![]() |
wat als?
hallo :)
ik kom uit gezin met beide ouders die niet werken en we zijn in totaal met z'n 6e me moeder heeft nooit gewerkt ze krijgt ook geen uitkering me vader heeft bijna zijn hele leven gewerkt maar rond 2002 werd hij (erg) ziek hij is nu al zon 12 jaar gehandicapt hij heeft een dwarslaesie en kan niets anders dan met 1 arm bewegen en praten maar hij heeft waarschijnlijk niet lang meer te leven.... hij krijgt nu WAO.. maar wat nu als hij komt te overlijden? hebben we dan nog inkomen? |
In beginsel komt je moeder in aanmerking voor een nabestaandenuitkering (ANW-uitkering) totdat het laatste kind 18 wordt: € 1421,54 bruto per maand.
Daarna kan ze wellicht een bijstandsuitkering krijgen, die is lager en dan heeft ze in principe een sollicitatieplicht. Sterkte. |
Kinderen hebben toch ook recht op een half wezen uitkering tot je 18e/21e of is dat niet meer?
|
Citaat:
|
Okee (y) Dacht al dat ik er iets over gehoord had maar de kinderen van m'n collega kregen het wel nog maar dat is al langer geleden denk ik dan.
|
Citaat:
|
Een kennis heeft vanaf 2 maanden geleden nog half-wezenuitkering maar dat valt dan misschien onder overgangsregeling..
|
Je moeder krijgt dan mogelijk ook nog weduwepensioen van het werk dat je vader gedaan heeft.
|
Citaat:
-je krijgt een normale wezenuitkering als je moeder is overleden en je vader je nooit heeft erkend; -je krijgt een normale wezenuitkering als de niet-overleden ouder het ouderlijk gezag niet meer heeft (bijv. na een heftige scheiding) |
Nee hij was wel gewoon echt vader, gewoon erkend en niet gescheiden maar gelukkig getrouwd. Misschien kan het wat te maken hebben met dat hij heel lang ziek is geweest maar dat weet ik verder ook niet
|
@ _melove: Is het echt een halfwezenuitkering die volgt uit de ANW, of is het een halfwezenpensioen?
Dat is een groot verschil. Het één wordt door de staat betaald, het ander door het pensioenfonds waar de overleden ouder bij aangesloten was en waar de overleden ouder dus zelf premie voor betaald heeft. @TS: Jullie zullen niet van de ene op de andere dag geheel zonder inkomsten zitten. Allereerst bestaat er onder voorwaarden de ANW. Komt je moeder daarvoor niet in aanmerking, dan komt ze in de bijstand terecht. In dat laatste geval heeft ze wel een sollicitatieplicht. Ook kan er vanuit het pensioenfonds van je vader mogelijk een nabestaandenpensioen komen. Hoe dan ook, als je moeder niet aan het werk gaat, zal het allemaal geen vetpot worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29. |