Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Wat is de functie van kunst in de maatschappij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1882498)

Livestyle 27-08-2013 21:14

Wat is de functie van kunst in de maatschappij?

Zie titel. Echt zo'n vraag waar ik me geen raad mee weet. Ik weet wel (1) dat er geen eenduidig antwoord op deze vraag is en (2) dat kunst zeker niet nutteloos is. Anyway, ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Ik wist trouwens niet waar ik dit moest laten, hier leek me het beste.

Lusi 27-08-2013 22:01

Aanzien. Zelfontplooiing. Interessantdoenerij. Maar de derde is eigenlijk de samenvatting van de eerste twee.

*oma* 29-08-2013 19:11

Waarom vind jij dat kunst interessantdoenerij is?

Lusi 29-08-2013 19:13

Er staat niet dat ik dat vind, maar dat het een van de functies kan zijn: jezelf onderscheiden. Interessant doen met als reden aanzien te vergaren, of om jezelf anders te voelen. Dat kan dus prima interessantdoenerij zijn.

*oma* 29-08-2013 19:15

Eén van de functies, ja. Daar heb je wel een punt. Maar om het daarmee samen te vatten, daar ben ik het niet mee eens.

Duckdonkey 30-08-2013 15:49

kunst zet mensen aan het denken, kunst werkt ontspannend in deze tijden van moeten en kunst is er om van te houden en om af te zeiken.

Lusi 30-08-2013 15:55

Citaat:

*oma* schreef: (Bericht 33262457)
Eén van de functies, ja. Daar heb je wel een punt. Maar om het daarmee samen te vatten, daar ben ik het niet mee eens.

Dat woord vat de eerste twee functies samen, staat er. Er staat niet dat de samenvatting van kunst moeilijkdoenerij is.

*oma* 30-08-2013 16:17

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 33263244)
Dat woord vat de eerste twee functies samen, staat er. Er staat niet dat de samenvatting van kunst moeilijkdoenerij is.

Oh, dan las ik het anders.

tiara-schaapie 23-10-2013 05:06

Kunst is een uitvlucht, een manier om jezelf te kunne ontwikkele en jezelf kan uiten... bij kunst is er geen handleiding, die handleiding dat ben jij daarom is alle kunst ook anders

speelgoedgitaar 30-10-2013 21:41

Voor het doorgeven van ideeën.

Noedelhap 02-11-2013 01:41

Kunst (opgevat als verzamelnaam voor al het artistiek gefabriceerde, in de breedste zin van het woord) heeft naar mijn mening geen vaststaande, maatschappelijke functie. Niet iedereen heeft er iets aan. Kunst (en cultuur) IS er gewoon, ontstaan vanuit de behoefte van mensen om zichzelf te uiten. Het is niet voor iedereen even belangrijk of nuttig. Kunst is een zeer persoonlijk iets, en het heeft waarde voor de kunstenaar zelf (een manier om jezelf uiten, of om een boodschap overbrengen, of voor de lol, of voor het geld), en voor een selecte groep mensen die het waarderen of willen hebben of zien om verschillende redenen, zoals status, smaak, of ter inspiratie.

Volcom 23-09-2014 17:35

Kunst is behalve een uiting van jezelf ook een heel groot export product! De beste DJ's komen uit Nederland. En wat dacht je van de musea. Toeristen komen massaal naar het Rijksmuseum voor de Nederlandse kunst (van Gogh, Rembrandt, etc.)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.