![]() |
Profielkeuze 3Vwo
Hallo allemaal,
ik zit sinds kort in 3V. Ik ben niet super zeker van mezelf en de docenten bevorderen dat ook niet echt wat ze zeggen steeds: je profielkeuze :evil:!!! Nou zit het zo. Ik ben een kei in talen. Die doe ik met mijn ogen dicht. Sowieso wil ik geen C&M omdat ik niet echt creatief ben en ook geen N&T omdat ik niet geweldig in wiskunde ben. Dan blijft of E&M of N&G over. Maar ik wil eigenlijk heel graag geneeskunde studeren. Maar nu zit ik de hele tijd met de volgende punten 1. Ik ben onzeker 2. Ik ben (denk ik) slecht in natuurkunde 3. Er zijn lotingen Wat zouden jullie mij aanraden? Ik ben niet heel slecht in wiskunde, ik denk het alleen maar zegt iedereen. Ik weet het echt even niet. Alvast bedankt, Vic |
Je zit net in 3 vwo. Je hebt nog geen goed beeld van wat natuurkunde in de bovenbouw inhoudt. Vraag je docent om informatie en advies.
De loting voor geneeskunde is afgeschaft. Met een 8 of hoger gemiddeld word je nog altijd direct toegelaten, maar universiteiten mogen de andere studenten zelf selecteren. |
Over die onzekerheid zul je jezelf gewoonweg heen moeten zetten. Er is trouwens nu nog niets om onzeker over te zijn, want het lijkt nu allemaal veel en moeilijk (dat wat je te wachten staat in de komende jaar), maar je zult merken dat je gaandeweg vanzelf wel je draai zult vinden.
|
Als je geneeskunde wil studeren moet je N&G kiezen. Met C&M kom je er niet. Ik was ook niet goed in natuurkunde maar met goed opletten en om extra uitleg vragen als je iets niet snapt kom je een heel eind.
Over de loting zou ik me nu nog niet zo druk maken. Tochjo heeft het niet helemaal goed als hij zegt dat de loting wordt afgeschaft. Op dit moment zijn er nog een aantal universiteiten waar de loting er nog is, een deel van de plekken wordt nu ook vergeven door decentrale selectie. Dat betekent dat je een motivatiebrief moet schrijven (en een cv moet opsturen, bijbaantjes in de zorg en commissiewerk staan leuk), en een deel van de mensen wordt uitgenodigd voor een selectiedag met een toets en een praktijkdeel (het verschilt per universiteit, maar zo moet je bijvoorbeeld een simulatiepatiënt zien). Het idee is daarmee dat ze gemotiveerde studenten die makkelijk leren en die geen hufters zijn selecteren voor de opleiding. Je hoeft het niet perfect te doen, je moet vooral je best doen. Volg je hart, het gaat niet om wat je nu goed doet op school, het gaat erom wat je daarna wil doen. En als jij dokter wil worden kun je maar beter een N-profiel kiezen, gewoon omdat dat dat moet. met die schoolvakken komt het wel goed, desnoods met bijles. |
Citaat:
Citaat:
|
Als je echt geneeskunde wil studeren, heb je toch N&G nodig. Ik ben zelf geslaagd met een onvoldoende voor natuurkunde en daar kon ik prima geneeskunde mee studeren :bloos:. Maar als je al van te voren weet dat je er moeite mee hebt, kun je er natuurlijk bijlessen voor nemen.
|
Toen ik in de derde zat had ik een (best wel erge) onvoldoende voor natuurkunde. Ik ben vorige jaar geslaagd met een 8 gemiddeld voor natuurkunde. Als je hard genoeg werkt dan komt het wel goed ;)
|
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Maar wat is comissiewerk als ik vragen mag?
|
dat is dat je in een commissie gaat zitten en dingen organiseert. Zo had je bij ons op school bijvoorbeeld de feestcommissie, die altijd alle schoolfeesten organiseerde.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21. |