![]() |
Krachten
1 Bijlage(n)
Hai allemaal.
Hier onder een werkblad en ik snap er eigenlijk helemaal NIKS VAN. Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik kan ze er nu niet opzetten en ik beloof dat ik ze er binnen een paar uurtjesopzet ^^ |
Ik denk dat je wel begrijpt dat we niet het hele werkblad voor je gaan maken!
Welke vragen heb je zelf al beantwoord? Hoe ben je op dit antwoord gekomen? Bij welke vragen liep je vast? Waar liep je vast? Wat wilde je proberen? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
a . wat is er veranderd aan het gewicht, is het gewicht minder of meer (vraag je af wat gewicht precies is) b. ,, ,, massa (wat is massa is massa zoals gewicht afhankelijk van locatie en de gravitatiecontante?) c. ,, ,, zwaartekracht (is de zwaartekracht minder of meer, hoe komt dat in relatie tot massa) Citaat:
Massa slee: 5kg Massa kind 40 kg Massa vader 73 kg Citaat:
(nogmaals wat is gewicht, waarvan is dat afhankelijk) Citaat:
Dus dat als de trekkracht 100N is en de neerwaartse kracht 50N (voorbeeld!!!!) dat je dan de trekkracht 2 keer zo groot maakt als de neerwaartse. Verder vragen ze naar de kracht van de slee op het touw, dit is de resultante van de neerwaartse kracht en de trekkracht (vraag jezelf af in welke richting wat wordt er precies gevraagd) Citaat:
Citaat:
Massa arm2=10 kg (vraag je af wat is de formule voor moment?) Evenwichtssituatie (Dit betekent dat totaal zijde 1 hetzelfde is als totaal zijde 2) Wat is het gewicht op arm 2 als bovenstaande gegeven is? wat betekent dat m.b.t. de evenwichtssituatie (heb ik al voorgezegd niet te moeilijk denken), wat is dan de massa op arm 1, wat is dan het gewicht. (2 manieren) Overigens vrees ik met grote vrezen dat als je deze heel erg basale natuurkunde niet snapt dat je het dan nog best moeilijk gaat krijgen, ik adviseer je dan ook heel erg om voor jezelf een "formuleblaadje" te maken om ter referentie bij te houden. Wat veel leerlingen fout doen in exacte vakken is het als geheel zien (verhaaltje) en dan daar direct een antwoord uit proberen te krijgen terwijl het de bedoeling is dat je factoren van de formule invult en daarmee stap voor stap de nog onbekende factoren mee vindt. Die methode proberen ze je te leren met vraag 1, ik vind en vond altijd dat ze daar veel te vaag mee zijn in plaats van je dat gewoon te zeggen (werk stap voor stap) proberen ze je geest de relatie te laten zien (en dus waarom de formule zo opgebouwd is) waar het volgens mij fout mee gaat is dat jij (en mensen slecht in exacte vakken) die relaties niet zien daardoor snap je vraag 1 niet, als gevolg snap je vraag 2 niet daardoor kan je vraag 3 niet maken en daardoor vraag 4 niet. Ga hier maar even mee aan de slag en post even wat jij denkt dat de formules zijn die je nodig hebt erbij, als je er dan nog niet uitkomt kijken we even verder. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.