![]() |
Advies nodig: andere auto
Ik ben zo langzamerhand op zoek naar een andere auto. Ik heb nu een Renault Clio.
Ik ben op zoek naar een auto van ongeveer dezelfde grootte, b-klasse dus, max. 3 jaar oud. Ik wil graag een auto die aardig mee kan komen met het verkeer (ik rij relatief veel provinciale en snelwegen), met cruise control (liefst ook snelheidsbegrenzer) en die betrouwbaar is. Opties als radiobediening aan het stuur zijn leuk, maar geen must. Omdat ik zelf redelijk gefocused ben op bepaalde merken/modellen, wil ik graag ideeën van anderen horen: wat zijn goede/leuke auto's in deze klasse? Sommige merken staan goed of juist slecht bekend, wat weet je ervan? |
Het kan financieel heel handig zijn om in te ruilen op een nieuwere Clio III (phase 2) - merk op merk bij de betreffende dealer pakt vaak vrij gunstig uit. Als je tevreden bent over je huidige Clio zou ik gewoon eens bij een Renault-dealer kijken. De Clio III is ook als kleine station leverbaar, mocht je iets meer ruimte willen.
Er zijn tal van alternatieven, want vrijwel elk merk heeft wel een B-segmenter en echte rampenbakken worden ook niet echt meer gemaakt. Als je een goede onderhoudshistorie erbij hebt is dat helemaal gunstig. De kritische noot over of een auto goed of slecht is gaat meer over de rij-ervaring zelf en dat is vrij subjectief, niet zozeer de onbetrouwbaarheid ervan :p Hoewel vooralsnog Japanners het wel bovengemiddeld goed blijven doen. In dat kader heb je o.a. de Mazda 2, Suzuki Swift en Honda Jazz. Die laatste wordt geroemd om zijn ruime, praktische interieur. De Swift staat bekend als een vrij fijn rijdend autootje. Europees heb je de Ford Fiesta (bekend om zijn rij-eigenschappen), Opel Corsa (Opel scoort vrij gunstig in pech-statistieken), VW Polo (relatief prijzig/weinig aankleding en de betrouwbare reputatie van VW is niet meer wat het geweest is - TSI-blokjes in het bijzonder), Fiat Punto (Grande/Evo - vrij populair als lease-auto om voor de hand liggende redenen, is ook betrekkelijk zuinig en als je een diesel zoekt zijn de JTD-motoren van Fiat erg sterk), Peugeot 207 of Citroën C3 (ook hier; PSA dieselmotoren zijn doorgaans goede blokken). Was er een model wat je in het bijzonder aansprak? Een boel mensen die niet zo heel veel ophebben met auto's verder blijft gewoon bij het merk/model wat ze al reden. Als je daar tevreden mee bent, waarom niet? :p |
Ik ben wel benieuwd wat je zelf op het oog hebt. Zelf hebben we een Opel Corsa uit 2006. Heerlijke auto al heb ik weinig vergelijk. Hij rijdt lekker en heeft genoeg ruimte als je met z'n tweetjes bent. Niet te groot maar wel genoeg plek voor boodschappen, vakantie, een keer met vrienden ergens heen, etc. Wij hebben dan wel een vijf deurs. Wij hebben een 1.2 maar om lekker op de snelweg te kunnen rijden zou ik zeker een 1.4 nemen. Schoonzusje en haar vriend hebben een VW Polo uit 2007 of 2008 1.4 en die is net iets pittiger dan de onze. Verder qua grootte vergelijkbaar maar wel duurder en meer basic vind ik. Zelf heb ik destijds nog naar een Kia Picanto zitten kijken. Kia geeft standaard 7 jaar garantie en dat zijn wel mooie, uitgebreide auto's vind ik maar misschien wel iets kleiner dan wat je nu op het oog hebt. Citroën C3 hebben we als huurauto gehad, ook een mooie, ruime auto maar wel een bejaardenmodel (al is het nieuwe model beter dan het oude). Ford Fiësta hebben twee collega's van me, zijn ook mooie auto's, hoor ik goede dingen over.
|
Opel corsa hier, een diesel omdat we 40.000 km oer jaar rijden. Ruime auto, achterbank passen 3 mensen op dus ideaal ook genoeg beenruimte.
|
Als je een diesel overweegt kan een Ford Fiësta erg interessant zijn. Een collega van mij heeft er één op diesel en die is zo zuinig dat hij geen wegenbelasting hoeft te betalen en bij een diesel scheelt dat veel. Je tankt dan goedkoper en het enige verschil in kosten is de meerprijs voor een diesel ten opzichte van een benzineauto wat je er al aardig snel uit kan hebben. Overigens weet ik niet precies hoe dat volgend jaar zit met zuinige auto's en wegenbelasting vrijstelling.
|
Die grens gaat inderdaad per 1 januari nog strikter worden. Je moet onder de 50 gram/kilometer CO2-uitstoot aan zitten; wezenlijk zijn dat alleen elektrische auto's of hybrides/elektrische auto's met range extenders. Diesels zitten nog ruim boven die grens - je collega mag per 1 januari ook gaan lappen :o
En motorinhoud zegt, vooral tegenwoordig, ook lang niet alles :P Een kleine motor zal in de regel wel meer toeren maken op de snelweg, hoewel moderne auto's - ook in het B-segment - vaak voldoende geïsoleerd zijn dat dit lang niet zo sterk aanwezig is als 10-15 jaar geleden. Grotere motoren zijn rustiger, maar verbruiken meer (helemaal in de stad). Kleine motoren zijn wel typerend voor het A-, B- en goedkopere C-segment maar afgezien van een paar enorm geknepen eco-modellen kunnen ze allemaal prima meekomen in het verkeer. De ene voelt alleen wat levendiger (en daardoor sneller) aan dan de ander, maar de hoofdmoot zit nog steeds tussen de 11 en 15 seconden op de 100. En dat is snel zat met wat we hier rijden (y) |
Bij een clio of die grootte maakt een kleine motor geen donder uit. Al die grote auto's met kleine motoren. Die gaan daar op de niet zo heel lange duur last van krijgen.
|
Ik rij (afhankelijk van waar ik werk) 10.000 tot 15.000 km per jaar en mijn auto is onze 'tweede auto' (aaargh, ik haat die term!). Ik hoef geen diesel en geen ultieme lange-afstands-auto of ruime zitruimte achterin, want daarin zijn we al voorzien. Ik wil wel gewoon een krat boodschappen achterin de auto kunnen zetten en een beetje meekomen met het verkeer. Ik heb inmiddels in wat verschillende auto's gereden en de motor maakt voor mij wel wat uit. Ik werd niet blij van minder dan 90 pk (maar veel meer is ook niet nodig).
Ik ben vooral naar Europese auto's aan het kijken, in mijn omgeving ken ik weinig mensen met een Japanner. Ik heb wel een stukje gereden in een Yoyota Yaris hybride, maar ik hou volgens mij te veel van autorijden om automaat te gaan rijden. En dat hybride gedoe is leuk, maar echt heel zuinig vond ik het nog steeds niet. En het dashboard vond ik foeilelijk. Een collega heeft een Fiesta en dat dashboard vind ik net een ruimteschip, dus dat zou ook niet direct mijn eerste keus zijn, op basis van uiterlijk :bloos: Ik heb ook gereden in een Clio III benzine (mijn vriend heeft die in diesel gehad), maar die koppeling deed raar. Citroen C3, Peugeot 208 (over 207 lees ik niet zulke geslaagde ervaringen op internet) en Opel Corsa staan nog op het lijstje om in ieder geval eens te bekijken. En de Citroen DS3 is ook erg mooi, maar waarschijnlijk meer om vanaf een afstandje naar te kwijlen ;). Ook geen idee of zoiets fijn rijdt, ik ken niemand met zo'n ding. Maken de kosten voor een onderhoudsbeurt veel uit per merk in het B-segment (als je het door de merkdealer laat doen)? |
Vriendin van me heeft een Peugeot 207 (of 208 maar als ik plaatjes kijk is het volgens mij een 207) en dat is op zich een fijne auto, zijn we al een aantal keer mee op Wintersport geweest en dat ding trok alles wel gewoon goed maar de laatste tijd heeft ze wel vaak rare dingen ermee, onderdelen die besteld moeten worden wat lang duurt enzo. Weet niet of dat structureel is bij die auto's maar daar wordt je natuurlijk niet heel blij van als je afhankelijk bent van je auto.
Koppeling verschilt ook nogal per auto vind ik. Ik weet niet of de auto (Clio) waar jij in gereden hebt dan ook de auto is die je dan zou krijgen als je daarvoor kiest? Mijn broertje heeft overigens een Seat Ibiza, ook een beetje soortgelijke auto maar misschien wel wat voordeliger. |
Onze auto heeft overigens wel echt moeite om snel op te trekken als je ergens in wil voegen waar ze 120/130 rijden. Dan zit ik met het gaspedaal op de bodem en kan ik beter in z'n vier invoegen en daarna opschakelen naar vijf. Ook scherpe bochten in snelwegen waar je bijvoorbeeld 60 wordt geacht te rijden zijn niet fijn want voor je daarna weer op snelheid bent duurt echt langer dan 10 seconden. Nou rijd ik voornamelijk in de Randstad (omgeving Rotterdam/Den Haag) waar je meestal maar 100 mag en dan is het wel te doen maar ik zou er bij een volgende auto wel op letten want het maakt me ook onnodig onzeker met invoegen.
|
Ja, je moet wel in de toeren blijven en zo nu en dan terugschakelen :p Mijn Mazda trekt 50 in zijn 5 prima, maar op die manier moet ik niet gaan proberen in te voegen. Ik had op Cyprus een Corsa 1.2 als huurauto en zolang je die een beetje in de toeren hield reageerde die best gewillig. Op papier niet zo spectaculair, maar het voelde niet tergend traag aan.
De 208 is vorig jaar pas geïntroduceerd. Ik weet niet wat je budget is eigenlijk, maar ik veronderstelde dat die eigenlijk te jong/duur was :o Men is er over het algemeen wel aardig enthousiast over ja, dus je kunt er een kijkje bij nemen. De DS3 is wel in hetzelfde segment, maar het is een luxer product en kost een stuk meer. Het schijnt, zeker voor een Citroën, wel een aardig geinig ding te zijn om mee te rijden maar niet direct een enorm stuurwonder - Top Gear vond het iig de Car of the Year 2010. Het aparte interieur van de Fiesta kan een knelpunt zijn, maar als je een in de basis al scherp sturend karretje wilt heeft Ford wel een goede reputatie. In Japans opzicht is de Suzuki Swift daar een goede tegenhanger van, en heeft in de basisuitvoeringen al een vrij potent motortje van 90+ pk. Maar nogmaals; het is meer het gevoel wat bepaald of de motor het echt aan vermogen ontbeert, niet direct wat op het labeltje staat. Dus ga niet direct een auto afserveren omdat hij op papier minder dan 90 pk heeft (65-75 pk is meer de norm voor eenvoudige A-B segmenters) - ga er gewoon eerst een proefrit mee maken om te kijken hoe het daadwerkelijk rijdt. Tenzij je op voorhand al echt een wat sportiever exemplaar wilt, dan is er altijd wel van eenzelfde model eentje met een dikker motortje te vinden ;) |
De DS3, 208, C3 zijn auto's die ik toevallig wel in mijn omgeving heb zitten, en zijn auto's die door hun eigenaren allemaal naar tevredenheid worden gereden.
Ik heb zelf gereden in een 208 automaat, maar daarvan bleek dat ik er niet mee om kan gaan. En dat lag meer aan de indeling van het interieur dan aan de motor. Ik zit nu eenmaal niet echt stil, en de automaatpook heb ik dan ook snel een tik verkocht, met alle gevolgen van dien :D |
Hoe zit jij in godsnaam in een auto? :D
|
Breed... :p
|
Citaat:
|
C3 van citroen is eigenlijk gewoon de uitgeklede en minder hippe DS3.
Maar wij kunnen allemaal onze tips (en daarmee voorkeuren) gaan geven, het beste is denk ik dat je zelf gewoon op zoek gaat. Echt slechte auto's worden er al een poosje niet meer gemaakt, zelfs Dacia is geen slechte auto. Bij auto's van 3 jaar oud, is de kop er wel echt af, en moet je goed controleren of alle (grote) onderhoud al gedaan is, en wat er nog moet gebeuren. |
Citaat:
Zijn er, behalve de Franse merken en Volvo, nog andere merken die de snelheidsbegrenzer kennen? |
Bedoel je adaptive cruise control? Of echt op toeren begrensd?
Met alle auto's kun je vreselijke pech hebben. Maar als je wegblijft van de geknepen tdi motoren, zit je altijd wel goed. Denk ik. |
Oeps... Dat antwoord gaf ik al :o
Maar om dan maar een persoonlijke tip te geven: ik zou voor citroen gaan. Je krijgt relatief veel voor je geld, en de psa motoren zijn zeer betrouwbaar, is mijn ervaring. |
Ik bedoel dat je een snelheid kan instellen waar je in principe (tenzij je doortrapt) niet overheen schiet. Adaptive cruise control is ook gaaf, maar onbetaalbaar :p
Waarom ik zo vraag naar betrouwbaarheid: mijn Clio heeft alle kwaaltjes waar die auto's om bekend staan, maar bleek daarnaast ook nog een maandagmorgenmodel te zijn, waardoor ik al een aantal keer met panne heb gestaan. En in die zin wil ik er graag op vooruit gaan. |
Tja, ik heb met een 2e hands C3 van 10000 euro nooit problemen gehad. Met mijn huidige auto van 1000 euro die veeel ouder is, ook niet.
Het is maar net pech hebben... Dan zou je moeten gaan kijken naar dealer reviews. Welke dealer/importeur lost problemen het beste en snelste op. En dan staat Pon/VAG niet heel hoog op je lijstje, want die scoren niet zo best wat oplossen van problemen betreft. |
Ik hoor in mijn omgeving ook wel heel veel mensen die pech hebben met Franse auto's. Dan heb ik toch liever een degelijke Duitse Opel al is dat natuurlijk ook gevoel.
|
Fransozen hebben een relatief slechte kwaliteit qua elektronica gehad, maar dat komt in de hoofdmoot door modellen rond de eeuwwisseling (Renault vooral, en dan helemaal met de Laguna). Tegenwoordig valt dat allemaal reuze mee, en ook mechanisch zijn ze echt niet onbetrouwbaarder dan andere merken. Bij elk merk zit de auto tegenwoordig stampvol met elektronica en dat is een hels gedoe om uit te zoeken als het een keer mis gaat. Garages hebben nu eigenlijk meer aan iemand die goed met computers en foutcodes overweg kan, inmiddels een specialisatie, dan die handig is met een ringsleutel :o Met een Duitser kan je net zo goed maandenlang gezeur hebben door de elektronica als bij een Fransoos of Italiaan.
Veel reputaties zijn nog van lang geleden en worden gewoon blindelings herhaald. Reputatie loopt vaak 10-15 jaar achter de feiten aan, want dan pas kan je echt zien wat een zwaktepunt is van een bepaald model. Sommige merken van de VAG bijvoorbeeld, die de reputatie van degelijkheid hebben, hebben hier sindsdien toch wel stiekem steken laten vallen de laatste jaren. BMW met de E46 kende toen ook al wat probleempjes, zoals het subframe dat niet goed opgewassen was tegen de potentere motoren en scheurde. De Mercedes E-klasse had last van vroegtijdige roest. Ford - met name de Ka - ook. Opel had begin jaren '90 de enorme reputatie van roestbakken en dat zijn ze nu pas amper kwijt. Vrij recent brandde Ferrari's spontaan af door verkeerd gebruik van een bepaald type lijm. Vooroordelen blijven wat dat betreft enorm lang hangen in de autowereld :p |
Dat komt ook omdat een klacht gemiddeld 12 keer wordt rondgebazuind, en een positieve opmerking gemiddeld maar 3 keer.
Alfa, die roest al in de brochure. Ook zo'n pareltje waar maar weinig van over is. Maar ja... Zie het er maar eens uit te krijgen. Citroen was altijd zijn tijd ver vooruit. Qua ontwerpen, maar ook qua techniek. Mensen zijn ook gewoon nogal dom. Hoevaak zie ik geen mensen VAG kopen, terwijl met minder geld even veel luxe kan worden aangeschaft. :p |
Ja, dat is ook zo :p Je gaat geen topic op het interwebs openen met de klacht 'mijn auto doet het nog probleemloos'.
En dan is het ook zo dat bepaalde modellen/merken meer worden verkocht of wat makkelijker zijn om zelf iets aan te doen, zodat mensen er sneller naar vragen. Over lease-auto's of auto's met nog garantie erop hoor je ook bijna niets, want dat wordt toch gratis opgelost. Kennis van mij heeft een Alfa Mito als lease-auto. We zitten die wel nog de hele tijd af te kraken met of-ie al weggeroest is en of de elektronica het nog doet - nadat hij zijn eerste ritje ermee gemaakt had, en er laaiend enthousiast over was, kwam van onze hoek al 'oei, hij heeft op straat gereden, dan is hij nu al afgeschreven' :D:bloos: Afgezien van een lekke band in 18.000 km heeft hij er verder geen problemen gehad natuurlijk. |
Ja, zo gaat het inderdaad wel.
|
|
Woei, daar sta je dan in Litouwen!
|
We waren aan het rondtrekken door de Baltische staten en het gebeurde net nadat we de hele kampeermeuk in hadden gepakt, toen we van de camping af wilde rijden :ghe: Maar de camping werd gerund door een Nederlander, we zaten vrij dichtbij Vilnius en die campingeigenaar wist de Citroën-dealer wel te vinden. En we waren met twee auto's, dus ik kon voorop rijden om de snelheid te kunnen bepalen :p Uiteindelijk heeft het ons twee dagen gekost; omwisselen was zo gebeurd en we hoefden de auto ook niet achter te laten, maar de nieuwe dashboardunit moest uit Helsinki komen. Waar we zelf al naar op weg waren :D
|
De Toyota Yaris van mijn ouders vind ik heel prettig rijden. Lichte en directe besturing, de motor pakt goed op en als je wat meer toeren maakt kom je redelijk vlot vooruit. Dat is ook geen hybride model, maar een handgeschakelde 1.3 van de vorige generatie. De vormgeving van de vorige generatie Yaris vind ik zelf wel wat te saai, die nieuwste is wat dat betreft meer naar mijn smaak. En die wordt ook met dezelfde zuinige 1.3 liter benzinemotor geleverd.
De binnenruimte is bij mijn ouders goed te noemen, ook achterin hebben volwassenen voldoende beenruimte doordat de achterbank verschuifbaar is. Met de bank in de achterste stand is de bagageruimte wel wat aan de kleine kant, maar de bank kan 15cm naar voren schuiven. Dan wordt het voor de passagiers op de achterbank natuurlijk wel wat lastiger om lange benen kwijt te kunnen. Tja, wat betreft problemen is het een echte Toyota. Geen problemen. Een paar jaar terug met de 'gaspedalen-affaire' werd hij wel teruggeroepen naar de dealer uit voorzorg zelfs zonder dat er bewijs was dat er werkelijk iets mis was met de gaspedalen. En toen kregen mijn ouders netjes en geheel kosteloos een dag een vervangende auto mee. Wat dat betreft dus prima service (terwijl bij VAG je zelfs na bewezen problemen zoals met de TSI motoren nog maar moet afwachten of het probleem gratis verholpen wordt, laat staan dat ze je gratis vervangend vervoer meegeven). |
Als aanvulling:
Een collega heeft een Yaris, en die had wél problemen. Zozeer dat ze besloten om de hele motor maar te vervangen omdat ze het werkelijk niet vinden konden. En toyota heeft alle middelen ingezet om die jongen op de weg te houden. Schijnt hele goeie klantenservice te hebben. |
Ik zag gisteren een Toyota Yaris bij het werk staan, mooie auto.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.