Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Eczeem (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1885740)

Azeche 03-12-2013 19:05

Eczeem

Haiii,

Al heel lang heb ik eczeem. Het waren altijd jeukende bultjes in mijn ellebogen, maar al ongeveer een jaar zit het in mijn nek. Het zijn ook niet meer echt jeukende bultjes (wel een paar jeukende bobbeltjes), maar een soort van... eh... korst? :o van rode, uitgedroogde huid, die ontzettend jeukt. Het doet ook pijn. Er komen ontzettend veel schilfers uit, het is net of ik permanent sneeuw.
Ik smeer nu hydrocortisonzalf, hydraterend spul en vaseline. Dat werkt redelijk goed, en van dat gedoe met mijn nek heb ik nu niet meer zoveel last. Maar het is nu verplaatst naar de huid rond mijn ogen. :( Waar mensen het dus ook kunnen zien. Het is minder erg dan in mijn nek, maar veel vervelender. Het doet pijn als ik buiten in de kou ben. Ik smeer er vaseline en hydratiedingen op, maar dat helpt niet zo heel erg goed.
Kan ik er hydrocortison op smeren? Het is echt rondom mijn ogen, het stuk er vlak boven, ernaast en op de botknobbels aan de zijkant van je ogen. En wat kan ik er nog meer tegen doen? Er komt ook nog zout op als mijn ogen tranen (en mijn ogen tranen nogal veel), dat doet pijn. En kan ik nog wel oogmakeup gebruiken?
Ik ben echt heel erg bang dat ik op mijn gezicht net zulke plekken krijg als in mijn nek. Dan ga ik een burka dragen denk ik. :'(

Kusjes.

Sarah 03-12-2013 20:30

Zo dicht bij je ogen kun je beter niet op eigen houtje hydrocortisonzalf smeren, maar advies vragen je huisarts die je dan door zou kunnen verwijzen naar de dermatoloog. Die gaat dan waarschijnlijk eerst tegen je zeggen dat je moet proberen twee weken geen make-up te gebruiken omdat het een allergische of overgevoelige reactie kan zijn, dus dat kun je in de tussentijd alvast proberen.

Daantje_0705 03-12-2013 21:26

Ik had vorige week ook eczeem bij mijn oog (duurde ff voor ik doorhad wat het was :facepalm:) en ik heb er balneum crème op gesmeerd, dat is neutraal en heel vet en het jeukt nu in elk geval niet meer zo. Ik heb triamcinolon en dat durfde ik er ook niet op te smeren. Ik zou proberen het heel vet te houden en anders even langs je huisarts.

Martiño 04-12-2013 14:43

Ik zou voorzichtig zijn met de hydrocortison. Ik heb zelf ook huidinfecties gehad, en ik snap de wanhoop goed die je kunt krijgen door de jeuk en als het zichtbaar is voor anderen, maar het kan op de lange termijn juist schadelijker zijn, zeker bij de dunne huid onder je ogen.

Wat ik je aanraad voor je huid is om die vet te houden en goed te smeren, bijv. met vaseline, zelf heb ik veel baat gehad bij vaseline-cetomacrogolcrème.

Kijk kritisch naar (cosmetische en verzorgende) producten die je op je huid smeert; veel producten die claimen goed voor de huid te zijn, bevatten stoffen (zoals parfum en zeep) die uitdrogen of juist schadelijk zijn voor een gevoelige en beschadigde huid. Dat zijn o.a. lotions, shampoo, douchegels en zeep.

Verder geen make-up meer, en niet te veel water op de geïrriteerde huid om uitdroging te voorkomen. Was je gezicht 's ochtends alleen met een vochtig washandje, probeer geen of maar weinig zeep te gebruiken. Droog de huid daarna goed met een handdoek, daarna insmeren.

En blijf aan de bel trekken bij de huisarts/dermatoloog als het aan blijft houden!

Azeche 04-12-2013 15:31

Allemaal heel erg bedankt! Ik zal jullie adviezen (zoveel mogelijk :p) opvolgen.

En zonder oogmake-up naar buiten, noooo. :( Wat een test voor mijn zelfvertrouwen. Nouja.

Mutant_oud 04-12-2013 17:41

Over bij je ogen kan ik niet veel zeggen, maar ik heb ooit een soort op mijn elleboog gehad. Daar moest ik Diprosalic op smeren en vettig en afgedekt houden (met speciaal afplakgaas). Het jeukte niet ofzo, maar het was een lelijke, roodzwarte uitgedroogde en soms pijnlijke korst. Dat heeft een tijdje met erger terugkomen en bijna verdwenen zijn geduurd. Daarna heb ik plekken op mijn rug gehad, die heb ik 2 weken 2x daags moeten laten behandelen met dezelfde zalf (laten behandelen omdat ze enkel voelbaar waren, niet zichtbaar, dus ik kon ze zelf niet smeren ivm dat dat nogal lastig wordt op de rug en dat ik niet een hele rug in wil smeren met die zalf) en dat was daarna weg.

Ieke 04-12-2013 19:58

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 33385442)
Ik had vorige week ook eczeem bij mijn oog (duurde ff voor ik doorhad wat het was :facepalm:) en ik heb er balneum crème op gesmeerd, dat is neutraal en heel vet en het jeukt nu in elk geval niet meer zo. Ik heb triamcinolon en dat durfde ik er ook niet op te smeren. Ik zou proberen het heel vet te houden en anders even langs je huisarts.

Geen triamcinolon op je gezicht en zeker niet bij je ogen smeren. Als je al een hromoonzalf wil smeren daar hydrocortison en dan liefste zo min en kort mogelijk.

indigo 05-12-2013 21:55

Naar spul dat eczeem hè! Ik heb ook al een tijd last van eczeem en droge huid rondom mijn ogen, met name boven de oogleden. Ik heb overlegd met mijn huisarts en die adviseerde me om er om de dag of 1-2 keer per week heel dun hydrocortison op te smeren. Minder vaak kan ook; ik heb het soms weken niet nodig en dan weer weken wel. Je kunt er zelf mee variëren. Sterkere hormoonzalf moet je er idd niet op doen zonder overleg met je huisarts, maar dit is iig een voorzichtige beginstap. Verder mag je vaseline/cetomacrogol / andere vette zalf er gerust tot 6x daags op smeren. Bij mij helpt het goed om zeker met droog en koud weer altijd een extra tube zalf in mijn tas te hebben zodat je kunt smeren als je last krijgt. Succes en overleg sowieso even met je huisarts!

Daantje_0705 07-12-2013 11:48

Het is bij mij weer helemaal terug (n) het is ook zo onhandig smeren omdat het aan de binnenkant tegen mijn neus aan zit en ik draag ook een bril (n) toch maar weer ff goed smeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.