![]() |
Stelling van Pythagoras
HEELP!!
Ik ben zoooo ontzettend slecht in wiskunde... Ik sta een 3,7 op mn rapport. Ik wil het echt hoger hebben maar het lukt niet! Kan iemand me wat uitleggen over de stelling van Pytagoras (ofzo :P) Alvast bedankt :ghe: |
We kunnen je van alles uitleggen over de stelling van Pythagoras, maar het lijkt me beter dat je eens overlegt met je docent over hoe je je cijfer kunt ophalen (of eigenlijk: waarom het nu zo laag is). Je docent kent jou en je werk, wij niet.
|
De stelling van Pythagoras stelt dat: a^2 + b^2 = c^2
Deze stelling geldt alleen in rechthoekige driehoeken. A en B stellen de rechthoekszijden van de driehoek voor en c is de schuine zijde. Als de lengtes van a en b gegeven zijn kun je dus de lengte van c uitrekenen. Dit doe je door de lengte van a en b te kwadrateren en bij elkaar op te tellen. Nu heb je c kwadraat, maar je wil c weten dus doe je de wortel van dat antwoord. Ik hoop dat je t snapt! |
Citaat:
@FM-Lover: De stelling van Pythagoras luidt als volgt: in iedere rechthoerkige driehoek is het kwadraat van de schuine zijde gelijk aan de som van de kwadraten van de rechthoekszijden. Even een paar voorbeelden: stel ΔABC is een rechthoerkige driehoek met Indien BC en AC bekend zijn volgt uit BC² = AB²+AC² dat AB² = BC²-AC². Wat je doet is het volgende: ga na welke hoek recht is, dan ligt de schuine zijde daar tegenover. Als de rechthoekszijden bekend zijn is het kwadraat van de schuine zijde gelijk aan de som van de kwadraten van de rechthoekszijden. Door de wortel te trekken vind je de lengte van de schuine zijde. Als de schuine zijde en een van de rechthoekszijden bekend is, vind je de andere rechthoekszijde door van het kwadraat van de schuine zijde het kwadraat van de gegeven rechthoekszijde af te trekken. Door de wortel te trekken vind je de lengte van de gevraagde rechthoekszijde. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56. |