![]() |
Na biomedische wetenschappen
Hallo allemaal,
Zoals de titel zegt ben ik geïnteresseerd in de werkgelegenheid voor een afgestudeerd biomedisch wetenschapper. Ik ben geboeid door deze studie, maar een tijdje terug is een numerus fixus ingesteld, wat betekent dat alleen een beperkt aantal mensen wordt toegelaten. Nu is mijn vraag: weet iemand websites/andere bronnen die ik raad kan plegen om te zien of je met deze studie wel aan een baan komt? Ik vind de site van de universiteit die de studie aanbiedt niet zo betrouwbaar eigenlijk. Ik vraag mij dit af omdat er een numerus fixus is ingesteld, ze willen de instroom dus beperken. Is de achterliggende reden hierachter dat er dus een overschot aan afgestudeerd biomedisch wetenschappers dreigt te ontstaan? |
Sommige opleidingen hebben ook een numerus fixus omdat ze anders te vol stromen met studenten die zijn uitgeloot voor geneeskunde en dan voor een jaartje iets willen doen dat er veel op lijkt en dan afhaken.
|
Dat is het vooral want dat zie je in België heel erg gebeuren.
|
Biomedische technologie heeft prima toekomstperspectief. Maar ik vind niet dat je daar naar moet kijken. Je moet het ook echt leuk vinden. Naar wat ik heb gehoord is deze studie behoorlijk pittig.
|
Ik heb naar de inhoud van de studie gekeken en het ziet er naar mijn mening heel interessant uit. Het enige waar ik dus mee zit is de kans op een baan na de studie. Geneeskunde is niets voor mij, maar de (bio)medische vakken zelf spreken mij heel erg aan.
|
Biomedische wetenschappen en biomedische technologie zijn niet hetzelfde.
Schrijf een mail naar de studieadviseur van de opleiding, of liever nog naar de studievereniging. Opleidingen houden bij hoe/waar afgestudeerden terecht komen. Als ze dit al niet publiceren op hun eigen site, zullen ze dit onderhands kunnen mededelen. De studie is bèta, dat zul je beseffen. En als je dat leuk vindt, dan zal je er ook wel wat van kunnen. Niet iedereen vindt bèta lastig, 'behoorlijk pittig' gaat nooit voor iedereen tegelijk op. Ik ben zelf bijvoorbeeld dramatisch in Duits. Bèta betekent doorgaans een paar dingen: meer vraag vanuit de arbeidsmarkt, daarmee minder werkloosheid en hogere lonen, én vaak mooie bij- of omscholing mogelijk. Veel van mijn 'collega's' hebben BMW gedaan en zijn daar erg tevreden over. |
Als je er contactgegevens van kan vinden, kan een alumnivereniging je ook erg nuttige informatie verstrekken.
|
Citaat:
Daarnaast, stel dat je bijvoorbeeld reizen leuk vind, dan heb je daar ook wel enig inkomen voor nodig. Of als je een andere hobby hebt wat ook wel wat kost. Je moet ook wel kijken naar iets wat je leuk vind, maar wat je ermee kan is nog belangrijker. Net als de vraag of je er ook wat mee kan verdienen. |
Wat Ieke zegt plus een studie duurt vier/vijf jaar maar werken moet je de rest van je leven nog en dan is het wel fijn dat je je beroep ook leuk vindt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33. |