Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Wat slaan internetproviders juist op ? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1887285)

Gambokkur 18-01-2014 23:36

Wat slaan internetproviders juist op ?

In deze tijden stelt privacy weinig meer voor.
Zo ook op internet. Het is bekend dat internetproviders een hele tijd de surfgegevens van hun klanten moeten bijhouden. Maar ik vroeg me af : slaan ze ook de inhoud van ingevulde forms op ? Bvb dit bericht dat ik net getypt heb ?

De privacy kan beschermd worden met behulp van TOR, maar hoe slaat de internetprovider dat op ? gewoon het IP-adres van de 1e hub die genomen wordt ?
Alle informatie die via TOR verstuurd wordt passeert via mijn internetprovider, dus deze kan dat opslaan, doet de provider dat dan ook ? bvb zoekopdrachten via TOR, en weet de provider uberhaupt welke website ik dan bezocht heb ?

freyk 19-01-2014 00:03

Wanneer ik wikipedia artikel Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens mag geloven, worden alleen je internet-connectie gegevens bewaard.
Wat ik heb begrepen van TOR is dat je surfgegevens versleuteld worden.

Mocht je internet service provider of andere mensen met je mee willen kijken, dan hebben ze niet zoveel aan de versleutelde data.
(tenzij zij zin/tijd hebben om jaren lang de versleutelde bewaarde data te ontsleutelen).

Daarnaast is de vraag:
Ben jij voor de (wereldwijde) justitie/leger/geheime diensten interessant genoeg om te volgen?

Mutant_oud 19-01-2014 08:00

http://www.slate.com/articles/techno...t_publish.html

freyk 19-01-2014 10:42

Precies, wat de sites me je data doen, is altijd de vraag.

En om te kunnen zien wat je internet provider ziet, bekijk je netwerk data pakketjes met bv wireshark.

Gambokkur 20-01-2014 00:45

Bedankt voor de antwoorden.
TOR biedt dus meer voordelen dan ik dacht, maar in de praktijk gebruik ik het niet, wegens te traag.

Freyk, ik ben idd niet interessant voor de geheime diensten, maar bedrijven zoals Google en Facebook weten veel over ons, gecombineerd met gegevens over ons surfgedrag, betekent dat dat ze een volledig profiel van ons kunnen opstellen, en hoe we eruit zien weten ze ook, wat als ze die informatie verkopen aan winkelketens met camerabewaking die ons herkennen en zo gericht kunnen adverteren en meer van dat fraais (n)

Daarom dat ik op FB soms valse foto's upload, van 1 of andere amerikaan.

freyk 20-01-2014 05:26

Heb jij dan al gemerkt dat mensen van jouw gecombineerde informatie gebruik maken?
Ik niet.

Wel van losse informatie, dat je ze onbewust geeft.
Leuk voorbeeld:
Een vriend had last van persoonlijk gerichte advertenties van google.
En hij vertelde mij wat je net poste.
Als snelle oplossing aan raadde ik hem toen aan om zijn browser cache (lokaal op geslaagde Internet surfgegevens) te legen.
Dat hielp.
(Er zijn nog wel meer oplossingen voor dat probleem)

Megatron 20-01-2014 08:32

TOR kan anonimiteit bieden wanneer je voldoende clue hebt en dat staat ironisch genoeg een beetje haaks op de vaak heersende gedachte dat wanneer men "op TOR zit" anoniem is. Interessant leesvoer, wellicht.

Dark Phoenix 20-01-2014 14:38

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 33448527)
Precies, wat de sites me je data doen, is altijd de vraag.

En om te kunnen zien wat je internet provider ziet, bekijk je netwerk data pakketjes met bv wireshark.

Deep Packet Inspection is voor providers in Nederland verboden te gebruiken, dus Wireshark laat (aanzienlijk) meer informatie zien dan wat de providers kunnen zien.

Daarnaast is wat de meeste werknemers binnen een provider kunnen zien behoorlijk gelimiteerd, afhankelijk van hun functie.

Citaat:

Gambokkur schreef: (Bericht 33449895)
Bedankt voor de antwoorden.
TOR biedt dus meer voordelen dan ik dacht, maar in de praktijk gebruik ik het niet, wegens te traag.

Freyk, ik ben idd niet interessant voor de geheime diensten, maar bedrijven zoals Google en Facebook weten veel over ons, gecombineerd met gegevens over ons surfgedrag, betekent dat dat ze een volledig profiel van ons kunnen opstellen, en hoe we eruit zien weten ze ook, wat als ze die informatie verkopen aan winkelketens met camerabewaking die ons herkennen en zo gericht kunnen adverteren en meer van dat fraais (n)

Daarom dat ik op FB soms valse foto's upload, van 1 of andere amerikaan.

Wat denk je van betalingen die je doet, websites die je bezoekt, reizen die je maakt met de OV chipkaart en je mobiele telefoon die je 24 uur per dag bij je hebt?

hookee 21-01-2014 09:36

Ik heb Ghostery als add-on geïnstalleerd, alle beetjes helpen...

freyk 21-01-2014 14:13

Handige extensie, hookee.
Maar je kan bij bepaalde browsers zo instellen dat hij automatisch je cookies leegt, wanneer jij je browser sluit.
Wel moet je dan overal weer inloggen en worden je cookies tijdens je surfsessie bewaard.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.