![]() |
aantal kg berekenen
Het is eigenlijk een hele simpele vraag maar ik kom er zelf niet uit.
Het is een vraag voor een project. Wij hebben een glazen kom die wij met chocolade willen vullen. De kom (ziet eruit als een vissenkom) is 27 cm hoog en heeft een diameter van 17 cm aan de bovenkant en 30 cm in het midden (breedste gedeelte). De chocolaatjes die wij erin gaan doen zijn ongeveer 4 cm lang en 1,5 cm breed en hebben een gewicht van 7.5 gram gemiddeld per stuk. Wij willen de kom voor ongeveer 3/4 vullen. Hoeveel kg chocolade hebben wij nodig? Heel veel dank alvast voor degene die mij kan helpen! |
|
Ik heb alle dwingende elementen even uit je titel gehaald. Als je graag wil dat mensen je helpen moet je het aardig vragen en niet "SPOED!" posten.
Zoals in de link van mathfreak te lezen is moet je een aanname maken over de vorm: Dat zal waarschijnlijk gewoon een bol zijn met straal 15 waar de bovenkant van af is gehaald. Waarvoor willen jullie dit gebruiken? Hoe dit aanpakt is zo: Bereken eerst het volume van de hele bol. 1) Haal hier het volume van de bolkap aan de bovenkant vanaf. 2) De formule van de bolkap is als volgt: V = (1/6) * pi * h * (3a²+h²) a = 17 cm h = 3 cm (30-27) Het volume van de kom krijg je nu door die V uit 2) af te trekken van het verkregen volume bij stap 1) Nu de chocolaatjes: Je wil weten hoeveel 1 liter chocola weegt. Hiervoor heb je inderdaad de hoogte van de chocolade nodig. Verder kan dit met een kruistabel worden gedaan 7.5g | 4cm* 1.5 cm * h cm ???? | 1L = 1dm³ Je antwoord is nu een cm³, dit moet je even omrekenen naar dm³. Leg even uit waarvoor je dit moet doen. Snap je het tot nu toe? Welke getallen heb je gevonden? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59. |