![]() |
Schoolopdracht: interview (8 vragen)!
Hoi!
Graag zou ik een aantal vragen willen stellen voor een schoolopdracht! Bij voorbaat dank! Vragen: 1. Ben je/u weleens een doof persoon tegengekomen? Ja: hoe was de ervaring / Nee: wat is je/uw beeld van een doofpersoon / de dovenwereld. 2. Vind jij/u doof zijn een handicap? Antwoord toelichten. 3. Vind jij/u doven mensen zielig? Antwoord toelichten. 4. Wat zou je/uw reactie zijn als u te horen krijgt, dat je/uw kind doof is. Antwoord toelichten. 5. Vind je/u dat gebarentaal in Nederland erkend moet worden. Antwoord toelichten. 6. Vind jij/u dat het leven genoeg is aangepast voor een doof persoon, kijkend naar een teksttelefoon, tolk op tv enz. Antwoord toelichten. 7. Wat vind je/u ervan dat doven mogen autorijden, goed / niet goed. Antwoord toelichten. 8. Vind je/u dat doven een hoge functie in het bedrijfsleven zouden mogen hebben? antwoord toelichten. |
1. Ja. Lastig communiceren. Indruk dat ze minder slim zijn omdat hun spraak zo slecht is.
2. Ja, het is een beperking in je bestaan ten opzichte van de standaard. 3. In zekere zin wel, maar ik denk dat veel doven prima de dag door komen. Diegene die echt een slechtere levenskwaliteit hebben is in zekere zin wel zielig. 4. Geen idee 5. Ja, maar het is ook erkend? 6. Dit zou je aan een doof persoon moeten vragen. 7. Ik weet niet tot welke mate doven meer ongelukken veroorzaken. Als ze echt meer schades/ongevallen rijden is het slecht. Ik betwijfel dit want autorijden is vooral een visueel iets, hoewel horen vaak wel handig is maar dan gaat het vaker om gevallen met de eigen auto, niet zozeer ongevallen. Mensen met 1 blind ook mogen ook autorijden, ik denk dat dat gevaarlijker is dan doof en autorijden. 8. Ja, ze hoeven niet dommer of asocialer te zijn. Als ze het werk kunnen doen zie ik geen bezwaar. |
Citaat:
Communicatie tussen niet doven en wel doven is vaak lastig maar ze lijken zich aardig goed te redden als je er maar rekening mee houd ze aan te kijken en duidelijke lipbewegingen te maken, Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook merk ik zelf als ik zonder geluid "spreek" (lees typen), dat context best een groot probleem kan zijn, toon zoals 'als grapje bedoeld' 'sarcasme' e.d. zijn toch lastiger. Citaat:
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat beroepen met heel veel communicatie zoals de mijne een probleem opleveren maar who knows misschien werkt dat wel beter met gebaren... overigens word je voor mijn beroep afgekeurd met te ver verminderd of geen gehoor dus erg toepasbaar is het niet. |
Bedankt voor jullie antwoorden! :-D
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Bedankt voor jullie antwoorden! :-D
|
Hier hoeft verder niet meer op gereageerd te worden, allen bedankt voor het meewerken!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27. |