan blokker. Terwijl de blokker ook de broodjesvoucher heeft. Gelukkig had de blokker ze nog!
|
Citaat:
|
Maar dat is gewoon met begin en eindbestemming? Niet tussendoor toch?
|
Nee, het hoeft niet als je overstapt.
|
Behalve als je dus overstapt van een NS trein op bijvoorbeeld een Arriva trein; dan moet je uitchecken bij NS paaltje en meteen weer inchecken bij Arriva paaltje. Maar als je van NS trein naar NS trein gaat hoeft dat niet.
|
De OV-chipkaart maakt het reizen gemakkelijk :herp:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24. |