![]() |
kostgeld betalen
ik ben net 18
ik doe bbl mbo 3 ik werk op schip dus ik ben er 2 week van de maand niet eens thuis en 1 keer in de 6 week ben ik 1 week op school. nu willen me ouders dat ik kost geld ga betalen ik betaal nu bijna alles zelf. alles van auto(verzekering wegenbelasting bezine),zorgverzekering,telefoon, kleding,laptop , enzovoort, studie betaalt me baas thuis doe ik wel klusjes maar niet echt zo heel veel hond uit laten, grasmaaien, en nog paar kleine dingen in de tuin maar in die 2 weken dat ik thuis ben ben ik bijna niet thuis meestal bij vrienden ik eet in de ochtent niet, middag koop ik meestal iets lekkers in de winkel met wat drinken. ik eet alleen avond eten mee ,douche en slaap thuis en me moeder doet de was in de 2 week dat ik huis ben en maakt mijn kamer schoon de andere 2 week doe ik het zelf op mijn werk. ik heb nooit zakgeld gekregen en betaal al 2 jaar me eigenkleden enzovoort. ik douche niet lang gebruik bijna geen stroom en gas gebruik ik helemaal niet. dus van 6 week ben ik maar 3 week thuis waar van ik zelf bijna niet thuis ben. wat zou ik moeten betalen volgens jullie ? mvg mark |
Hoeveel krijg je netto per maand en wat voor onkosten maken je ouders voor je?
|
1700 netto en de omkosten geen idee
|
Vraag het ze eens. Laat ze tot op de cent toe nauwkeurig voorleggen hoeveel ze per maand aan je kwijt zijn.
Als ik je verhaal lees, kan dat nooit heel veel zijn. |
250 euro
|
Iets serieuzer:
Ik vind het niet zo heel relevant wat voor kosten de ouders precies maken voor hem. Ze maken ook kosten voor het hebben van een woning. Huur/hypotheek/onderhoud etc. En daarnaast vinden ze het misschien gewoon fijner om alleen te zijn. Omdat jij geen eigen woning zoekt, zijn ze zo aardig je in hun woning te laten. Aangezien jij inmiddels je eigen geld verdiend, vind ik het best redelijk dat je daar iets voor betaalt. Het is lastig daar precies een prijs op te plakken. Ieder bedrag tussen de 100 en 400 euro per maand lijkt me eigenlijk wel redelijk. |
Citaat:
Er zijn maar weinig mensen van 18 die een eigen woning kunnen betalen en als je maar 3 van de 6 weken thuis bent zou ik dat ook niet doen. |
Hij verdient 1700 euro netto per maand. Het modale salaris in Nederland is lager dan dat. Dan vind ik het niet zo relevant meer hoe oud hij is.
|
Ik ben met Ertus.
|
Ik ook. Ik vind kostgeld ook een manier van met geld leren omgaan. Woonlasten zijn nou eenmaal niet gratis, je kan niet altijd bij je ouders blijven wonen en als je er nou echt geen geld voor had was het weer wat anders.
|
Je gaat met je ouderlijk huis om alsof het een hotel is.
|
Ik vind het niet raar dat je kostgeld moet betalen. Het kan niet zo zijn dat jij het breed laat hangen terwijl je ouders nog voor jouw kost en inwoning opdraaien. Als je later je eigen huis hebt moet je ook betalen voor de weken dat je er niet bent.
|
Als jij 1700 netto verdient, is dat helemaal niet slecht voor iemand van 18... Dat is best veel zelfs... Geen idee hoe breed jouw ouders het hebben, maar een kleine bijdrage lijkt me in jouw situatie niet zo heel erg...
Als je 300 euries per maand mee betaalt, dan ben je nog veel goedkoper uit, dan als je je eigen huis zou hebben... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37. |